0

Темата за автономните автомобили става все по-актуална и технологичните лидери в индустрията работят още по-усилено върху нея. Напълно естествено е съвсем скоро да очакваме първия напълно автономен автомобил, идващ от Германия. В момента компанията Audi уверено си проправя път към автономното шофиране и новият най-технологичен флагман A8 напълно доказва стратегията на германците. Новото Audi A8 е първият серийно произвеждан автомобил в света, разработен с цел постигане на високо автоматизирано движение. От тази година Audi постепенно започна да внедрява в серийно производство отделни функции за пилотирано управление без намесата на водача, като например за самостоятелно паркиране и маневриране, а също и за движение в натоварен трафик и задръстване.

В капака на багажника е интегриран спойлер, а в светодиодната лента е поставена и хромирана лайсна.

Новото Audi A8 за пореден път се въплъщава във фирмения девиз „Напредък чрез технологии” със своя нов стилистичен език, новаторска концепция за управление на функциите със сензорни екрани и систематично електрифициране на задвижването. По този начин четвъртото поколение на Audi A8 се превръща в новият технологичен лидер в премиум сегмента и предопределя бъдещето на луксозния клас лимузини.

Напълно новото четвърто поколение на Audi A8 е дълго 5,17 метра, а междуосието е почти 3 метра, с което новият модел е съвсем малко по-голям от предшественика си. Предлага се и удължена версия с дължина 5,30 м и междуосие 3,13 м. Автомобилът е построен върху модерната платформа MLB Evo, в която са използвани не само леки алуминиеви сплави, но и магнезий и дори въглерод. Теглото достига 1945 кг в базовата версия, а здравината на каросерията е увеличена с 25%.

Спортният дух в изящните пропорции е подчертани от мускулестите форми над арките на калниците.

На външен вид новото Audi A8 изглежда съвсем различно от предшественика си, за което най-голяма заслуга има новата решетка, позната от концептуалните модели от серията Audi Prologue. Широката и изправена радиаторна решетка дава началото на плавните и масивни форми на каросерията. Спортният дух в изящните пропорции е подчертани от мускулестите форми над арките на калниците. Профилните стени са релефни, а праговете са украсени с хромирани лайсни. Предните фарове впечатляват с LED матрични светлини с лазерна технология, а в задната част светодиодната лента е съчетана със светлини с OLED технология. В капака на багажника е интегриран спойлер, а в светлините е поставена и хромирана лайсна.

В салона предният панел е значително по-елегантен, а воланът с четири спици е по-голям и по-масивен.

В интериора на новото Audi A8 преобладават кожа, дърво и полиран алуминий. Осветяването се осъществява чрез светодиоди, излъчващи светлина, като цветът и интензитетът им могат да се променят. Предният панел е значително по-елегантен, а воланът с четири спици е по-голям и по-масивен. Показанията на приборите се показват на 12,3-инчов дисплей с променлива конфигурация и се проектират и върху предното стъкло. Бутоните и копчетата в салона на Audi A8 почти са изчезнали. Централният панел има едновременно два сензорни екрана. Отгоре се намира 10,1-инчовият екран, предназначен за навигацията и камерата за обратно виждане, а под него 8,6-инчовият екран заменя бутоните на климатичната система.

Има два сензора екрана - отгоре е 10,1-инчовият, а долу 8,6-инчовият заменя бутоните на климатроника.

Мултимедийната система MMI може да разпознае думи, написани с пръсти. Предните седалки в Audi A8 са електрически задвижвани, отопляеми и вентилирани. Те са широки и удобни, а страничните опори не се натрапват. Върху високия тунел на трансмисията има голям подлакътник, в който е скрита кутия с безжично зареждане за смартфони. На втория ред има повече място за пътниците. Както и преди, клиентите могат да избират между седалка с три места или две отделни кресла с отопление, вентилация и масаж. За по-висок комфорт облегалката се сгъва с електрическо задвижване, а долу се е появила подложка за крака. За задните пътници има отделен сензорен екран за контрол на климата. Обемът на багажника остава 505 литра. Капакът е оборудван с електрическо задвижване.

