Б ълагринът кара по един начин у нас и по съвсем друг в чужбина. За нарушенията си получава и глоби. Този проблем сме засегнали в петъчния брой на в. „Телеграф“. В търсене на отговори по наболелите въпроси е и коментарът на журналиста Виктория Пенкова.
Цифрите в материала са много интересни, защото показват няколко нови тенденции в нарушенията. Първата е, че вече най-много изцепки нашенците не правят в Гърция и Турция. Втората засяга шофирането в пияно и дрогирано състояние. У нас те са над 50% от общия брой, а зад граница се проявяват съвсем скромно - я без колан, я с телефон в ръка или пък не спазват дистанция.
Иначе казано дребни издънки на основния фон. Но пък и в България каква война се вихри по шосетата! По брой загинали засенчва доста военни конфликти по света.
Свободия
Българските джигити не са глупави, но са извънредно нагли. Примери - милион. Нямат абсолютно никакъв респект към КАТ и към закона. Дори да ги изловят и да им съставят акт, го атакуват по всички врати и вратички в Закона за движение по пътищата, който е почти толкова вехт като „Под игото“. До ден днешен няма актуален нов и стегнат текст, който да урежда всички модерни тенденции в 21 век. Постоянно се преправя и прекроява, залагат се някакви глоби, санкции, но така или иначе никой не ги прилага на практика. Доказват го стотиците загинали, ранени и осакатени в катастрофи. Интересното обаче е, че същите тези джигити, които са навъртели задължения към КАТ за хиляди лева, продължават в същия дух. Пресекат ли границата обаче, сякаш се прераждат. Стават нови хора, порядъчни, спокойни, дори флегматични до степен на страхливост. Най-вече като минават през ГКПП Кулата и ГКПП Капитан Андреево. Знаят какво ще им се случи там при първата изцепка още. Какъв е проблемът в България тогава? КАТ, има ли смисъл да откривате топлата вода в контрола и ефективните наказания? Хората са го измислили в чужбина, българите спазват европейските закони, знаят ги почти наизуст. Защо да не научат най-сетне и нашите правила? Така от зверове, които безмилостно се хвърлят пияни и друсани във войната по пътищата, ще се превърнат в онези примерни водачи, каквито са в Гърция, Турция, Франция, Германия. Аз лично не виждам нищо сложно в това.
Оправяне
Явно основният проблем е в катаджиите, които така и не успяват да респектират шофьорите. Има тук-таме съвестни служители, но масовката не е ОК. Интересното е, че страхуването на водачите остава само на думи и хартия. Нито униформените са се скъсали да свалят номера на наглеци, нито да им свалят от движение автомобилите без значение от собствеността им. Докато реално нарушителите не усетят контрола, няма как да зачитат закона. Вече за респекта към униформата – там е твърде дълъг и сложен процес, който у нас е изпуснат от доста време. Но поне това, КАТ, не губете време да пишете актове с куп правописни грешки и „Ханко Брат“ в тях, просто сваляйте табели и глобявайте на пътя. Може пък и някой да се стресне, знае ли човек. Топлата вода така или иначе е пред очите ви, започнете да я използвате, моля!