0

Т емата за преобразуването на държавни висши училища трябва да се постави на задълбочен анализ и да бъде проведено широко обществено обсъждане. Това препоръча омбудсманът Диана Ковачева на министъра на образованието и науката акад. Николай Денков, след като до нея са постъпили позициите на студентските съвети на Висшето училище по телекомуникации и пощи и Минно-геоложкия университет, които се обявяват против идеята на МОН за обединение и преструктуриране на държавни висши училища.

Темата за преобразуването на държавни висши училища трябва да се постави на задълбочен анализ и да бъде проведено широко обществено обсъждане. Това препоръча омбудсманът Диана Ковачева на министъра на образованието и науката акад. Николай Денков, след като до нея са постъпили позициите на студентските съвети на Висшето училище по телекомуникации и пощи и Минно-геоложкия университет, които се обявяват против идеята на МОН за обединение и преструктуриране на държавни висши училища.

„Бих искала да изразя убедеността си, че ще бъдат отчетени позициите на академичната общност, защото само с широка обществена подкрепа може да се реализират промени, които да доведат действително до повишаване качеството на висшето образование в страната“, категорична е проф. Диана Ковачева. Тя допълва, че в дискусията трябва да се включат заинтересованите страни и академичната общност като се отчитат всички обстоятелства, свързани с особеностите и нуждите на развитието на страната, на съответния регион, което отговорните институции трябва да оценяват справедливо и безпристрастно. Обмудсманът призовава министърът да бъде направена оценка на университетската мрежа, като се вземат предвид обективните данни за състоянието на висшето образование към настоящия момент и се преценят положителните и отрицателните последствия от евентуално обединение.

Проф. Ковачева обръща внимание, че Студентските съвети недоволстват от липсата на прозрачност при вземането на решения за преструктуриране на държавните ВУЗ в страната, както и от липсата на анализ за ползите от сливането на висше училище с други такива. „В позициите се изразява притеснението и категоричното несъгласие на студентската общност на ВУТП и МГУ със заявеното намерение. Посочва се, че членовете на Студентските съвети, като представители на обучаваните студенти, приемат като заплаха към идентичността и автономията на двете висши учебни заведения сливането им с други висши учебни заведения“, пише още омбудсманът. Тя допълва, че студентският съвет към ВУТП се опасява, че предлаганите промени за обединение на висшите училища по-скоро ще доведат до занижаване на качеството на обучение и до унищожаване идентичността на вуза пред ключовите им партньори в телекомуникационния и IT сектор, а колегите им от МГУ са категорични, че университетът им е уникален, разпознаваем на световната карта, а в Европа е един от 4-те минни университета.

Омбудсманът подчертава, че е запозната с приетата Стратегия за развитие на висшето образование у нас за периода 2021-2030 г., чиято цел е да осигури устойчиво развитие на висшето образование в страната за посочения период. Но изразява съжаление, че при приемането на Стратегията съществен дефицит е липсата на широка и публична дискусия с представители на академичната общност. „Наясно съм, че целите, които се поставят пред висшето образование в страната са следствие от процесите на глобализация и необходимостта българските висши училища да се интегрират успешно в общото европейско университетско пространство. В същото време, намирам, че е необходимо да се съхранява идентичността на националната ни образователна система, националните образователни традиции и създадените добри практики. Тази позиция изразих и при приемането на Стратегия за развитието на висшето образование в Република България за периода 2021-2030 г.“, допълва тезата си омбудсманът. Диана Ковачева посочва още, че в академичната общност остава усещането, че реформите се извършват набързо и без доказване на тяхната ефективност, което поражда съмнения за задълбочаване на проблемите във висшето образование и занижаване на качеството му.