0

Х аосът по европейските летища вече е и у нас, а закъсненията на полетите се увеличават.

Това сочат данни, предоставени на „Телеграф“ от концесионера на летище София „Софкънект“, който от повече от година управлява столичната аерогара.

Видимо

Нарастването на закъсненията с над 1 час е видимо на база сравнение с последната предпандемична година - 2019. Интересното в случая е, че броят сериозно закъснели полети се увеличава, въпреки че общият брой полети от и за София все още е на 70-80% от броя им през същата тази 2019 г.

Причината е извън България и се корени в проблемите на авиационния сектор в Западна Европа, обясниха специалисти. Конкретната причина са масовите съкращения на наземен обслужващ персонал, който много летищни оператори предприеха покрай тоталния застой в сектора по време на ограниченията за пътуване в пандемията.

Рязкото увеличаване на пътуванията след отпадането на ограниченията доведе до сериозен недостиг на персонал, което води до бавно обслужване на пътници и самолети и в крайна сметка до закъснения на полетите.

Данни

Това се потвърждава и от данните на летището, според които през второто тримесечие на 2019 г. 40.6% от полетите са били навреме.

В сравнение с това за същия период на 2022 г. само 32% от самолетите са разцепили секундата. При пренебрежимите закъснения - под половин час - данните не дават отклонения.

Видимите разлики обаче са при закъсненията над половин час. За конкретния период през 2019 г. с толкова са закъснели 1123 полета, или 8.3%. През 2022 г. обаче тези закъснения са 1306, което вече е 11,4% от общия брой полети. Увеличават се и закъсненията с до два часа - от 3,9% до 5,9%, както и тези с до три часа - от 122 на 153 полета (0,9% до 1,3%). 

Ключови

Масивно увеличение има и на ключовите закъснения с над три часа, които съгласно европейски регламент са единствените, за които пътниците имат право да получат парично обезщетение.

Докато през април-юни 2019 г. над три часа са закъснели само 58 полета (0,4%), то за същия период на тази година те са точно 100 (0,9%) и това е на фона на спад на общия брой полети.

Закъсненията по авиокомпании не дават отклонения и следват логиката, че най-много закъсняват тези с най-много полети - Ryanair, Wizzair и България Ер.

Вина

Без да се оправдават, от летище София категорично посочват, че причините за закъсненията почти изцяло се дължат на фактори извън техен контрол - а именно закъснения на кацащи полети, които след това се превръщат в закъснения и на съответните излитащи.

Самолетите, които са базирани на летище София, са много малка част от общия брой машини. „Камшичният удар“ със закъсненията тръгва от масивно закъснение на самолет от Западна Европа, което се прехвърля върху всяко следващо негово движение в маршрутите му за конкретния ден, включително и за, и от София.

Най-голям удар пък нанасят отмяната на полет по технически причини. Според запознати един такъв случай нанася щети върху разписанието на дадена авиокомпания за до месец напред. Именно затова една от лоукост компаниите е установила резервен самолет в София с цел да се реагира в такива случаи.

Колапс

„Този колапс на западноевропейските летища при нас го няма, защото ние не пристъпихме към съкращения на персонал по време на пандемията“, каза за „Телеграф“ Росен Бъчваров, завеждащ „Връзки с обществеността“ на аеропорта.

По думите му одит показва, че пътниците в София успяват да преминат по целия път от чекин гише през проверка за сигурност и паспортен контрол за около 20 минути, което е рекорд в европейски план. За сравнение на големите западни летища този период е около два часа. 

Събота и вторник адски дни на терминала

20 минути от багаж до паспортен контрол успява да се постигне дори и в настоящия летен пик и конкретен ден събота, в който има периоди с над 1000 обслужени пътници на час, казват от летището.

Според запознати два са най-тежките от гледна точка на пътническо натоварване моменти в седмицата на летището.

Това са събота сутрин и вторник следобед, когато в рамките на около два часа има голямо струпване на кацащи и излитащи полети в редовното разписание.

На морето цепят секундата

Елена Анастасова

Няма никакви закъснения на полети на летище Бургас. Както пристигащите, така и заминаващите самолети се движат точно по предварително зададено разписание.  Средно на ден на бургаскикя аеропорт има по 106 полета, основно чартъри, в това число пристигащи и заминаващи.

Топдестинациите този сезон са Полша, Великобритания и Чехия, за които има най-много полети. От началото на месеца до момента на бургаското летище са били обслужени общо 369 313 пътници, а от началото на годината досега през аеропорта са преминали 738 734 пътници.

От Полша през юли са пристигнали 88 695  пътници, от Великобритания - 62 049, а от Чехия - 61 401 души.  "Пътникопотокът е много по-голям в сравнение с миналото лято, но все още сме под нивата,  отчетени през 2019 г. преди пандемията", съобщиха от аеропорта.