Н ад 100 исторически автомобила са засегнати от зоната за ниски емисии в София, тъй като не отговарят на строгите изисквания за количествата отрови в изгорелите газове. Това съобщи за „Телеграф“ Владимир Димитров, председател на Българския автомобилен клуб „Ретро“ и Автомобилен ретро клуб „Авангард класик“.
Дефиниция
По закон у нас историческо МПС е това, което е на минимум 30 години от първоначалната си регистрация, не се използва за ежедневен транспорт, запазено и поддържано е в исторически коректно състояние и най-вече - има издадена идентификационна карта от Международната федерация за старинни автомобили или от друга упълномощена от нея организация в Европейския съюз.
ВЛИЗА В СИЛА: Забрана за старите коли в центъра на столицата!
Според Димитров голяма част от собствениците на такива автомобили ги съхраняват в гаражи в центъра на София, но самите те нямат адресна регистрация там. Това води до плащане на 50 лв. глоба за всяко влизане в зоната.
Употреба
Според Искрен Миланов, председател и основател на Софийски авто ретро клуб и Българската асоциация на клубовете за старинни и класически автомобили и мотоциклети (БАКСКАМ), обаче проблем с нискоемисионната зона няма, тъй като историческите автомобили почти никога не се вадят от гаража през зимния период, когато важат ограниченията.
ЛУКС НА КОЛЕЛА: Ето какви лимузини шпорят БГ тузарите!
„Заради мръсотията, кишата, калта и солта, която се ползва за почистване на улиците, ние не ползваме автомобилите от октомври до април. Те изискват специална грижа и правим всичко възможно да ги пазим от ръжда и всякакви вредни въздействия“, каза за „Телеграф“ Миланов.
Проблем
Според Миланов обаче друг много по-сериозен проблем тегне над общността на собствениците на исторически автомобили – размерът на общинския данък. По настоящата скала съгласно Закона за местните данъци и такси данък МПС е с възходяща скала, базирана на мощността на автомобила. Голяма част от историческите автомобили са с големи и мощни двигатели и попадат в най-високите категории – над 200 конски сили, за което плащат над 500 лв. данък.
АВТОПАРКЪТ НИ СТАР КАТО ПИРАМИДИТЕ: Караме 20-годишни трошки!
„Това води до абсурдната ситуация МПС, които се ползват рядко и се карат средно по 1000 км на година, да заплащат много висок данък“, обяснява Миланов. Той даде пример с водач, който е платил над 3200 лв. данък за 8 години, а автомобилът от 50-те години на миналия век е каран едва 100 км за този период.
Искане
Ето защо от БАКСКАМ официално са изискали от Министерството на финансите в закона да се отдели специална категория за историческите автомобили, като те заплащат данък в размер до 150 лв. „По данни на МВР едва 2% от автомобилите на възраст над 30 г. у нас са с толкова мощни двигатели, следователно негативният финансов ефект за общините би бил пренебрежимо малък.
СКЪСАНИТЕ ЗА ГТП НАМАЛЯХА: Трошки финтират прегледа с дим от бутилка!
Същевременно това ще е едно голямо финансово облекчение за всички тези хора, които влагат огромни финансови средства и време, за да поддържат за поколенията тези автомобили, които са част е от световното техническо и културно наследство“, допълни Миланов.
