К ъм 15 март се очаква приключване на техническите преговори на България с ЕК по националния план за възстановяване и устойчивост. Това коментира вицепремиерът и финансовия министър Асен Василев пред депутатите в комисията по въпросите на Европейския съюз, цитиран от БТА. След това предстои планът да мине през нормалните процедури на одобрение.
Към 15 март се очаква приключване на техническите преговори на България с ЕК по националния план за възстановяване и устойчивост. Това коментира вицепремиерът и финансовия министър Асен Василев пред депутатите в комисията по въпросите на Европейския съюз, цитиран от БТА. След това предстои планът да мине през нормалните процедури на одобрение.
"Може да започнем работа по Плана, в момента в който има техническо одобрение по него, дори преди официалното подписване, каза вицепремиерът. По думите му най-голямата промяна в него е отпадането на инвестицията в парогазова централа и замяната й с инфраструктура за съхранение на енергия от 6000 мегаватчаса и на добив на геотермална енергия. В програма "Транспорт" има засилен фокус върху устойчивия транспорт - крайградски железници и влакове тип "Интерсити" и подобрение на обществения транспорт. По-малки промени има при осигуряването на широколентов интернет в общинските центрове, развитие на ТЕТРА системата за комуникация при кризи и за дигитализация на "Български пощи". В сектора здравеопазване е включено промяна на системата "112", за да се улесни работата й.
Отпадането на строеж на парогазови централи и газопроводи и замяната им с проекта за системата за батерии и тяхното разполагане ще струват около 1,5 млрд. лева. Търсенето и добивът на геотермална енергия ще струват около 200 млн. лева. Проектът за разполагане на батериите е разработен с енергийното министерство и ЕБВР. Батериите ще станат собственост на предприятие на енергийното ведомство и ще се разположат в подстанциите на Електроенергийния системен оператор. Батериите ще могат да се наемат от други участници на пазара на енергия на пазарен принцип. Поставяме минимално изискване за зареждане на батериите - най-малко 7500 цикъла. Батериите ще се произвеждат в България и това е въпрос на национална сигурност, каза Василев. Разходите за съхранение на енергия ще са около 10 евро на мегаватчас.
В момента се водят последните преговори за допълнителен анализ за сигурност на доставките на централите в Маришкия басейн. Трите големи централи в Маришкия басейн няма да бъдат закривани. Ще се закриват само централи, които не отговарят на екологичните стандарти, каквито са "Брикел" и "Бобов дол", посочи вицепремиерът.
В НПВУ сумата за получаване за програма "Транспорт" се запазва - парите, както казах, ще отидат за влакове тип "Интерсити" и за за градски железници, като за двата типа ще са нужни 640 милиона лева за 23-24 влака, уточни Василев.
Монитор