0

Британската марка Jaguar придобива световната си слава с бързите си спортни купета и луксозните и динамични седани. Само до преди 2 години в гамата на Jaguar имаше три луксозни седана – XE, XF и XJ, както и един спортен модел - F-TYPE във версии роудстър и купе. Поради все по-голямата популярност на автомобилите с повишена проходимост, ръководството на Jaguar беше принудено да промени стратегията си за развитие. Най-напред се появи по-големият SUV Jaguar F-PACE, който дойде у нас през 2016 г., а на автосалона в София през октомври беше представен и по-компактният високопроходим модел на Jaguar, наречен E-PACE.

Отличителните 20-инчови алуминиеви джанти с двойни спици и ефект „диамант” допълват външния вид.

Новият компактен SUV вече е в дилърската мрежа на официалния вносител „Мото-Пфое”. Цената на автомобила е изненадващо достъпна за модел на луксозната марка британски премиум автомобили. За модела Jaguar E-PACE D150 с предно предаване и 6-степенна механична скоростна кутия, цената започва от 63 660 лева, а за най-нетърпеливите е налична богато оборудваната версия First Edition. Версията Jaguar E-PACE First Edition е налична през цялата първа година на продажби със задвижване от дизеловия двигател със 180 к.с. или бензиновия с 249 к.с. на Jaguar и 9-степенната автоматична трансмисия ZF. Моделите First Edition са с внимателно подбрани спецификации на базата на пакета със спецификации R-Dynamic SE, за да покажат уникалния дизайн, динамика и практичност на E-PACE.

Дължината на E-PACE достига 4395 мм, междуосието е 2681 мм, височината е 1649 мм, а просветът – 204 мм.

Новият Jaguar E-PACE изглежда много по-оригинално от повечето компактни SUV. Той прилича повече на високопроходимо купе, което не е изненадващо, като се има предвид аркообразния покрив, клиновидната линия на прозорците и късите надвеси на каросерията. Предната част е в традиционния стил на съвременните модели на Jaguar с широк отвор на радиаторната решетка, съчетана със скосените фарове. В предната броня са интегрирани големи въздушни отвори, като подобни има и в страничните стени. Новият SUV е със сериозно разширени задните стойки, които се подчертават от тесните фарове.

Широката следа на компактния спортен SUV допринася за стабилното пътно поведение в завоите.

Силно наклоненото задно стъкло е покрито с голям спойлер. Опционалният пакет R-Dynamic включва аеродинамичен бодикит и 20-инчови алуминиеви джанти вместо стандартните 17-инчови. Гледайки този динамичен SUV е трудно да се допусне, че той е създаден на базата на популярния Range Rover Evoque. Размерите също са подобни на донора. Дължината достига 4395 мм, а междуосието - 2681 мм. Предният капак, предните калници, покривът и багажната врата са направени от алуминиеви сплави, но високопроходимият модел тежи минимум 1770 кг, което го прави по-тежък от F-PACE с подобни двигатели.

Спортният премиум интериор е облицован в специална черна мека зърнеста кожа с червен контрастен шев.

Интериорът е проектиран в традиционния стил на Jaguar. Воланът с три спици е обшит с кожа във всички версии, има и алуминиеви апликации. Осветяването се осъществява чрез светодиоди. Във версията First Edition инструментите се показват на 12,3-инчов дисплей с течни кристали, а селекторът за смяна на автоматичната трансмисия е традиционен лост. Централният панел на Jaguar E-PACE е наклонен както при спортно купе. Освен това е инсталиран 10-инчов сензорен екран на новата мултимедийна система. Бутоните са малко, а в големите кръгли превключватели на климатика има малки монитори, показващи избраната температура. Новият Jaguar E-PACE разполага с просторна жабка с обем 10 литра, четири 12-волтови контакта и пет USB-входа.

На втория ред има достатъчно пространство над главата и за краката за пътници с височина до 1,90 метра.

