0

У чителите да могат да растат кариерно, без това да зависи от Националния инспекторат по образование (НИО) и атестирането им. Тази промяна е заложил министърът на образованието проф. Галин Цоков в Наредбата за статута и професионалното развитие на учителите, директорите и другите педагогически специалисти. Причина за исканата промяна е фактът, че работещите в НИО са малко и не успяват да оценят всички, вследствие на което работещите в системата нямат възможност да растат в йерархията и да повишат доходите си. Данните показват, че за около 3 години са оценени едва около 15% от педагогическите специалисти, което възлиза на около 11 000, а други над 70 000 чакат да бъдат атестирани. 

Положение

В момента, за да израсте в кариерата учител или възпитател, трябва да отговаря на няколко изисквания като стаж, професионална квалификационна степен и др., но и да е преминал атестиране в съответната образователна институция.

3500 педагози се пенсионират, 2500 се връщат на работа

Същото изискване има и за професионалното развитие на директорите, заместник-директорите, психолозите и други педагогически специалисти. Същевременно атестиране могат да провеждат само училища и детски градини, които са преминали инспектиране от Националния инспекторат по образование. 

Неравностойно

Всички останали учители и директори са в неравнопоставено положение, като единствената причина за липса на кариерно развитие за тях е формалното изискване в действащата нормативна уредба по отношение на атестирането. По тази причина МОН инициира нормативна промяна, която ще премахне зависимостта между атестирането и инспекциите на Националния инспекторат по образование. Предвидените изменения ще позволят и кариерното развитие на педагогическите специалисти още от тази учебна година.

Промени

Промените ще решат проблема с невъзможността за увеличаване на заплащането на педагогическите специалисти в редица образователни институции поради непроведена атестация през последните години. Това е и мярка за задържане на специалистите в системата, която е особено важна за младите учители, които в момента на практика не могат да растат в кариерата. Също така те ще могат да кандидатстват в ново училище или за по-висок пост.