0

З вездата на корейската опера Витория Йео пристига в София, за да си направи харакири на езерото в Панчарево, научи „Телеграф“. Това е предвидено за 12 август, когато вечерта край водите на езерото ще се разиграят драмите от операта на Пучини „Мадам Бътерфлай“ и звезда ще е точно корейското сопрано.

Признание

Витория Йео е ученичка на великата Райна Кабаиванска, смятана не случайно за най-добрата изпълнителка на ролята на Чо-Чо-Сан от операта на Пучини.

Точно Кабаиванска дала съвет на Йео как да направи своята интерпретация на образа от „Мадам Бътерфлай“.

А въпросното харакири, което е кулминацията на операта, родните и чуждестранни зрители имат шанс да видят в постановката на маестро Пламен Карталов, която е част от фестивала „Музи на водата“.

Край езерото „Мадам Бътерфлай“ ще се изпълнява на италиански език, но ще има субтитри на български и на английски, каквато е добрата практика в големите световни оперни театри.

На световно ниво са и останалите в постановката, диригент е Андрей Галанов, в ролите са Мартин Илиев (Пинкертон), Иванка Нинова (Сузуки) и Венцеслав Анастасов (Шарплес) и т.н.

Сеул

Витория Йео е родена в Сеул, където е пяла в хора на местна църква, и завършва колежа по изкуства.

Премества се в Европа, защото смята, че ако ще става певица, трябва да учи точно в Италия, и продължава образованието си в консерваторията в Парма.

След това отива в Сиена и там прави впечатление на Райна Кабаиванска.

Пее пред нея голямата ария на Леонора от първо действие на „Трубадур“ от Верди, като признава, че била силно притеснена и развълнувана.

Певицата споделя, че е събрала целия си кураж, за да се яви пред легендарната българска примадона, която й подава ръка и работи с нея в следващите години.

Витория посещава и майсторския клас на Райна Кабаиванска в София. Оттогава тя се превръща в една от забележителните звезди на школата на легендата с ангажименти по целия свят.

А Рикардо Мути започва да я кани за новите си постановки и тя вече е една от най-големите нови звезди на световната опера.

Изгражда образите си еднакво добре вокално и артистично.

В нейното пеене, както и в актьорската й игра е очевидно вниманието към нюансите, към перфектната музикална линия, което всички признават и за великата й учителка. 

Специалистите я определят като комплексна певица, достатъчно изразителна в опери на Верди и Пучини.

Но тя самата смята, че вокално е най-подходяща за Леонора от „Трубадур“, а театрално до Лейди Макбет.