0

В лаковете също ще ни плащат при закъснение, като самолетите. 

Това предвиждат нови права за железниците, приети и влезли в сила във всички страни от Европейския съюз.

Оказва се, че те вече са длъжни да изплащат обезщетение в рамките на 50% от стойността на билета, ако влакът е закъснял с повече от 2 часа.

От Асоциация „Активни потребители“ поясняват, че обезщетение в рамките на стойността на половин билет се дава на пътници, които не са получили възстановяване на направените разходи за пътуването.

При закъснение в рамките от 60 до 119 минути компенсацията е в размер на 25 на сто от стойността на превозния документ.

Парите трябва да бъдат платени от железницата в срок до 1 месец. 

Връзка

При закъснение, което е станало причина за изпускане на връзка с друг транспорт или при отменено пътуване пък, пътникът има право на възстановяване на пълната цена на билета и връщането му до изходната точка на пътуването. 

„Телеграф“ направи справка в сайта на БДЖ за движението на влаковете на 7 август, като установи, че международен бърз влак по направление Димитровград - Горна Оряховица се движи със закъснение от 106 минути.

Този от Добрич – Варна се отменя поради липса на локомотив, като пътниците ще бъдат превозени с автобус.

За 8 закъснения на влакове от 6 до 11 часа вчера съобщават БДЖ в раздела „Актуално“ в своя сайт. Седем са отменените пътнически влакове за същото време.  Ден по-рано бърз влак за София, който трябвало да направи връзка с пътнически на гарата в Мездра, закъснял със 120 минути. 
 
Инцидент

Според европейските правила при катастрофа или инцидент по време на пътуването с влак няма финансови ограничения за отговорността на компанията в случай на смърт или нараняване на пътник.

ЖП превозвачът носи отговорност и в случай на нараняване на пътник или при слизане или качване на влака. 

Минималното застрахователно покритие на един пътник трябва да е 310 000 евро. 

За причинени вреди на пътник до 220 000 евро превозвачът не може да ограничава или изключва своята отговорност, гласят правилата на ЕС. 

За покриване на непосредствените разходи след инцидента пътникът има право на авансово плащане в рамките на 15 дни от установяване, че той е потърпевш.

В случай на смърт авансовото плащане не може да е по-малко от 21 000 евро. 

Превозвачът е отговорен и за пълна или частична загуба или повреда на личните вещи на пътника при излизане на влака от релсите, внезапно спиране, тръгване и други инциденти по вина на екипа. 

Пътникът ще получи компенсация до 1800 евро при повреда на ръчен багаж или щета вследствие на инцидент, ако компанията е отговорна.