0

Ч исто нова, но въпреки това много опасна отсечка се готви да открие държавата по един от най-натоварените пътища у нас, Ботевград-Мездра.

Става дума за участъка от бъдещия скоростен път между Ботевград и село Новачене, където трасето е изградено и готово за пускане в експлоатация.

В този участък шосето е с две платна, всяко от които с по две активни ленти за движение. Проблемът е, че се формира около 6-километрова отсечка, в която няма изходи, аварийни площадки или каквато и да било възможност за автомобилите да излязат от активните ленти за движение.

Плътно

Причината е, че платната са оградени плътно от двете страни с мантинели, при положение че липсва аварийна лента и дори банкет. Според експерти по безопасност на движението по пътищата това създава огромни рискове от катастрофи. Опасността идва в случай на пътнотранспортно произшествие или аварирало МПС.

В такъв случай извънредното събитие ще се случва в активна лента без изход или възможност за отбивка на път, който е пословично известен с голям трафик, включително и на тирове от и за Дунав мост 2. Проблемът се задълбочава и от липсата на видимост заради завоите и високите мантинели, при положение че позволената скорост е до 120 км/ч за леки автомобили и 90 км/ч за камиони. Така примерно аварирал ТИР би престоявал в активната лента, в която приближава кола със 120 км/ч.

Проектиране

Според експерти проблемът е в остарелите норми и стандарти за проектиране на пътища у нас, според които формално нарушение няма, тъй като няма заложен минимален брой изходи или аварийни отбивки за скоростни пътища. По тази причина проектантите спестяват подобни „незадължителни“ разходи. В същото време, ако този участък се строеше във Великобритания, в него би имало минимум три аварийни отбивки. Специалистите алармират, че в този си вид пътят, макар и с две ленти в посока, ще наподобява на участъка в Кресненското дефиле, известен като един от най-опасните у нас. „Телеграф“ зададе въпроси по случая към възложителя Агенция „Пътна инфраструктура“.

Липсата на аварийна лента, изход, аварийна площадка или дори банкет в продължение на 6 км създава рискове от катастрофи.