0

В ъпреки че през последните години определението за улично облекло се размива, особено след масовото му разпространение, със сигурност можем да кажем, че то е възникнало като стил за градските младежи, а днес навлиза дори в света на висшата мода. Това е стил на обличане, който става известен в цял свят в края на миналия век. Възниква като съчетание на американската хип-хоп мода, калифорнийската сърф култура и елементи от спортното облекло, пънка и японската градска мода.

Кои са основните характеристики на уличната мода?

Уличното облекло произлиза от индивидуализма и независимостта. То не се отнася до един-единствен моден стил, а до стила на младежта на за конкретно време и място. Така например уличното облекло в Ню Йорк може да е различно от това в Токио или Париж. И макар че градската мода се състои от голямо разнообразие от модни стилове, тя често се фокусира върху четири основни елемента, които я обединяват и правят толкова популярна до днес.

Комфорт: Уличното облекло се състои от ежедневни и спортни дрехи като тениски и суитшърти и спортни панталони или удобни дънки. Те се допълват от комфортни обувки като кецове, сникърси или маратонки.

Лимитираност: Стрийт културата е свързана с лимитирани серии, което може да направи търсените артикули по-модерни и желани. Това е същият принцип, който лежи в основата на висшата мода, но уличното облекло е по-достъпно.

Мъжки стил облекло: Въпреки че уличното облекло е популярно сред мъже и жени, то е тясно свързано с традиционно мъжките артикули, например работно облекло или бомбър якетата като тези на първокласната марка Alpha Industries.

Съвременно изкуство: Някои от най-търсените графични тениски и дизайни на уличното облекло са заимствани от творчеството на съвременни артисти. И както казва известният илюстратор и дизайнер Боби Хъндредс: "Уличното облекло е култура. Не става дума за облекло.".

Еволюцията на уличното облекло

Уличното облекло постоянно се променя. Трудно можем да кажем кога точно възниква, но общоприетият период е около 80-те години на миналия век. Смята се, че произлиза от сърф културата в Калифорния с носенето на тениски. Скоро след това тази градска мода се слива с рока и пънка, отправяйки се към хип-хоп сцената. Тогава популярните марки създават нещо като ексклузивна ъндърграунд общност от потребители. Именно през този период започва да се оформя културата на маратонките, която изпраща Nike на върха с линията Air Jordan.

По същото време и японските дизайнери започват да вкарват този стил в страната си и правят ексклузивни и лимитирани артикули, които стават особено търсени и желани. Именно това води до повишаването на цените и качеството и до по-широко разпространение на уличното облекло.

Сникърси и маратонки - неразделна част от градската мода

Маратонките са важна част от културата на уличното облекло още от 70-те години на миналия век. Хип-хоп изпълнителите подписват договори за милиони долари с големи марки като Nike, adidas или Puma, за да рекламират техните обувки. Днес има все повече колекционери на спортни обувки, а спортните брандове от своя страна насърчават тази тенденция, като произвеждат маратонки в ограничен брой и лимитирани серии, често на много високи цени. Някои от достъпните нови артикули пък, които радват феновете на градската мода са модели като емблематични обувки Ozelia adidas.

Какво представлява уличната мода днес?

Днес хората носят улично облекло, защото всички останали го правят, а дрехите са комфортни, модерни и подходящи за ежедневието. Стремежът към индивидуалност, който завладя индустрията на уличното облекло в началните ѝ години, е позабравен и днес често отстъпва място на удобството и практичността. От друга страна уличното облекло навлезе и във висшата мода, което пък засилва неговата ексклузивност при определени модели и истинските фенове са готови да отделят сериозна сума за да притежават нещо от любимия си дизайнер. И освен всичко останало, днес повече от всякога имате възможност да избирате между голямо разнообразие от брандове за улично облекло - не само марки като Nike и adidas, но и такива като Dickies Bulgaria, чиито артикули са едновременно достъпни, качествени и модерни.