0

"Причините за трагедията край "Граф Игнатиево"  могат да бъдат няколко, но към дадения момент нямаме пълна информация,за да се спрем на една от хипотезите. А първата хипотеза е отказ на авиационната техника. Самолетът Aero L-39 Albatros е много хубав самолет, чешко производство. Лети се на него вече много години, обучават се курсанти, бъдещи военни пилоти, летци. Самолетът е минал през капитално възстановителен ремонт. Аз предполагам, че преди полета на  той е бил изпробан в пълна степен, както двигателите, така и бордните системи". Това обясни в предаването „Офанзива с Любомир Огнянов” по NOVA News бившият  военен пилот Николай Калев.

Три версии за катастрофата в Граф Игнатиево, самолетът паднал на метри от склад с ракети

По думите му би "трябвало да има резервен самолет, ако тази машина откаже". "Не смятам, че самолетът е отказал. Това означава да откаже двигателят, което ще доведе до пропадене, до срив на машината. а от гледна точка на наблюдателите - такъв момент няма", подчера Калев. 

Той отхвърли и хипотезата птица да е попаднала в двигателя на машината. "Според мен става дума за грешна техника на пилотиране от страна на двамата летци. За мене ми е много интересно, как е водена подготовката на пилотите в навечерието на този демонстративен ден", заяви бившият летец. 

И обясни, че "летателният труд е специфичен труд". "Пилотът може да е първокласен летец, но, когато трябва да изпълни едно такова сложно задание, той трябва да  тренира максимално. Казаха в публичното пространство, че те са се готвили няколко месеца. Да, но последните две-три седмици как са летели? Аз, ако съм техен командир, през последните две-три седмици, в зависимост от метеорологичната прогноза, бих ги товарил на седмица по три летателни смени със сложен пилотаж. Първо на средни височини и постепенно да снижавам височината", подчерта той по повод подготовката за полета. 

Калев обясни и защо двамата пилоти не са успели да катапултират преди сблъсъка. "Ако те са изпълнявали някакъв низходящ маньовър под 150-100 м, те са нямали просто полезен ход. И да се катапултират, на тях не би им достигнало времето, не би се разтворил парашута, а аз предполагам, че те са дърпали оста максимално, за да не се ударят в земята", подчерта бившият военен пилот.