Б лизо 30 000 санкции са били наложени на пътници за това, че са пътували без колан.
Това съобщиха за „Телеграф“ от „Пътна полиция“ към МВР.
Данните
Данните обхващат периода от 1 януари до 30 юни 2024 г. За този период е била извършена проверка на 2 098 431 пътни превозни средства, като на контрол са били подложени 1 707 920 водачи и 278 984 пътници. За същия период са съставени 26 046 фиша и 3439 наказателни постановления за неизползване на обезопасителни системи в/на превозните средства от пътниците.
Тук се включват колани за възрастните водачи и пътници и детски столчета за малолетните в автомобила. От МВР не водят статистика каква част от санкциите са за водачи и каква за пътници. Няма данни и за това каква част от наказанията касаят пътници и водачи в леки автомобили, водачи на камиони и пътници в междуградски автобуси. В статистиката влизат и пътниците без обезопасителни мерки, като например пътуващи на задната седалка на мотор, но без каска.
Рейсове
Пътниците в междуградските рейсове са длъжни да слагат колан винаги когато такъв е предвиден. По закон с колани трябва да са оборудвани всички автобуси, които превозват по междуселищни линии с маршрут с разстояние над 30 км. „Всички автобуси, които превозват на такива разстояния, отдавна са с инсталирани колани.
Имаше гратисен период, в който трябваше да сложим колани на всички наши МПС, които фабрично не разполагаха с колани, но това отдавна е приключена тема и браншът е изпълнил изискванията на закона“, съобщи за „Телеграф“ Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи.
Тя уточни, че по желание всяка фирма може да инсталира колани дори и в автобуси, в които това не е задължително. Това може да се случи дори и в автобуси от градския транспорт, в които също законът не изисква да има такива.
Последици
„След превишената скорост, която МВР в статистиката си наричат „несъобразена“, неправилните изпреварвания са втората най-честа причина за пътнотранспортни произшествия със загинали и тежкоранени у нас.
Заради малкото магистрали у нас, едва 870 км от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа, тези неправилни изпреварвания често водят до челни удари. Именно тук коланите и детските столчета имат огромно значение, защото е доказано, че при челен удар шансът за водач или пътник да оцелее без колан се снижават драстично“, коментира за „Телеграф“ Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи.
„Един от големите проблеми у нас е, че 85% от хората носят колани отпред, но отзад процентът е само 30. 120 пътници годишно загиват на задни седалки. Голяма част от тях можеше да са живи, ако поставяха колани“, допълни Тодоров. Експертът добави и че от общо 30-35 деца, които загиват годишно у нас при катастрофи, 70% са пътували на задната седалка в катастрофирало МПС.
Автоинструктори готвят протести
Автошколите в България са в протестна готовност заради предложените промени в правилата за обучението за шофьорски книжки. Седем браншови организации изразиха недоволство от идеи като електронни картони за кормуване и инсталиране на джипиеси в учебните автомобили с цел да се следи за качеството на обучението. „Промените са писани от хора, които не са на пътя”, заяви Христо Радков от Българско обединение на шофьорите.
Автошколите искат среща с министрите на образованието и транспорта, както и с ръководителите на агенциите "Автомобилна администрация" и "Безопасност на движението по пътищата". Ако до седмица няма отговор, те планират протести. Зам.-министърът на транспорта Димитър Недялков увери, че диалог с бранша има и всички заинтересовани могат да представят своите бележки до 11 юли в рамките на текущото обществено обсъждане на промените в ресорната наредба.
Деян Дянков