0

Отскоро най-продаваният роудстър в света - Mazda MX-5, се сдоби и с твърд сгъваем покрив. Новата версия носи името RF, което е абревиатура от Retractable Fastback и е оборудвана с една от най-бързите системи за управление на покрива. Той може да се отваря и затваря с натискане на бутон само за 13 секунди, дори по време на движение със скорост до 10 км/ч. На теория новата Mazda MX-5 RF не е роудстър в буквалния смисъл на думата, а по-скоро нещо като Targa, тъй като има механизъм на сгъване на покрива, подобен на този в последното Porsche 911 Targa. След като натиснете и задържите бутона за отваряне на покрива на автомобила, започва процедурата, която привлича интереса на всички наоколо. Двете части на покрива бързо се отдръпват назад, като правят място на твърдия таван да се сгъне под тях. Конструкцията не отнема от обема на багажника с капацитет едва 130 литра, който е същия като при MX-5 с мек покрив. Между седалките има кутия за предмети, но в салона няма жабка и джобове на вратите. Окачването и управлението на Mazda MX-5 RF не се отличават от тези на версията с мек сгъваем покрив. В салона при затворен покрив е по-тихо.

Окачването и управлението на Mazda MX-5 RF не се отличават от тези на версията с мек сгъваем покрив.

За да опознаете новата Mazda MX-5 RF, може да отскочите до съседна Румъния и да покарате по живописния път Трансфагарашан. Изкачвайки се по високопланинските серпентини с остри завои ще се насладите на чистото удоволствие от шофирането. Двигателят на Mazda MX-5 RF е поставен ниско и е изтеглен леко назад, което е позволило да се постигне равно разпределение на теглото по осите 50:50 и да се понижи центъра на тежестта. Лекият роудстър със задно предаване е много чувствителен и маневрен. Кормилното управление за първи път е с електрически сервоусилвател, но е все така остро, директно и с перфектна обратна връзка, като от край до край воланът прави само 2,5 оборота. Окачването на Mazda MX-5 RF е по-меко от предходния модел, което е допринесло за по-комфортното возене по лоши пътища. Новата Mazda MX-5 RF описва завоите с отлично сцепление и ми позволява незабавно да натисна газта, тъй като е оборудвана с диференциал с ограничено приплъзване на задната ос.

Удобството на твърдия покрив допълват каросерията тип Targa в стила на дизайнерския език KODO.

Тънката рамка на предното стъкло почни не пречи на видимостта в острите завои. Настройките на шасито са чудесни и Mazda MX-5 RF реагира светкавично на действията на волана, а водачът чувства всичко, което се случва с предните колела. Реакцията не се променя в зависимост от това дали твърдият покрив е свален или поставен. Педалът на спирачката е настроен перфектно, така че забавянето да се дозира безпогрешно. Ако усети и най-малко поднасяне, системата за стабилизация DSC държи колата в пътя. За щастие тя може напълно да се изключи, а това ви дава възможност да поемете контрола в собствени ръце. Влезте с повече газ в обратния завой с видимост без насрещно движение, плъзнете задницата и ще усетите как се пристрастявате към Mazda MX-5 RF. От този момент нататък ще ви се иска просто да карате вълнуващия роудстър, без да пътувате за някъде, само да се наслаждавате.

Новата Mazda MX-5 RF има механизъм на сгъване на покрива, подобен на този в последното Porsche 911 Targa.

Mazda MX-5 RF привлича любителите на шофирането с приключенския си дух и за разлика от повечето коли, създава чисто удоволствие от шофирането. Заслуга за това има 2,0-литровият 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 160 к.с., който е поставен зад предния мост така, че теглото от малко над 1 тон е разпределено поравно между осите. Перфектният скоростен лост е с къси ходове, което превръща превключването на предавките в неподражаемо удоволствие. Шофирайки по завоите сменям от втора на трета предавка и след това отново се връщам на втора, за да посрещна следващия завой, понякога с леко врътване на задницата. Едва на няколко прави успях да включа и на четвърта, но оборотите така и не падаха под 4000 об/мин. Съпътстващият звук е като перфектна симфония от стомана, бензин и масло. Ускорението от място до 100 км/ч отнема 7,3 секунди, но изглежда по-бързо, особено когато колата е без покрив. Бензиновият двигател е относително икономичен и при нормално темпо харчи средно 6,6 л/100 км. При динамична езда разходът на гориво скача с около литър и нещо, което е съвсем приемлив резултат за спортна кола.

