0

П ловдив може да се опита да последва примера на столицата и да забрани старите коли в центъра най-рано след Нова година, съобщи „Марица”.

Влиза забраната за стари коли в центъра на София

В момента Общината има методика за определяне на чисти зелени зони, която беше приета с решение на местния парламент още преди една година. Тя обаче си остава на хартия и не се прилага, защото няма наредба, с която да се въведат ограничения за трошките, каквато действа в София.  „Темата е много важна и по нея ще се работи след 1 януари,  за да не се допускат грешки и да се вземат предвид всички аспекти на проблема. Затова ще обсъждаме мерките заедно с колегите, включително със зам.-кмета по транспорта и ОП „Организация и контрол на транспорта”, казазам.-кметът по екологията и здравеопазването Иван Стоянов. 

Пловдивската власт не иска да предприема прибързани действия, за да не се стига до проблемите, пред които се е озовала Столичната община.  Според Иван Стоянов изискването за екологичност трябва да се въведе не само за лични автомобили, но и за целия градски транспорт, а също така и за обслужващите коли на различните ведомства. Това касае и техниката на общинските предприятия, сред които са „Чистота” и „Градини и паркове”.

„Едновременно трябва да търсим механизми за стимулиране на закупуване на електромобили и да развиваме собствен електротранспорт и мрежа от велоалеи,  за да могат хората да имат алтернатива,   за смяна на отопление с твърдо гориво с екологично чисти уреди. Крайната цел е целият град да е с ниски емисии”, допълни Иван Стоянов. 

Методиката, разработена на базата на подробно изследване, беше подготвена от екипа на софийска фирма „Соколовски С Енвиронмент” ЕООД с ръководител проф. д-р инж. Николай Козарев по договор за обществена поръчка с Община Пловдив. Докладът е съставен в съответствие с европейските директиви за намаляване на замърсяването на въздуха и Плана за действие на Община Пловдив за периода от 2018 до 2023 г. и съдържа 150 страници. Една от препоръките е „чистият” район да обхваща улиците, включени в синята и зелената зона, а забраната за достъп на старите коли замърсители да действа от 15 октомври до 15 март, тоест по времето на отоплителния сезон. Както се сочи във всички досегашни изследвания, в зимните месеци във въздуха в Пловдив се констатират най-много дни с превишаване на вредните емисии и най-вече на ФПЧ10.

Екипът предлага три варианта за въвеждане на ограничения   за "мръсните" коли в централната градска част на Пловдив - карето между бул. „Шести септември”, „Източен”, „Христо  Ботев” и „Васил Априлов”. Според вариант №1  в зоната с ниски емисии ще се въведе  забрана за  бензинови коли с евро 0 и част от колите с евро 1, а също така дизелови с евро 1 и 2 и част от евро 3. Вариант №2 предвижда забрана за бензинови автомобили с евро 0, 1 и 2 и за дизелови, включително с евро 3. Вариант №3  добавя забрана за преминаване и по булевардите, които очертават карето.  Зоните ще се определят след изменение на Наредбата за

организация на движението, която  задължително се оповестява на гражданите за обществено обсъждане, и едва след това ще се гласува в Общинския съвет.

В методиката изрично се отбелязва, че внезапни и значителни рестрикции не е добър подход в управлението. Една от тях е въвеждането на тройно по-високи цени за синята зона, което за Пловдив означава 6 лева на час, но само за автомобили с нисък екологичен клас. Според данните от изследвания в атмосферния  въздух  са установени такива  вредни вещества като серен диоксид, азотен диоксид, фини прахови частици ФПЧ10, олово, бензен, въглероден оксид и

озон. Автомобилният трафик и битовото отопление с твърдо гориво са в основата да дишаме отрови. Наднормените концентрации са констатирани при съдържанието на фини прахови частици, които идват предимно от битовото горене, и азотен диоксид - от автомобилния транспорт.