12-годишната Сияна, чиято смърт взриви обществото и подтикна институциите към невиждана досега борба с войната на пътя, е била без колан в момента на удара с тира, който отне живота ѝ.

Това е записано в обвинителния акт срещу 65-годишния шофьор Георги Александров, съобщи за „Телеграф“ адвокатът му Михаил Пенев. Актът бе внесен от прокуратурата в Окръжния съд в Плевен в края на май.

ПРОКУРОР ЛУЛЧЕВА: Убиецът на Сияна е трябвало да кара с 60 км/ч!

Трагедия

Катастрофата се случи в участъка между Телиш и Радомирци на главния път София-Русе-Плевен на 31 март, когато при дъжд и мокра настилка Александров губи контрол върху влекача и с ремаркето удря автомобила, шофиран от дядото на Сияна Георги Ламбев, в който пътуват детето и баба ѝ. Според автотехническата експертиза, въз основа на която е съставен обвинителният акт, камионът се е движел с 83 км/ч при разрешени 70 км/ч в участъка. Автомобилът на дядото на Сияна се е движел с 57 км/ч. Вследствие на удара Сияна получава множество травми, сред които счупен череп и челюст. Ламбев оживява на косъм със счупен череп и тежка травма на ръката.

БАЩАТА НА СИЯНА: Инцидентът, който се случи с нея, се повтаря всеки ден!

Удар

В момента на удара Сияна е седяла на седалката зад дядо си. Детето е било без колан в мига, в който камионът и автомобилът се сблъскват, категорични са експертите. Сияна е била в седнало положение, като краката ѝ без обувки са били вдигнати на седалката. По време на удара е ровела в телефона си, пише още в експертизата. Според бабата на Сияна, която е седяла на предна дясна седалка, в началото на пътуването детето е било с колан. Припомняме, че пред национална телевизия лелята на Сияна Памела Великова също каза, че Сияна е била с колан. Кога и защо Сияна е махнала колана си, не е ясно.

Закон

Според Закона за движението по пътищата водачите и пътниците в леки автомобили, когато са в движение, трябва да използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани. Toва важи за всички седалки. Колата, в която Сияна се е намирала, е имала колани на задните седалки, гласи експертизата. Отделно – законът изисква децата под 150 см височина да се возят в един или друг вид система за обезопасяване според килограмите си – столче или бустер. Дали Сияна е трябвало да се вози в столче или бустер, предстои да се изясни в хода на производството.

В НЕЙНА ПАМЕТ: Бащата на Сияна създаде фондация

Механика

В експертизата е записано, че дори и да е била с колан, Сияна със сигурност е щяла да претърпи сериозни телесни увреждания. „Дали обаче, ако е носила колан, това е щяло да предотврати смъртта ѝ, е въпрос, на който само съдебномедицинските експерти могат да отговорят, и това предстои да се изясни в хода на процеса“, коментира за „Телеграф“ Михаил Пенев. Според Пенев Александров напълно осъзнава отговорността си за случилото се и до момента изцяло съдейства на разследването.

СЛЕД ДЪЖД КАЧУЛКА: Полагат хоризонтална маркировка на пътя, където загина Сияна

Обстоятелства

Същевременно защитата на шофьора ще настоява да бъдат отчетени всички обстоятелства около катастрофата. „Подзащитният ми ще поеме отговорност единствено и само за това, че е нарушил закона и е карал с превишена скорост, с което е допринесъл за трагедията. Той със сигурност няма как да се очаква да поеме отговорност за отчайващото състояние на пътя и асфалтовата настилка в участъка, нито за това, че Сияна е била без колан“, заяви Пенев. Преди дни Александров обжалва мярката си „задържане под стража“, като поиска от съда тя да бъде изменена в по-лека. Съдът ще разгледа молбата му на заседание на 10 юни. Първото заседание по делото за катастрофата по същество тепърва предстои да бъде насрочено. Съгласно Наказателния кодекс по обвинението за причиняване на смърт по непредпазливост Александров може да бъде осъден на от 5 до 15 години затвор.

След като „Телеграф“ алармира: До 1 юли махат тировете от пътя на Сияна!