0

Е дин от четири начинаещи млади шофьори прави катастрофа през първите две години след придобиването на книжка.

КАТАСТРОФАТА В ПЛОВДИВ: Младежите от джипа били на райски газ!

Това сочи статистиката на пътнотранспортните произшествия с начинаещи водачи, за каквито официално се считат тези, седнали на волана преди не повече от 24 месеца.

Данните сочат, че проблемът с т.нар. млади начинаещи водачи (б.а. - под 25-годишна възраст и с книжка до две години) непрекъснато се задълбочава. Задължение на Държавната агенция за безопасност на движението по пътищата е ежегодно да изготвя доклад за тяхното поведение на пътя, като за 2023 г. той все още не е готов. Данните за предходните две години обаче сочат, че близо 100 души са били убити при катастрофи с млади водачи. През 2021 г. тежките катастрофи – с убити и/или ранени – по тяхна вина са били 784, а година по-късно те са вече 928. В тях през 2021 г. са участвали 801 млади водачи, а година по-късно те нарастват до 955. И през двете години силно впечатление прави, че макар младите начинаещи да са едва 5% от общия брой шофьори у нас, на тях се падат 14% от тежките катастрофи. Иначе казано, шансът млад начинаещ да предизвика катастрофа е над два пъти по-висок, отколкото при всички останали.

Камери

Според експертите брутални катастрофи като тази в Пловдив могат да бъдат предотвратени с няколко целенасочени мерки по отношение на младите шофьори. „На първо място трябва да се засили контролът. Не може в урбанизираната част на Пловдив да няма нито една стационарна камера за скорост, а в град като Лондон да има над 20 000 камери. Тези камери доказано имат възпиращ ефект за подобни скоростни изпълнения в градовете“, каза за „Телеграф“ Росен Георгиев от Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ). Според експерта аргументът, че няма пари, не е състоятелен, защото във фонда за пътна безопасност има достатъчно средства.

Ограничения

„Крайно време е да затегнем режима на младите начинаещи, тези с книжка до две години и по-млади от 25 години. През първите 24 месеца от придобиването на правоспособност в момента те имат само едно ограничение – по-малкия контролен брой точки. Това обаче е крайно недостатъчно на фона на статистиката“, заяви за „Телеграф“ Владимир Тодоров от Асоциацията на пострадалите от катастрофи. Според него задължително е на тези водачи да бъде забранено да карат в тъмната част от денонощието. За тях също така трябва да важи и нулев толеранс за алкохол в кръвта за разлика от останалите водачи, за които границата е 0,5 промила. Тодоров настоява и на младите водачи да бъде забранено да управляват кабриолети, както и автомобили с мощни двигатели в този начален двегодишен период. Според него през първата година водачите също така трябва задължително да карат само с придружител – опитен правоспособен водач без сериозни нарушения в последните две години.

Задължителна е и реформа в обучението по кормуване, която да доведе дотам, че на обучаваните младежи да се преподават всичките 31 часа по програма. „Всеизвестно е, че с цел да намаляват цената на курса автошколи от сивия сектор преподават скъсена програма без шофиране извън града, а младежите са съгласни, за да спестят пари. Крайно време е да се въведе система, която да удостоверява дали по време на обучението наистина е била покрита програмата както е по наредба“, каза Тодоров.

Инструкторите: Не ги учим да карат с 200 км/ч

„Няма нормален инструктор, който по време на обучението да не обяснява на курсистите, че колата е потенциално оръжие, с което се убиват хора“, каза Росен Георгиев. Според него обаче браншът на автошколите не може да замества семейството. „Няма как ние да спрем някого, решил да кара опасно. Тук не става дума за качество на обучението, а за възпитание и морал“, добави инструкторът. Далеч по-краен бе Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка. „Ние не учим младежите да карат с 200 км/ч. Семействата и родителите им ги учат на това - заяви той. - Градовете ни са пълни с мощни коли, за които не знаем откъде са парите да ги купят. Ние не обучаваме водачите с джипове с по 300 коня. Майките и бащите им ги купуват. Това е семеен профил, от който на пътя излизат такива елементи, който на какъвто и шофьорски курс да ходи, никога няма да спазва правилата“, протестира Иванов срещу обвиненията, че за инцидента в Пловдив вина има лошото обучение на младите водачи.