0

С редно потребената енергия от клиентите на централно топлоснабдяване в София за сезон 2021/22 е с 12 процента по-малко в сравнение с предходния отоплителен сезон. Това сочат данните от изравнителните сметки на фирмата за топлинно счетоводство "Техем". Отново средно с 12 на сто обаче е струвал по-скъпо отоплителния сезон за потребителите в сравнение с миналата година. Това основно се дължало на по-дългия период с отопление (13 дни повече в сравнение със сезон 2020/2021), на по-ниските среднодневни температури и на повишената цена на енергията от юли 2021 г.  

"Отчитаме, че клиентите са реализирали икономии, но повишената цена и по-дългият период с отопление компенсират тези икономии. С оглед очакванията цените на ресурсите да продължават да се покачват, препоръчваме да се продължи с разумното използване на енергия, както и да бъдем все по-активни и внимателни с това кога ни е необходимо отопление и колко топло трябва да бъде в помещението. Това се постига лесно с помощта на термостатни вентили на радиаторите", коментира управителят нафирмата за топлинно счетоводство Милена Стоянова.

53 на сто от клиентите в столицата ще получат изравнителна сметка, в която имат сума за получаване или сума равна на начислената енергия през сезона. 47 процента имат суми за доплащане, посочват от "Техем".

По-честото разпределение на енергия (месечен отчет и сметки), каквато е идеята на европейската Директива за енергийна ефективност, транспонирана и в нашето законодателство, дава възможност по-бързо да се ориентираш в месечното си потребление и да реализираш икономии. Затова и над 350 сгради от клиентите на "Техем" в София избраха да преминат на месечен дистанционен отчет и месечна сметка, без изравнителна, допълва Стоянова. 

Най-много са клиентите със суми за получаване в изравнителната сметка от 10 лв. до 99 лв. - 24 процента. 21 на сто имат суми за доплащане в същия диапазон. 14 процента имат да възстановяват суми от топлофикационното дружество от 100 лв. до 249 лв., а същите средства трябва да доплащат 11 на сто от потребителите. 

От "Техем" обръщат специално внимание, че потреблението на топла вода е съществена част от разхода за енергия. Изправността на водомерите е от съществено значение за определяне на индивидуалния разход. Близо половината водомери за топла вода, монтирани в имотите на клиентите в София са стари, с изтекъл срок за метрологична проверка (10 години).

От фирмата напомнят, че в актуалните текстове на Закона за енергетиката е залегнало задължителното изискване при подмяна на уред да бъде монтиран такъв с дистанционен отчет, съгласуван с фирмата за топлинно счетоводство, която обслужва етажната собственост.