С редно по 1 милион лева отстъпка от цената на горивата сме ползвали през първите 10 дни от въвеждането на държавната помощ. Това сочат данните на Националната агенция за приходите, предоставени специално на „Телеграф“.
Отстъпката от 25 ст. за литър или килограм бензин, дизел, пропан-бутан или метан бе въведена с актуализацията на бюджета за тази година. Тя важи само за автомобили на физически лица и може да се ползва при всяко зареждане. Отрязани от отстъпката са служебни и товарни автомобили.
Условие
За да се възползва от облекчението, физическото лице трябва да представи талона на автомобила си на касата в бензиностанцията. А номерът на колата му се вписва в отделен касов бон. Контролът е поверен на НАП.
За първите десет дни от въвеждането на отстъпката от бензиностанциите - в периода от 9 до 19 юли, българските потребители са спестили общо 9,9 милиона лева. Това показват данните на приходното ведомство. Продадени са над 39 милиона литра гориво с отстъпка, като най-много е дизелът.
Издадени са 1,9 милиона разширени фискални бонове, като тази цифра съответства на броя на зарежданията, а не на автомобилите.
Видове
Ползваната отстъпка за дизела е в размер на близо 4 млн. лева. От този вид гориво са продадени с отбив в цената 15,9 млн. л. За бензина отстъпката възлиза на над 2,5 милиона лева за 10,1 млн. л, а за пропан-бутана - на 3,4 млн. лв. за 13,5 млн. л. Прави впечатление, че отстъпката за автомобили на метан е само 2500 лева, което съответства на 10 000 кг. Това може да се обясни с факта, че колите на метан, макар да не са малко, масово са таксита или товарни, а те не могат да се възползват от облекчението.
Въпреки това обаче тарикати с товарни автомобили също напират да ползват отстъпката, носейки талона на лек автомобил. Но служителите на бензиностанциите ги режат, научи „Телеграф“.
Шашми
„Идват хора с товарни автомобили категория №1, казват - аз имам и друг автомобил на физическо лице, ето му талона, пишете му неговия номер, но аз сипах гориво в този и искам за него да ползвам отстъпката. Това, разбира се, не се случва“, коментира Светослав Бенчев от Българската петролна и газова асоциация. Служители в бензиностанциите пък обясняват, че постоянно са следени от камери и не могат да си позволят да правят такива шашми. От НАП пък коментираха, че досега не са установени нарушения на правилата за предоставяне на компенсацията от 25 ст.
Към бензиностанциите в първите дни напираха и хора с туби в ръка, които искаха да се запасят с евтино гориво с отстъпка. Служителите обаче връщаха и тях, като им обясняваха, че намалението важи само ако се налее в резервоара.
Сега много бензиностанции са сложили на входа табели какви са условията, за да се ползва облекчението. Някои пък са опънали и транспаранти, указващи на клиентите, че в обекта се предоставя отстъпка, защото по принцип тя не е задължителна мярка за търговците.
Лизинг
Неяснотите бяха разрешени още първите дни, включително за лизинговите автомобили, каза Светослав Бенчев. Той обясни, че в началото имало върнати лизингови коли, защото според талона се водят на лизингово дружество. Но ако в него е вписано физическото лице като ползвател, отстъпката се предоставя, обясни Бенчев.
По думите му все още не може да се каже дали 25-те стотинки отстъпка е стимулирала потреблението на горива. Някои търговци обаче споделили, че посещаемостта в обектите се увеличила, но не знаят дали това важи и за обемите продадени горива.
За облекчението в бюджета бяха заделени 150 млн. лв. Очаква се те да стигнат до края на годината. Мярката може да бъде прекратена с решение на Министерския съвет, посочват от НАП.
„Очаквам помощта да стигне горе-долу дотам, докъдето е предвидена - до края на декември. Но ако това потребление се запази, тя може да свърши и две-три седмици по-рано“, каза Бенчев. По думите му обаче се очаква след края на лятото потреблението на горива да намалее.
Хитреци се жалват, че не ги огрява
Хитреци, излъгали се да регистрират скъпия си автомобил като товарен на фирма, за да си приспаднат ДДС и да пестят данъци, сега се жалват в социалните мрежи, че отстъпката от 25 ст. сега не ги огрява. „Простата сметка е около 600 лв. за смяна на категорията и техно тест. И аз няма да се възползвам от „гръмко“ обявените 25 ст./л, защото и моят автомобил е регистриран като N1G, но фактически и физически си е пътнически SUV 4+1 места, а не 1+1, както е в талона“, пише един такъв тарикат във Фейсбук.