Позицията зад волана е доста ниска като за всъдеход. Воланът има широк диапазон от настройки. Предните седалки са удобни и задържат добре водача и пътника до него. Пакетът R-Dynamic предполага наличието на спортни седалки с най-добрата странична опора. Има и функция за отоплението им. Тесният заден прозорец сериозно ограничава видимостта. Независимо от падащата линия на покрива, на втория ред има достатъчно място над главата за пътници с височина до 1,90 метра. Пространството за краката също е доста прилично. Обемът на багажника е 577 литра в нормално състояние и 1234 л със сгънати задни седалки.

Обемът на багажника е 577 литра в нормално състояние и 1234 литра със сгънати задни седалки.

Базовата версия на Jaguar E-PACE е снабдена с електрически задвижвани прозорци и огледала, двузонов климатроник, парктроник, аудиосистема, камера за обратно виждане, Bluetooth връзка. На борда са инсталирани 7 въздушни възглавници, система за стабилизация и мониторинг на налягането в гумите. В най-скъпата версия HSE са добавени LED светлини, кожен салон, сензор за светлина и дъжд, електрически предни седалки и капак на багажника със сензорно отваряне, Wi-Fi, адаптивен круиз контрол с полуавтономен режим за задръствания, автоматичната спирачка и спазване на платното. Списъкът с опции включва панорамен покрив, аудиосистема с 15 високоговорителя, автопилот за паркиране, наблюдение на „слепи” зони, разпознаване на пътните знаци и умората на водача.

При динамично шофиране по завои, компактният SUV се държи повече като кола със задно предаване.

Новият Jaguar E-PACE е оборудван с 2,0-литрови 4-цилиндрови двигатели Ingenium с турбокомпресор. Бензиновите мотори са с мощност 249 и 300 к.с. Турбодизеловите агрегати развиват мощност 150, 180 или 240 к.с. Чудесен избор е двигателят D180, които комбинира добра динамика и нисък разход на гориво. Тягата от 430 Нм при 1750 об/мин му дава възможност да се ускори отлично, както при старт от място, така и при изпреварване, което е повече от достатъчно за динамиката на компактния SUV. Двигателят е отзивчив и еластичен, а понякога и доста силен. С него E-PACE ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,3 секунди и развива максимална скорост от 205 км/ч. В града разходът на гориво е 6,5 л/100 км, а в извънградски цикъл – 5,1 л/100 км. При динамично шофиране при изкачване по планински път и при разрешената скорост на магистралата, разходът на малкия хищник достига до 10 л/100 км.

Кормилното управление е остро и прецизно, воланът натежава с увеличаването на скоростта.

Моторът е съчетан с 9-степенна автоматична скоростна кутия, която превключва плавно предавките нагоре при равномерно ускорение, а при необходимост от бързо засилване, трансмисията сваля до 4-5 предавки надолу. За още по-бързи реакции, водачът може и сам да сваля и качва предавките с пера от двете страни на волана. Тестваният Jaguar E-PACE е оборудван със система за задвижване на четирите колела AWD, която е допълнена със система за промяна в настройките за различните видове пътни повърхности. Също така има технология за подпомагане при стръмно спускане и специален круиз контрол ASPC, позволяващ да се преодолеят сложни участъци с постоянна ниска скорост.

Специалният круиз контрол позволява при стръмно спускане да се поддържа постоянна ниска скорост.

В най-мощните бензинови и дизелови версии, задвижването на четирите колела е допълнено със система за векторно управление на тягата, като при динамично шофиране по завои компактният SUV се държи повече като кола със задно предаване. Това прави възможно постигането на по-добър контрол и намаляване на недозавиването. Кормилното управление е доста остро и се втвърдява когато скоростта се увеличава. Широката следа на колата допринася за стабилното пътно поведение в завоите. Пътуването е доста комфортно, въпреки че във версията R-Dynamic окачването е по-стегнато. Адаптивните амортисьори се предлагат срещу допълнително заплащане, но подобряват значително комфорта на возене. Изолацията на шума е качествена и салона остава тихо при високи скорости.

 

Jaguar E-PACE 2.0D i4 180 AWD Auto

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

9-степенна автоматична скоростна кутия

180 к.с. максимална мощност при 4000 об/мин

430 Нм максимален въртящ момент при 1750 об/мин

9,3 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

205 км/ч максимална скорост

5,6 л/100 км среден разход на гориво

147 г/км емисии на СО2

120 220 лева цена на модела First Edition