С общо 7,3 млн. лева са финансирали предизборните си кампании политическите партии за вота на 2 април. Това показват финансовите отчети за харчовете, които са направили, публикувани от Сметната палата. Повечето формации са използвали средства от държавните си субсидии, членски внос, дарения – от физически лица и самите кандидати за депутати. По-малките политически сили са разчитали на парите от медийните пакети, които взимат по право от държавата.
Средства
От шестте партии в Народното събрание най-много средства за кампанията са отделили от „Продължаваме промяната-Демократична България“ (ПП-ДБ). Те са финансирали предизборните си прояви с над 2,83 млн. лева. Втори се нареждат от ГЕРБ-СДС, които са дали малко над 1,25 млн. лева. Останалите политически сили са с по-скромни средства. „Възраждане“ са отделили около 721 000 лева.
С точно 200 000 по-малко са изхарчили от ДПС – около 521 000. На свой ред БСП са финансирали кампанията си с 457 000 лева. Най-евтина е излязла тази на ИТН. Хората на Слави Трифонов са ползвали едва 219 бона. От партиите, които не успяха да прекрачат бариерата от 4%, значителна сума са дали от коалицията „Левицата“. Те са изразходвали малко над 301 000 лева по време на кампанията, но това явно не е било достатъчно, за да влязат в Народното събрание.
Дарения
ПП-ДБ са първенци и по събрани дарения. Техни симпатизанти, привърженици и самите мераклии за депутати са предоставили малко над 1,23 млн. лева. Около 241 000 лева са тези средства при „Възраждане“. Двойно по-малко са даренията при БСП – едва 105 000 лева. Скромни са сумите при ИТН – близо 12 000. По традиция ДПС и ГЕРБ не събират дарения. За тази кампания обаче ГЕРБ-СДС са получили като дарение услуги на стойност 7347 лева. Освен чрез медийно отразяване, партиите разчитат и на други начини, за да достигнат до избирателите си.
Така БСП са заложили на плакатите и флаерите, а ДПС на масовите прояви и концертите. Соцпартията е дала за диплянки и брошури над 92 000 лева. ДПС е похарчила за сбирки и концерти около 116 000 лева. Това е два пъти и половина повече, отколкото за същото са изразходвали от ГЕРБ-СДС. В отчета им е записано, че по това перо са отишли около 45 000 лева. На свой ред ПП-ДБ са похарчили най-много в сравнение с останалите формации за наеми на помещения и рекламни съоръжения, каквито са билбордовете. Сумата, която от коалицията са похарчили, е над 365 000 лева.
Тихомира Михайлова