0

П ървият Ford Puma от 1997 г. беше компактно младежко купе с две врати и спортен дизайн. През 2019 година моделът беше възроден, но вече като кросоувър с отлично настроено шаси и интересен характер. Новият Ford Puma дебютира на българския пазар най-напред в два варианта с 6-степенна механична скоростна кутия, а наскоро се появи и моделът със 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител DCT. Сега при нас е спортната версия на Ford Puma, която по традиция се казва ST.

Първият Ford Puma от 1997 г. беше компактно младежко купе с две врати и спортен дизайн. През 2019 година моделът беше възроден, но вече като кросоувър с отлично настроено шаси и интересен характер. Новият Ford Puma дебютира на българския пазар най-напред в два варианта с 6-степенна механична скоростна кутия, а наскоро се появи и моделът със 7-степенна автоматична трансмисия с двоен съединител DCT. Сега при нас е спортната версия на Ford Puma, която по традиция се казва ST.

Новият Ford Puma ST е с дължина 4226 мм, широчина 1805 мм, височина 1520 мм и междуосие 2588 мм. Дизайнът на спортния кросоувър е поразителен, като особено ефектно изглежда в яркия зелен цвят Mean Green. Високо поставените LED фарове наподобяват широко отворени очи на хищника, чието име носи модела.

Спортният кросоувър е мускулест и атлетичен, с къси надвеси на каросерията, висока линия на страничните прозорци и релефни профилни стени. Сводестият покрив и наклонените странични колони придават на профила силно устремен и динамичен вид.

Новият Ford Puma ST се разпознава отпред по специалната черна радиаторна решетка и увеличения въздухозаборник. Добавен е черен аеродинамичен комплект за каросерията и 19-инчови алуминиеви джанти. Огледалата и големият спойлер на покрива са боядисани в черно. Разширените задни калници са подчертани от големите светлини и двете ауспухови тръби, интегрирани в спортния дифузьор.

В салона на новия Ford Puma ST атмосферата е подчертано спортна, в оформлението на декорацията е използвана алкантара, има и вложки от карбон. Върху педалите и праговете са поставени метални подложки. Воланът е плосък отдолу и е облицован с перфорирана кожа в областите на захващането, като носи логото ST. Скоростният лост в по-голямата си част е хромиран.

Данните от инструментите се показват на 12,3-инчов дигитален дисплей. На централния панел на Ford Puma ST е монтиран 8,0-инчов сензорен дисплей на мултимедийната система SYNC 3. Благодарение на него, има само няколко бутона за аудиосистемата и климатичните модули. Осигурен е и гласов контрол. Отдолу има два USB порта и ниша за безжично зарядно за смартфон.

Спортните седалки Recaro имат големи странични опори, като същевременно са все така удобни, както при стандартната Puma. Седалките, воланът и предното стъкло са оборудвани с отопление. Позицията на седене не е много висока. Кормилната колона се регулира в дълбочина и по наклон. Поради малкото задно стъкло обзорът на заден ход е ограничен, но се компенсира с камера.

На втория ред мястото за краката е на нивото на Ford Focus, но над главата пространството не е много голямо и високите пътници ще бъдат леко притеснени. Широчината на салона позволява отзад да седят трима пътници, но за двама ще бъде много по-удобно.

Багажникът е доста голям, като в нормално състояние обемът му е 456 литра, а при сгънати задни седалки нараства до 1161 литра. Под пода има просторно отделение с обем 80 литра за оборудване или кални ботуши, което може да се почиства директно с вода.

Стандартното оборудване на Ford Puma ST е доста богато. Има система за безключов достъп, електрически прозорци и огледала за обратно виждане, автоматичен климатик, камера за задно виждане, аудиосистема, сателитна навигация, Bluetooth комуникация, сензори за дъжд и светлина, сензори за паркиране, Wi-Fi, круиз контрол и др.

Инсталирани са и 7 въздушни възглавници, система за стабилизация, технология за автоматично спиране, контрол на слепите зони, разпознаване на пътни знаци и поддържане в една лента. Списъкът с опции включва панорамен покрив, LED фарове, автопилот за паркиране, масаж на седалката, електрически капак на багажника с отваряне на докосване и полуавтономна система за движение.

Доставя удоволствие с много мощност, директно управление и смайваща стабилност

Под предния капак на новия Ford Puma ST е монтиран 1,5-литров 3-цилиндров редови бензинов двигател EcoBoost с турбокомпресор и директно впръскване. Мощността му достига цели 200 к.с., а максималният въртящ момент е 290 Нм при 1600-4000 об/мин, но за кратко в режим Overboost достига 320 Нм при 2500-3500 об/мин.

Моторът се предлага само с 6-степенна механична скоростна кутия. Ходът на лоста е кратък, а превключването на скоростите е точно и прецизно. Задвижването е на предните колела. Агрегатът е пъргав и еластичен, обича високите обороти, а спортният звук е подпомогнат от специален акустичен синтезатор.

Благодарение на технологията Launch Control срещу приплъзване, при старт от място Ford Puma ST ускорява до 100 км/ч за 6,7 секунди и е способен да развие максималните 220 км/ч. При ниско натоварване единият цилиндър на турбомотора EcoBoost се изключва, което дава възможност да се постигне относително нисък разход на гориво от 5 л/100 км на извънградско, 7,6 л/100 км в града и 6 л/100 км в комбиниран цикъл. При спортно шофиране достига до 10 литра.

Новият Ford Puma ST е оборудван с редица иновативни технологии от моторните спортове, които подобряват динамиката, завиването и пъргавината на модела. Воланът е информативен, като е с 25% по-остър от този на стандартната Puma. Широката следа допринася за по-добра стабилност в завоите и по-сигурно пътно поведение.

На планински пътища характерното недозавиване на практика липсва, благодарение на диференциала с ограничено приплъзване със системата за векторно разпределение на тягата. В новия Ford Puma ST има избор от четири режима на шофиране, които се активират само с натискането на един бутон на волана и променят характера на колата от кросоувър за ежедневието във фокусиран върху пистата спортист.

Режимите Eco, Normal, Sport и Track позволяват на водача да променя работата на двигателя, отзивчивостта на волана и контрола на стабилността спрямо собствените си предпочитания. В спортен режим Puma ST е много вълнуваща за шофиране и доставя удоволствие с по-спортни настройки на двигателя и по-бързи реакции на волана.

Окачването е доста твърдо и с 19-инчовите нископрофилни гуми се усещат всички неравности по пътя. За сметка на това, спортният кросоувър почти не се наклонява в завоите. Отпред са монтирани дискове с диаметър 325 мм, така че Puma ST спира отлично.

Новият Ford Puma ST вече се продава в Европа, като базова цена на модела е 30 100 евро. У нас цените все още не са оповестени, но желаещите да разгледат и изпробват новия Ford Puma ST могат да го направят в търговските центрове на „Мото-Пфое” в София.

Технически характеристики

Ford Puma ST 1.5 EcoBoost

1,5-литров 3-цилиндров бензинов турбодвигател

6-степенна механична скоростна кутия

200 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

290 Нм въртящ момент при 1600-4000 об/мин

320 Нм въртящ момент при 2500-3500 об/мин (при Overboost)

220 км/ч максимална скорост

6,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

6,0 л/100 км среден разход на бензин

134 г/км емисии на СО2

30 100 евро базова цена на модела (в Германия)