- Г-жо Иванова, миналата седмица вие от сдружение „Ангели на пътя“ се срещнахте с директора на „Пирогов“, като един от въпросите, които сте обсъждали, е хванатите да шофират пияни и/или дрогирани да полагат общественополезен труд в спешните отделения или моргите на големите болници. Какво налага това и отнемането на автомобилите на нарушителите не е ли достатъчна мярка?
- Не, не е достатъчна мярка. Това ще е с цел превенция, защото това, което ще видят нарушителите в болниците, доста ще ги шокира и предполагам, че когато видят какво причиняват с безразсъдството си, биха били по-разумни и биха казали дори на своите приятели да не се качват на колата и да не шофират под въздействието на алкохол и наркотици, както и да не настъпват газта докрай. Мисля, че шокът да видиш реално до какво води това нещо ще бъде много по-голям и ще има по-дълготраен ефект, отколкото само от отнемането на автомобила. Тоест да се „бръкне“ не само в джоба на нарушителите, но и в сърцето и в акъла, доколкото го има.
- А как точно ще стане това?
- Това е наша цел не от вчера и ще я гоним. Категорично. На абсолютно всяка среща от четири години повтаряме и на кръгли маси, и когато ходим по министерства, че това е една много добра практика, която между другото я има и в други държави. Ние не откриваме топлата вода, както се казва. Освен това няма директор на болница, който да казва, че не е съгласен с това нещо.
- В кои държави има такава практика?
- Доколкото знаем, в САЩ има такава мярка, също и в Англия. Имаше и други, които сега не си спомням, тъй като се бяхме съсредоточили в кои държави действа мярката за отнемане на автомобила на пияни и дрогирани шофьори. В някои държави се оказа, че се отнемат колите и заради висока скорост. Това се случва в Гърция, в Германия, във Франция. Надяваме се, че сега, след като вече има формирана работна група в парламента след последната кръгла маса, ще бъде заложено и това в законопроект.
Директорът на Пирогов д-р Валентин Димитров се срещна с представители на сдружението.
- Алармирахте и за представители на адвокатски кантори, които, по думите ви, причакват близки на пострадали или жертви на ПТП в болниците и ги притесняват. Това масова практика ли е? Само за една болница ли става въпрос или се прави и в други градове?
- Знаем това от практиката, така да се каже, на членове на сдружението, а и не само. Когато стане някое по-тежко ПТП, независимо дали става дума за тежко ранен или загинал, още в момента, в който от КАТ отидат на местопроизшествието, определена група кантори, които са си разпределили територията в цяла България, моментално разбират имената, адресите и телефоните на близките. Докато линейката пътува към определена болница, вече всичко се знае. Представителите на въпросните кантори още тогава отиват на място и започват да „агитират“. Те директно лъжат потърпевшите, че ако до два часа не им подпишат документите, с които да ги представляват в съда, щели да загубят правото на застраховка, което не е вярно. Предстои да направим една масова информационна кампания, с която да разясним на хората, защото докато не ти дойде на главата, ти не знаеш какво да очакваш.
В момента се прави сайт на сдружението „Ангели на пътя“, в който също ще бъде качена подробна информация. След като въпросните представители на канторите вече са убедили потърпевшите, когато приключи делото за застраховката, адвокатите взимат една огромна сума - между 60 и 80% от застраховките. Между другото това се знае и от адвокатски колегии, и от застрахователните компании, и в съдебната система също. Дори на последната кръгла маса, която организирахме в Съдебната палата, ръководителката на Софийската градска прокуратура Илиана Кирилова също го потвърди, като заяви, че проблемът е повсеместен, но всички се правят, че не го виждат. Така че да, това се случва в цяла България. Във всеки един български град.
Това е малтретиране, изнудване на близките само за да подпишат документите тези адвокати да ги представляват по делата. Става дума за две-три кантори, които са си разпределили цялата територия. За това, пак казвам, знаят абсолютно всички институции, но си затварят очите. Защо? След срещата в „Пирогов“ ходихме да се срещнем и с новия вътрешен министър Даниел Митов и сигнализирахме за този проблем. Затова в сайта ни ще предоставим нужната информация за това какво се прави, след като ПТП-то е настъпило. Ще се предоставя психологическа помощ. Надявам се да се включат психолози на доброволен принцип. Адвокатска услуга категорично няма да предлагаме. Нуждаещите се ще получат и морална подкрепа от родители и близки на пострадали и загинали на пътя. Многократно молихме институциите държавата да може да предоставя психологическа помощ на близките, но това не може да стане.
Надяваме се психолози да се включат, защото има много родители, включително и мъжът ми, които страдат от много тежки заболявания вследствие на мъката по загубените близки в тези ПТП-та.
Просто тези хора не могат да се справят сами с мъката. Парадоксалното е, че държавата дава психологическа помощ на убийците, но не дава такава на пострадалите и на родителите на загиналите при ПТП, а и не само. Затова искахме среща и с новия здравен министър - да спрат тези мародерства в болниците от тези кантори и ще настояваме все пак държавата да осигури психологическа помощ на близките.
