При избора на универсален автомобил за града и извън него, по-голямата част от българите избират голяма кола. В повечето случаи не му трябва нито ван, нито комби, нито голям всъдеход, но когато купува нова кола, българинът сякаш се запасява с обем, защото някой ден може да му потрябва. Затова трудно намира място за паркиране в центъра на столицата, харчи много пари за гориво, купува скъпи гуми и дава сериозни средства за поддръжката му. Тези, които правят рационален избор, с радост ще открият, че компактният размер на автомобила го прави много подходящ за големия град, а съвременните малки коли са пълноценни и на дълъг път. Най-новият представител в класа на градските модели е Citroën C3, който дойде в България само преди няколко седмици, но вече съвсем заслужено спечели титлата „Градски автомобил” на 2017 година, заради качествата, които притежава.
Благодарение на компактните си габарити - дължина под 4 метра и широчина 1,75 метра, новият Citroën С3 лесно си намира място за паркиране в градската джунгла, като му е необходим интервал между две коли по-малко от 4,50 метра да се намуши между тях. За сравнение повечето коли от среден и висок клас са приблизително толкова или повече дълги и за съжаление трябва да подминат подобни свободни места. Градският модел маневрира с лекота в тесните улички на столицата, благодарение на малкия диаметър на завой от 10,7 метра.
В същото време междуосието на Citroën С3 е пораснало до 2,54 метра, благодарение на което в салона има повече пространство от старите седани например. В салона има място комфортно да пътуват 4 човека, но за кратки градски разстояния могат да се съберат и петима, като със сигурност ще се чувстват по-добре отколкото в градския транспорт. Най-добре със сигурност ще се чувства шофьорът, който има пред себе си волан с плоско дъно, който е много удобен за управление в натоварената градска среда. Салонът е изпълнен с ярки акценти, отворите за вентилация са с хромирани рамки, а вместо дръжки на вратите има каишки като на куфар.
На централния панел е позициониран голям 7,0-инчов сензорен екран, който е спестил доста бутони и превключватели. От мултимедийната система се настройват радиото, музиката от външно USB, климатикът и още редица функции, които се използват в автомобила. В салона на Citroën C3 са предвидени множество поставки и отделения за предмети, огромна жабка и джобове във вратите. Позицията на седене е сравнително висока и осигурява добра видимост напред и настрани. Предните седалки са дебели и много удобни, и дори на дълъг път не изморяват тялото на водача. Обемът на багажника е цели 300 литра и има правилна форма, за да събере багажа на 4 човека. Ако се наложи да превозите обемисти предмети, при сгъване на задните облегалки багажното пространство нараства до почти 1000 литра.
Освен, че е много по-комфортен от градския транспорт, новият Citroën C3 може да вози и по-евтино от цената на трамвайно билетче. За целта трябва да изберете 1,6-литровия турбодизелов двигател с мощност 75 к.с., комбиниран с 5-степенна механична скоростна кутия. Според производителя разходът в градски цикъл само с водач на борда е 4,2 литра на 100 км, но в натоварения трафик в София консумацията достигна точно 5 литра, което прави около 10 стотинки на километър. Наистина при такъв реален разход няма по-изгоден начин за придвижване дори и за един човек, а да не говорим за четирима човека.
На извънградско данните сочат разход от 3,1 л/100 км само с водач, а реалната консумация на магистралата с трима човека на борда беше 3,9 л/100 км. Така за да отидете до морето, ще трябва да заредите дизел за не повече от 30 лева, което прави пътуването икономично и приятно. За повечето шофьори мощността от 75 конски сили ще се стори малко, но истината е, че двигателят е достатъчно пъргав както за града, така и за магистралата. Той дърпа колата уверено още от ниските обороти, поради доста сериозния въртящ момент от 233 Нм, наличен още при 1750 об/мин. Моторът работи тихо и ускорява Citroën C3 от място до 100 км/ч за 13,6 секунди, а максималната скорост е цели 171 км/ч.
Новият Citroën C3 вози комфортно и меко, благодарение на еластичното си окачване, което поема гладко и без друсане почти всички дупки и неравности по нашите пътища. В града воланът се върти много леко, но при шофиране с висока скорост се втвърдява и предоставя по-директна обратна връзка. Спирачките „коват”, за да може моделът да спира и екстремно, ако се наложи. Шумът от вятъра и гумите се долавя при около 120 км/ч. Новият Citroën C3 вече се продава у нас, а цената на дизеловата версия BlueHDi 75 започва от 25 425 лева.
Citroën C3 1.6 BlueHDi 75
1,6-литров 4-цилиндров турбодизелов мотор
5-степенна механична скоростна кутия
75 к.с. максимална мощност при 3500 об/мин
233 Нм максимален въртящ момент при 1750 об/мин
13,6 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч
171 км/ч максимална скорост
3,5 л/100 км среден разход на бензин
92 г/км емисии на СО2
25 425 лева цена на модела