Най-престижното място е седалката вдясно на втория ред, а при A8 L има и опора за почивка на краката.

Стандартното оборудване на Audi A8 включва система за достъп без ключ, пълен електрически пакет, двузонов климатроник, сензори за автоматично активиране на светлините и чистачките, мощна аудиосистема, люк на покрива, Wi-Fi, камера за обратно виждане, система за автономно паркиране с дистанционно управление, адаптивен круиз контрол и др. За безопасността на борда има минимум 8 въздушни възглавници, електронна система за стабилизация и контрол на налягането в гумите, системи за автоматично спиране и поддържане на лентата. Сред приятните опции са аудиосистема с мощност 1920 вата, сгъваеми 10,1-инчови монитори за пътниците на задните седалки и нова система на полуавтономно движение в трафика.

Обемът на багажника e 505 литра, в него има много мрежи за фиксиране, а капакът е с електрозадвижване.

Новото Audi A8 дебютира с два основно модернизирани 3,0-литрови 6-цилиндрови двигателя, както и с нови индекси на обозначение. Бензиновият турбомотор в модела A8 55 TFSI развива максимална мощност 340 к.с., а дизеловият агрегат в A8 50 TDI е с мощност 286 к.с. Предимството на 3,0-литровия турбодизелов мотор е огромният въртящ момент от 600 Нм, който е на разположение още от 1250 чак до 3200 об/мин. Двигателят предава тягата към четирите колела чрез 8-степенна автоматична скоростна кутия. Тя работи гладко и превключва предавките неусетно. Двигателят е доста еластичен и на магистралата поддържа 140 км/ч под 2000 об/мин, като освен това е много по-тих. Реалният среден разход на гориво от 6,5 л/100 км е отличен, но дори и при активно динамично шофиране консумацията не надвишава 10 л/100 км.

Управлението е повече като стерилно, отколкото забавно, воланът е точен, но не особено информативен.

Двигателят е допълнен от 48-волтовата електрическа система. „Меката” хибридна технология дава възможност на автомобила да се движи по инерция с изключен двигател и да го рестартира плавно и незабележимо за водача и пътниците. Тя разполага също и с разширена старт/стоп функция и възможност за рекуперация на енергията до 12 кВт. Цялостният ефект от тези мерки намалява разхода на гориво с 0,7 литра на 100 км в условия на реално пътно движение.

Управлението на Audi A8 може да се определи повече като стерилно, отколкото забавно. Воланът е точен, но не особено информативен. В салона е много тихо, благодарение на подобрената изолация на шума и системата за активно потискане на звуковите смущения. Технология Audi drive select позволява на водача да промени остротата на волана, чувствителността на педала на газта, настройките на трансмисията и твърдостта на окачването само чрез натискане на един бутон.

Завиващите задни колела са подобрили значително пътното поведение в завоите и маневреността.

Стандартното оборудване включва адаптивни амортисьори и въздушно окачване, които осигуряват изключително комфортно возене, като почти всички неравности на пътя се абсорбират неусетно. Завиващите задни колела са подобрили значително пътното поведение в завоите и са направили големия седан много по-маневрен, като диаметърът на завой е едва 11,4 метра. Системата за задвижване на всички колела Quattro с функция за векторно управление на тягата е много полезна при настилки с ниско сцепление, така че Audi A8 се държи почти като SUV на снега. Новото Audi A8 вече се продава при дилърите на марката у нас, а цените започват от 180 000 лева.

Индексът A8 50 TDI обозначава 3,0-литровия 6-цилиндров турбодизелов мотор с мощност 286 к.с.

Audi A8 50 TDI Quattro

3,0-литров 6-цилиндров турбодизелов мотор

8-степенна автоматична скоростна кутия

286 к.с. максимална мощност при 3750 об/мин

600 Нм въртящ момент при 1250-3200 об/мин

5,9 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

250 км/ч максимална скорост

5,6 л/100 км среден разход на дизел

145 г/км емисии на СО2

180 000 лева базова цена на модела