- Казахте, че сте били при новия вътрешен министър. Какво произлезе от тази среща? Какво стана с тези лаборатории за обработване на пробите на пияни и дрогирани шофьори?
- Освен сигнала, за който споменах, питахме и за обещаните четири лаборатории. За съжаление още нищо не се случва. Те бяха започнати още по времето, когато вътрешен министър беше Калин Стоянов, после при следващия служебен министър Атанас Илков, който обеща, че ще са готови този януари. Така и нищо не се случи. Пак повдигнахме въпроса, защото за нас не е ОК да пропадне мярката за отнемане на автомобилите на пияните и дрогираните шофьори. Тази мярка се атакува най- вече заради тестовете за наркотици, които дават грешка, и затова ние поискахме задължително тези кръвни тестове да излизат в рамките на 24 часа, както на Димо Алексиев, както и на Ивайло Цветков-Нойзи. Там видяхме, че много бързо може да стане. За пореден път обещаха, обясниха, че имало някакви спънки, но очакваме да има такива лаборатории във Варна, Бургас, Пловдив и Плевен. Но това го слушаме от една година. Де факто няма нищо. Също обещаха тол камерите и камерите на общините да следят и за скорост - също чакаме. Но в същото време доста хора продължават да загиват, докато ние си чакаме. Не може в XXI век, където тези въпроси са уредени из цяла Европа, ние тепърва да откриваме топлата вода. Освен това ние искаме МВР да излезе с конкретна позиция относно предложението 17-годишните да могат да имат шофьорски книжки. За нас това е недопустимо.
По-голямата част от загиналите са при ПТП-та извън града.
- Миналия месец ходихте дори във Висшия съдебен съвет заради районния съдия, отказал отнемането в полза на държавата на автомобила на Нойзи. СГС сложи край на драмата с автомобила, но все пак въпросният магистрат се почувства засегнат от проверка по ваш сигнал. Срещнахте ли се с него? Изчистихте ли този въпрос?
- Не, видяхме го единствено, когато го изслушваха на заседание по видеовръзка. Тогава той си позволи да ни обвини, че сме били анонимни, въпреки че сигналът беше подаден от сдружение „Ангели на пътя“. Ние бяхме там с лицето си. В края на краищата магистратите казват, че са независими и не трябва да дават обяснение, но на базата на тези огромни бонуси и заплати и това, че доверието в съдебната система е на дъното, ние сме в правото си като данъкоплатци да питаме и да искаме проверка. Ако въпросният съдия не е съгласен със закона, да напусне съдийството, да отиде в парламента и да промени закона. Иначе лично срещу съдията нямаме абсолютно нищо против. Даже според самия Нойзи е редно автомобилът да му бъде отнет. Защото как ще убедим после Петър, Иван и Драган, че техният автомобил трябва да се отнеме, пък на Нойзи не е отнет. Това е двоен стандарт. Така че нищо лично срещу съдията. Надяваме се и КС вече да се произнесе по този въпрос, за да няма повече спекулации. Ние настояваме тази промяна да остане, включително ще настояваме да се отнемат автомобилите и на системните джигити. Тоест ако те хванат три пъти с превишена скорост над определени километри, да оставаш без кола. В Гърция е така - отнемат автомобила за превишена скорост. Искахме и миналия път, когато се промени законът, да се води пътно убийство с по- строго наказание и когато е причинено ПТП със загинал извън града. Тогава не го приеха, но е факт, че броят на загиналите при катастрофи е по- голям извън градовете. ОК, ние в градски условия няма да убиваме, но на извънградско спокойно си убивайте - то така излиза.
- Имахте една инициатива за паметник на жертвите на катастрофи в Северния парк. Какво стана с нея? Ще се осъществи ли?
- Да, работим по нея. Имаме вече прокарано ВиК, защото на алеята ще има цветя, които ще се поливат. Чакаме проекта на самата статуя и вече действаме. Идеята ни е рисунката да бъде изготвена от деца от художествената гимназия. После тя ще се даде на скулптор. Идеята е да изобразява бели гълъби и ангели, защото всички тези души са невинни и са едни малки ангелчета, които пазят отгоре и ни наблюдават. Освен това в момента върви една друга много добра инициатива заедно с ГДНП (Главна дирекция „Национална полиция“ - б.а.). Работим с младежи от 11-и и 12-и клас. Ходим из цяла България и правим открити уроци по пътна безопасност. На тях присъстват и родители на загинали деца на пътя. Те адски много трогват тези деца, защото МВР дава статистиката и правилата, а ние даваме емоцията за по-голямо въздействие. Впоследствие ставаме приятели с тези деца и, повярвайте ми, те не биха си и помислили да се качат пияни или дрогирани и да настъпват газта докрай. Накрая ни прегръщат и обещават, че ще кажат и на своите приятели дори когато са на задната седалка на автомобила, да слагат колан. Много от малчуганите загиват заради липса на колан на задната седалка. Идеята е дори ако родителите не съблюдават за това, то децата да научат родителите си да не бъдат техен лош пример. Тези срещи завършват по един изключително емоционален начин. Освен в София бяхме в Пловдив и Велико Търново. Предстоят Варна и Бургас.
