Б ариери спират достъпа поне до 8 български плажа по цялото родно крайбрежие, установи проверка на „Телеграф“. Става въпрос за ивиците на Силистар, Черноморец-юг, Райски залив, Дюни, Елените, Евксиноград, Русалка и Шкорпиловци. Достъпът до тях е ограничен за преминаване с автомобили. Поставена е бариера и се влиза само срещу заплащане на такса за преминаване. Причината е, че имотите покрай крайбрежието са частни и собственици или с вече изградени цели комплекси разрешават преминаването на туристи с автомобили само срещу заплащане.
На юг един от тях е плажът в приказно красивия залив Силистар край Синеморец, който се превърна през последните 20 години в емблема на особен вид туристически рекет. Всяко лято там частници събираха по 5 лева такса, за да позволят на автомобилите да паркират в нивите до морето. През последните няколко години бизнес стратегията се промени. Сега частниците завардват единствения достъп до ивицата и събират по 5 лева от автомобилите, чиито водачи са решили да посетят Силистар. Плащаш - минаваш, не плащаш - вървиш пеша или се връщаш обратно. Причината е, че единственият достъп до морето е през частни парцели, а общински или републикански път практически не съществува. Таксата "преминаване" може да е скандална, но пък не е незаконна. За налога дори се издават и касови бележки. Проблемът очаква своето решение от няколко петилетки. От община Царево са решили да сложат веднъж завинаги край на петолевките и обещават, че до началото на следващото лято ще изградят черен алтернативен път, по който туристите ще могат да минават, без да плащат налог.
Ограничение
Ограничен е достъпът и до плажа Черноморец-юг, известен повече като „Тополите". Казусът там е идентичен. За да се стигне до ивицата, разположена между вилна зона „Червенка“ край Черноморец и къмпинг „Градина“, се преминава по единственият път, който доскоро беше затворен с бариера. Съоръжението се вдига за автомобили след заплащане на 4 лева. Причина е същата - пътят преминава през частен имот. Проверки на НАП установиха, че нарушение на закона няма. Частен предприемач събира такси и издава касови бонове, с две думи развива законна търговска дейност и никой копче не може да му каже. На всичкото отгоре е позволил свободен и безплатен пешеходен достъп, каквато е ситуацията и на Силистар.
Заграждения
Проблеми има и до Райския залив и в местността Буджака край Созопол, където изникнаха огромни квартали. През последните 15 години не се минава без скандали, свързани с ограничаване достъпа до ивицата. Всеки сезон туристи подават сигнал, че някой от местните собственици на хасиенди е заградил подстъпите към морето, за да си осигури комфортен частен плаж без навлеци по бански. Местната власт в Созопол е реагирала веднага и при всеки констатиран случай на незаконно ограничаване достъпа до ивицата е вземала сериозни мерки, за да се прекрати беззаконието.
Една от най-хубавите български ивици - тази на ваканционно селище Дюни, също не е достъпна за обикновените туристи. Причината е, че ваканци-онният комплекс е от затворен тип и работи само с пакети ол инклузив, в който е включен и плажът. До тази ивица могат да стигнат само туристи, които са гости на ваканционно селище Дюни, в което цената за денонощие на човек излиза между 300-400 лева. Алтернативният достъп е да заплати дневен престой без нощувка в комплекса на цена 108 лева. Срещу тази сума туристът получава не само достъп до красивия плаж, но и закуска, обяд и вечеря, ползване на аквапарка и всички останали екстри от пакета ол инклузив без нощувката. Ваканционно селище Елените край Свети Влас работи на същия принцип и там плажът също е с ограничен достъп за външни туристи, които не са отседнали в комплекса.
На север
На няколко места по северното черноморско крайбрежие е възпрепятстван достъпът до плажната ивица. Достъпът до прочутия плаж Русалка е ограничен с катинар и солени такси от години. Единственият вариант да се насладите на това природно бижу е да платите 12 лв. на входа на комплекса и допълнителни 10 лв. за паркирането на автомобила пред комплекса.
През 2019 година на собствениците на комплекса е наложена санкция от 5 хиляди лева, следващата година пак 5 хиляди лева, по-следващата година – 10 хиляди лева, а 2022 г. – 20 хиляди лева. Дружеството, което управлява ваканционното селище, обжалва последната санкция, а останалите са дадени на НАП за вземане.
Николай Банев, мажоритарен собственик на ваканционно селище, заяви, че има алтернативен път до плажа в самото начало на селището. Достъпът е до същия плаж, който се ползва и от платилите за услугите в селището, коментира той.
Последният случай е от територията на с. Шкорпиловци, където в гората, в най-южната част от курортното селище, е изграден незаконен къмпинг, който функционира от десетилетия.
„Бях в гората на 20.07.2024 и освен че караваните са си останали в гората, вече имат изградени веранди към тях. Също така пътят към караваните е преграден с бариера, чието преминаване струва 10 лв. на ден (до 20 часа), защото се влиза в частен имот“, информира Йордан Кръстев.
Крайбрежието край Евксиноград забранено за простосмъртни
В единия от случаите нарушител е самата държава, която е обявила немалка част от плажната ивица край Варна за забранена за простосмъртни. Става въпрос за ограничения достъп до плажовете край резиденция Евксиноград. Темата бе широко коментирана и от представителите на варненската организация на „Демократична България“, преди самите те да се докопат до властта. По този повод „демократите“ бяха подали редица сигнали до прокуратурата, Министерството на туризма и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Става въпрос за плажовете Евксиноград-1, Евксиноград-2 и Евксиноград-3, които са достъпни единствено през територията на правителствената и държавна резиденция. Достъпът до резиденцията е ограничен и това прави невъзможно използването на плажовете от всеки гражданин. Според Закона за устройството на черноморското крайбрежие (чл. 4, ал. 1) гражданите имат право на свободен и безплатен достъп до морските плажове. Посочените три плажа в района на Евксиноград не са отдадени на концесия, показва справка в националния концесионен регистър, и затова се управляват от министъра на туризма.
*Автор: Елена Анастасова, Любомир Славов