Г ърция спира да сваля автомобилни номера като санкция за нарушение на шофьорите. Това гласи Национален стратегически план за пътна безопасност за периода 2021 – 2030 г., представен от министъра на транспорта Костас Караманлис. Новите промени в Правилника за движение по пътищата предвиждат финансова глоба, отнемане на шофьорска книжка, наказателни точки и т.н., но не отнемане на регистрация. Целта е да бъде наказан шофьорът, а не автомобилът.
Правила
„Наказанията ще бъдат по-тежки за нарушения, които могат да доведат до тежка катастрофа, като нарушение на червен светофар, превишена скорост, изпреварване, шофиране в нетрезво състояние и др.“, каза Караманлис, цитиран от e-katimerini. „Въвеждаме иновативен за гръцките данни Национален фонд за пътна безопасност. Този фонд ще събира паричните суми от глобите от нарушителите и ще ги разпределя на общините на страната за изпълнение на действия по пътна безопасност. И ако общините не могат да ги използват, те няма да получат тези пари”, обясни министърът на транспорта Караманлис. Според него предстои и изграждане на успокоени зони с лимит 30 км/ч в градовете, както и 20 км/ч около училища и градски исторически центрове.
Положение
„Странно е решението на съседите ни с оглед на това, че при тях картинката с пътната безопасност не е цветуща и ако България е на второ място в ЕС по брой жертви на пътя на милион жители, то Гърция не е много по-добре – тя е шеста“, коментира експертът по пътна безопасност и председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи Владимир Тодоров. Според него свалянето на номер е крайна мярка, но същевременно тя се налага и за крайно опасни нарушения, като шофиране под въздействието на субстанции или без книжка. „Не бих подкрепил да се премахне и у нас. Свалянето на номера има силен възпитателен ефект“, добави Тодоров.
У нас сега номера се свалят за употреба на субстанции и шофиране без книжка.
Деян Дянков