Заедно с покрива се скрива и задното стъкло, а вместо него остава ветробран, който предпазва от завихряне.

Новата Mazda MX-5 RF е перфектна кола не само за пътя Трансфагарашан, но и за ежедневно шофиране, с която можете да ходите на работа или да избягате от града след тежък ден и през уикенда. Тя не е нито най-практичната кола, нито най-функционалният роудстър, но е като играчка за пораснали деца и си струва всеки лев, който ще ви поискат за нея. Това е кола, която напълно ще ви откъсне от скучния живот. Независимо дали ще изберете Mazda MX-5 RF с твърд таван или с мек покрив, тази кола ще промени живота ви и ще го изпълни с много усмивки.

Удобните и спортни седалки Recaro със странични опопи перфектно държат тялото на водача в завоите.

Mazda MX-5 RF SkyActiv-G 2.0

2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател

6-степенна механична скоростна кутия

160 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

200 Нм максимален въртящ момент при 4600 об/мин

7,3 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

214 км/ч максимална скорост

6,6 л/100 км среден разход на гориво

154 г/км емисии на СО2

58 980 лева цена на модела

 

Трансфагарашан посреща ентусиасти от 30 юни до 1 ноември

Един от най-красивите пътища на света се намира в съседна Румъния

Наричат го „един от най-красивите пътища на света” заради живописните алпийски гледки и извити серпентини.

Трансфагарашан е републикански път 7С в Румъния с дължина от 151 км. Той прекосява планините Фагараш от север до юг, като това са най-високите планини в страната (най-високият връх в Румъния Молдовяну – 2544 метра). Пътят е наричан от много от автомобилни и туристически сайтове „един от най-красивите пътища на света” заради прекрасните алпийски гледки и множеството живописни серпентини. Участъкът от пътя близо до езерото Балеа достига височина 2042 метра (вторият по височина алпийски път след Трансалпина, който достига 2145 м).

Пътят Трансфагарашан свързва двете румънски исторически провинции, наречени Монтения (намираща се на югоизток) и Трансилвания (в централния и северния регион), като преминава над 830 малки мостчета, 27 виадукта и минава през тунел с дължина 887 метра – най-дългият пътен тунел в Румъния. По пътя има 27 остри завои, повечето от които са като фиби, но това не го прави труден за шофиране, а му придава особен смисъл. Планинската част на пътя Трансфагарашан е отворена за шофиране 4 месеца в годината - от 30 юни до 1 ноември, поради плътната снежна покривка по време на зимния сезон и също така има риск от падане на камъни и лавини. През зимата, когато Трансфагарашан е затворен за автомобили, може да се стигне до езерото Балеа с лифт от хижата „Водопада Балеа”.

Шофирането на Mazda MX-5 RF по пътя Трансфагарашан позволява да опознаете до съвършенство роудстъра.

Пътят е построен между 1970 и 1974 г. със стратегическа военна цел, по инициатива на Николае Чаушеску и първоначално е бил дълъг 91 км. За строежа му е било необходимо да се отстранят няколко милиона тона скала, от които 6520 тона са премахнати с взривове на динамит. По време на строежа много войници и работници са дали живота си за построяването му, като официалната цифра е 40 загинали, а неофициално са неколкостотин. Официалното откриване се състояло на 20 септември 1974 г., но работата продължила и през следващите години, като пътят в сегашния му вид е завършен през 1980 г.

Интересните туристически забележителности, които могат да се видят по пътя, включват езерото и водопада Балеа, което е най-голямото по вида с в Румъния, езерото Видраро и язовирната стена, водопада, скалата и езерото Капра, крепостта Поенари, леденият хотел на езерото Балеа, който е отворен само през зимата, също така с планинските пътеки около Трансфагарашан, подходящи за катерене.