Е дин-единствен вербуван от службите моряк е достатъчен, за да пусне котвата на „Вежен“ и да осъществи акт на саботаж.
Това заяви за „Телеграф“ председателят на Асоциацията на морските капитани кап. д.п. Димитър Димитров вчера, след като все повече експерти започнаха да изразяват съмнение, че инцидентът може да е случайност.
Шефът на „Български морски флот“: Не допускам корабът „Вежен” да е скъсал кабел умишлено!
Корабът „Вежен“, опериран от параходство „Български морски флот“, бе задържан от шведските власти заради подозрения, че с котвата си е скъсал оптичен кабел, част от критична международна инфраструктура между Швеция и Латвия, и двете членки на ЕС и НАТО. Инцидентът се случва в неделя през нощта, докато корабът е на път от Русия за Южна Америка, натоварен с торове.
Условия
От Шведската метеорологична и хидроложка служба съобщиха, че в момента на произшествието ветровете са били не повече от 10 м/с. „Това не е особено силен вятър. Това е доста под 14 м/с, когато започваме да издаваме предупреждения към властите и корабите“, каза за Ройтерс говорител на службата, добавяйки, че вълните са били до два-три метра, което не е опасно за кораб като „Вежен“ с водоизместимост от 32 000 т. „Корабът е нов и отговаря на всички съвременни изисквания. Случайно изтичане на котвата принципно е възможно, но при много по-мощна буря, каквато очевидно не е имало“, обясни кап. Димитров.
Георг Георгиев: Не са задържани хора от екипажа на „Вежен”
Той коментира и факта, че шестима нови членове на екипажа са постъпили на борда в последния месец. Според него, ако хипотетично руските тайни служби целят такъв саботаж, напълно достатъчно е вербуването и подготовката на само един моряк.
Шестима нови моряци на Вежен дни преди инцидента!
„Причината е, че котвеното устройство на този кораб не се управлява от мостика, а на място. Има електрически мотор, който завърта винтовете. Ако някой реши да пусне котвата умишлено, може да го направи без командният състав да узнае. На мостика няма индикация, че котвата изтича“, обясни кап. Димитров.
Случайност
Същевременно от вчера изп. директор на БМФ Александър Калчев продължи да защитава тезата за случаен инцидент. Според него от ударите на вълните е поддал осигуряващ елемент на котвата.
СЛЕД РАЗСЛЕДВАНЕ НА БМФ: Няма умисъл в инцидента в Балтийско море
„Котвата е пропадала постепенно надолу, в продължение на часове“, допълни Калчев, като обясни, че заради лошото време екипажът не е разбрал. Обяснението му не се приема от шведски експерти. „Когато кораб с такъв размер пусне котва в движение, веригата ѝ започва да го тегли настрани. Корабът би загубил скорост и би се отклонил от курса си. Как няма да усетят?“, заяви Никлас Гранхолм от Шведската агенция за изследвания в областта на отбраната пред „Експрессен“. Изданието отбелязва, че от октомври 2023 г. насам това е четвъртият инцидент със „случайно изтекла котва“ в шведски води.
Швеция задържа български кораб за саботаж!
Вчера германският канцлер Олаф Шолц свърза инцидента с Русия и подчерта необходимостта от увеличаване на разходите за отбрана, съобщи AFP. „Последната повреда на подводен кабел в Балтийско море показва заплахата, която представлява руският сенчест флот“, заяви Шолц. Кап. Калчев отрече корабът да е част от този флот.
Деян Дянков