0

В сяка година между 3000 и 3500 учители и училищни директори се пенсионират. Около 2500 от тях обаче се връщат обратно в системата, посочи за „Телеграф“ председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева.

„Трябва много внимателно да боравим с тази ситуация“, категорична е Такева. Така тя коментира резултатите от изследване на синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“. В него над 70% от участниците са заявили, че директорите, навършили съответната възраст, трябва да бъдат пенсионирани своевременно с текст в Закона за предучилищното и училищното образование.

Конкурс

Конкурси за школски шефове се провеждат в над 600 училища у нас, тъй като повечето директори са временно изпълняващи длъжността или са навършили пенсионна възраст. Националното проучване на синдикат „Образование“ е под наслов “Как се избира директор на образователна институция“ и е по повод промените в процедурата за избор, записани в Наредба №16 от 1 юли 2022 г. Изследването е проведено сред възрастовата група между 50 и 60 години, което отговаря и на средната възраст на учителите в България. 90,7% от участниците в проучването са учители и директори, а 2% - родители. 72,5 на сто от разпитаните са заявили, че в комисиите за избор не е необходимо да се включват представители на обществените съвети към учебните заведения. 16% обаче допускат, че може да участват, ако са с висше образование. Преобладаваща част от участниците в проучването смятат, че в комисиите трябва да има представители на синдикатите, които принципно защитават правата на работещите в системата. Доминира и нагласата, че в комисиите за избор на директори трябва да участват също директори.

Концепция

Една от новостите в процедурата е, че кандидатите трябва да представят петгодишна концепция за управлението и развитието на учебното заведение. Изискването беше отменено преди доста години, но сега се връща. 60,7% от участниците в проучването на синдикат „Образование“ са категорични, че не е необходима концепция, защото няма изискване за контрол на изпълнението й. Само 27,3% смятат, че това е нещо смислено, което ще гарантира качество на управлението. „Мнението на Синдиката на българските учители е, че трябва да има концепция за управлението на училището. Един директор трябва да притежава визионерство и креативност за развитието на учебното заведение, поне в краткосрочен план. Това е изключително важно“, смята обаче Янка Такева. Според нея всичко, което се разработва „като законова и подзаконова нормативна уредба, вътре в училището от директора и неговия екип или от работна група, която той със заповед е определил, е изключително важно, като се започне от стратегията за училището и се мине през всички вътрешни правилници за работа на образователната институция и всичко това е описано в Кодекса на труда в Наредба №8“. Тя уточни, че това е записано и в Колективния трудов договор, който беше подписан в края на миналата година в Министерството на образованието и науката.

Камери

По отношение на другата иновация в конкурсите за школски директори – изпитът пред комисия да се записва с камера, повече от половината от участниците в проучването са заявили, че „това унижава и руши доверието към учителите, които ще станат директори“. 17,8 на сто са изтъкнали отрицателното си отношение с мотив, че няма подобна практика при конкурсите в други институции. 18,9% пък са съгласни с видеозаписа. „За да се избегнат някои субективни неща от комисиите, така както се прави за децата по време на зрелостните изпити и Националното външно оценяване, така и за учителите, камерите ще помогнат конкурсите да бъдат колкото се може повече обективни“, коментира Янка Такева.

Мандати

Друг въпрос, който предизвика големи дебати, включително и в парламента, е дали школските директори да се избират с мандат. По този въпрос 62,5% от участниците в проучването на синдикат „Образование“ са категорични, че мандат може да има във формата “5 години, с неограничен брой мандати“. 16,7% са за това директорската длъжност да бъде на ротационен принцип със смяна на образователните институции, а 10,4% са на мнение, че длъжността на директорите не трябва да бъде мандатна. Една малка част от разпитаните настояват, че образователното министерство не може да организира всеки пет години конкурси във всички училища. Най-големият процент участници в проучването – малко над 83%, пък са категорични, че при провеждането на директорските конкурси ще има опити за партийни лобирания, а само 5,6% смятат, че правилата изключват подобна намеса. „Трудно се изгражда лидер, управленец в образователната система, затова е много важно наставничеството, кариерното развитие, условията на труд“, уточни още председателят на Синдиката на българските учители Янка Такева. Според нея едно от най-важните условия за адекватното функциониране на образователната система е приемствеността между поколенията.

Училище и забавачка за всяко дете близо до дома

„Училище и детска градина трябва да има за всяко дете до мястото, където живее“, настоява Янка Такева. „Синдикатът на българските учители има политики в тази насока и те са изключително важни, защото там, където има дете, трябва да има училище, да има детска градина, да има учители, да има привлекателна училищна среда, да има всичко, което го има и в големия град, защото не може да правим ученически туризъм, да возим децата по 120 км от местоживеенето до училището“, коментира председателят на Синдиката на българските учители. Тя подчерта лошата демографска ситуация у нас, а и по света, изисква много внимателно да се борави в образователната система. „Тя е сложен организъм, затова трябва да вземат предвид различни фактори“, допълва Такева. Синдикатът събира данни от есграоните на общините за броя на родените деца през съответната година. Справката за област Видин през 2023 г. сочи, че там са се родили едва 429 деца.