0

Б лизо 30 000 санкции са били наложени на пътници за това, че са пътували без колан.

Това съобщиха за „Телеграф“ от „Пътна полиция“ към МВР.

Данните

Данните обхващат периода от 1 януари до 30 юни 2024 г. За този период е била извършена проверка на 2 098 431 пътни превозни средства, като на контрол са били подложени 1 707 920 водачи и 278 984 пътници. За същия период са съставени 26 046 фиша и 3439 наказателни постановления за неизползване на обезопасителни системи в/на превозните средства от пътниците. 

архив

Тук се включват колани за възрастните водачи и пътници и детски столчета за малолетните в автомобила. От МВР не водят статистика каква част от санкциите са за водачи и каква за пътници. Няма данни и за това каква част от наказанията касаят пътници и водачи в леки автомобили, водачи на камиони и пътници в междуградски автобуси. В статистиката влизат и пътниците без обезопасителни мерки, като например пътуващи на задната седалка на мотор, но без каска.

Рейсове

Пътниците в междуградските рейсове са длъжни да слагат колан винаги когато такъв е предвиден. По закон с колани трябва да са оборудвани всички автобуси, които превозват по междуселищни линии с маршрут с разстояние над 30 км. „Всички автобуси, които превозват на такива разстояния, отдавна са с инсталирани колани.

Имаше гратисен период, в който трябваше да сложим колани на всички наши МПС, които фабрично не разполагаха с колани, но това отдавна е приключена тема и браншът е изпълнил изискванията на закона“, съобщи за „Телеграф“ Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.

Тя уточни, че по желание всяка фирма може да инсталира колани дори и в автобуси, в които това не е задължително. Това може да се случи дори и в автобуси от градския транспорт, в които също законът не изисква да има такива.

Последици

„След превишената скорост, която МВР в статистиката си наричат „несъобразена“, неправилните изпреварвания са втората най-честа причина за пътнотранспортни произшествия със загинали и тежкоранени у нас.

Заради малкото магистрали у нас, едва 870 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа, тези неправилни изпреварвания често водят до челни удари. Именно тук коланите и детските столчета имат огромно значение, защото е доказано, че при челен удар шансът за водач или пътник да оцелее без колан се снижават драстично“, коментира за „Телеграф“ Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи.

Архив

„Един от големите проблеми у нас е, че 85% от хората носят колани отпред, но отзад процентът е само 30. 120 пътници годишно загиват на задни седалки. Голяма част от тях можеше да са живи, ако поставяха колани“, допълни Тодоров. Експертът добави и че от общо 30-35 деца, които загиват годишно у нас при катастрофи, 70% са пътували на задната седалка в катастрофирало МПС.

Автоинструктори готвят протести

Автошколите в България са в протестна готовност заради предложените промени в правилата за обучението за шофьорски книжки. Седем браншови организации изразиха недоволство от идеи като електронни картони за кормуване и инсталиране на джипиеси в учебните автомобили с цел да се следи за качеството на обучението. „Промените са писани от хора, които не са на пътя”, заяви Христо Радков от Българско обединение на шофьорите.

Автошколите искат среща с министрите на образованието и транспорта, както и с ръководителите на агенциите "Автомобилна администрация" и "Безопасност на движението по пътищата". Ако до седмица няма отговор, те планират протести. Зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков увери, че диалог с бранша има и всички заинтересовани могат да представят своите бележки до 11 юли в рамките на текущото обществено обсъждане на промените в ресорната наредба.