К омпанията BMW се стреми да предложи едни от най-атрактивните електромобили на пазара на превозни средства на ток. Гамата от модели става все по-голяма и по-голяма. Най-новият модел, който се присъединява към електрическото семейство, е новото BMW iX1. То е електрическата версия на BMW X1 и това го поставя в началото на гамата при електрическите кросоувъри на марката засега. Германците разработиха паралелно електрическия модел и този с двигатели с вътрешно горене, което доведе до две много близки гами - iX1 и X1. Те имат една и съща техническа платформа и са разделени само от задвижващата система и някои сини елементи в модела на ток. Поради големия интерес към BMW iX1 вече стана ясно, че новият кросоувър ще се превърне в един от най-продаваните електрически автомобили на BMW, следвайки пътя на модела, от който произлиза. Новият модел има всички качества, за да направи електрическата мобилност още по-желана и популярна.
Първокласен
Благодарение на своите размери, BMW iX1 се вписва перфектно в категорията на компактните кросоувъри. Външно достига 4,50 метра дължина, 1,84 метра ширина и 1,62 метра височина. Междуосието от 2,72 метра се превръща в щедро вътрешно пространство за максимум пет пътника. Трима от тях могат да седнат на втория ред седалки, който разполага с надлъжно и вертикално регулиране. Интериорът е приветлив във всяко отношение и наистина се чувствате като в първокласна кола. Има много малко елементи от твърда пластмаса и то защото имат друга роля в купето. В салона се побират до петима възрастни човека, но само четирима наистина биха се чувствали комфортно, ако всичките са високи около 1,85 метра и тежат около 100 кг. Новото BMW iX1 предлага багажно отделение с минимален обем от 490 литра, което е с 50 литра по-малко от другите версии, като може да достигне максимум 1495 литра чрез сгъване на втория ред седалки в съотношение 40:20:40.
Дигитално
Отвътре новото BMW iX1 разполага с напълно обновен салон с двоен извит дисплей, който обединява новото 10,25-инчово дигитално инструментално табло пред погледа на водача и 10,7-инчовият сензорен екран. В новото оформление на кокпита липсва познатият въртящ се контролер iDrive, а вместо него има плоско арматурно табло, подвижен подлакътник с интегриран контролен панел и ниша за съхранение на смартфони в предната част на централната конзола. Качеството на материалите и покритията е отлично, има изобилие от меки на допир материи и метални акценти, което повишава усещането за комфорт за всички пътници. Гамата е разделена на две нива на оборудване - Standard и xLine. Основните разлики между тях са в дизайна, въпреки че има и забележими промени, разпръснати из интериора и екстериора, като сред тях са модифицираните брони, размерът на гумите, както и редица нови детайли. Новото BMW iX1 е оборудвано с матрични LED фарове, пред водача има проекционен Head-up дисплей, люк на покрива, електрически предни седалки с отопление и масаж, безжична свързаност за смартфони и пълен пакет от асистенти за водача, както и елементи за сигурност с второ ниво на автоматизирано шофиране.
В контакта
Новото BMW iX1 xDrive30 е първият електрически автомобил на марката със задвижване на четирите колела в сегмента на компактните премиум кросоувъри. Двата електромотора на предната и задната ос генерират обща мощност от 313 к.с., а системният въртящ достига 494 Нм. Задвижването на четирите колела осигурява превъзходно сцепление, прецизно следване на траекторията и отлична стабилност при шофиране във всяка ситуация. Новото BMW iX1 xDrive30 ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди, а максималната скорост е електронно ограничена до 180 км/ч. Високоволтовата литиево-йонна батерия с капацитет 64,7 кВтч позволява автономен пробег от 417 до 440 км. Батерията може да се зарежда на станция с висока мощност до 130 кВт при постоянен ток, като само за 30 минути могат да бъдат възстановени от 10% до 80% от батерията. При променлив ток с мощност до 11 кВт времето за зареждане е 4 часа, а в контакт със 7,4 кВт времето за зареждане достига до 10 часа.
Градски
При шофиране основно в столицата и околностите, новото BMW iX1 xDrive30 показа смайващо нисък разход на електроенергия от 12,6 кВтч на 100 км и с половината от капацитета на батерията електрическия кросоувър измина 250 км. В същото време оставащият автономен пробег беше прогнозно между 220 и 255 км. Това означава, че ако шофирате основно в града, с пълна батерия ще може да изминете около 500 км. На междуселищен път със скорост около 90 км/ч разходът се покачва до 17,3 кВтч, а на магистралата със 120 км/ч консумацията скача до 19,6 кВтч/100 км. При каране само по магистрала, новото BMW iX1 xDrive30 има най-голям разход, но показва приблизителен пробег от 386 км, така че можете да стигнете от София до Бургас без да се налага да зареждате, ако сте напуснали столицата с напълно заредена батерия. В действителност можете да надминете този пробег, ако не просто шофирате с постоянна скорост, а на моменти забавяте, така че батерията да се самозарежда.
Твърдо
Новото BMW iX1 xDrive30 предлага пътно поведение, което ще зарадва възможно най-много шофьори. С кросоувъра се пътува удобно и предсказуемо, с прецизно настроено и лесно за маневриране кормилно управление. Воланът не е прекалено директен, дори когато превключите на спортен режим, става една идея по-твърд, но не и прекалено. Новото BMW iX1 е кола, която първо се усеща като SUV, а след това като електрическо превозно средство. Благодарение на щедрите ресурси от мощност, BMW iX1 xDrive30 се справя отлично със спринта от място и ускоренията за изпреварване, като реагира моментално когато поискате тяга. Кросоувърът работи гладко и доста тихо, като шумът от вятъра на междуселищен път е почти неуловим.
В града новото BMW iX1 xDrive30 е лесно за управление, тъй като не е особено дълго или широко, а бордовата електроника му помага да го насочва дори през най-тесните пространства. Електрическият кросоувър е удобен за града, но вози твърдо, особено при преминаване на къси неравности, като трамвайни релси например, като това се дължи на големите 19-инчови джанти. Новото BMW iX1 xDrive30e има начална цена от 105 900 лева. Цената на модела, оборудван с линията xLine, започва от 111 156 лева. С допълнително оборудване цената може да стигне до 150 000 лева.
Технически характеристики
BMW iX1 xDrive30 xLine
Двигател два синхронни електромотора
Батерия литиево-йонна с нетен капацитет 64,7 кВтч
Трансмисия/задвижване 1-степенна автоматична/двойно 4х4
Системна мощност 313 к.с.
Системен въртящ момент 494 Нм
Време за ускорение от 0-100 км/ч 5,6 секунди
Максимална скорост 180
Комбиниран разход на електроенергия 16,8 кВтч/100 км
Комбиниран автономен пробег WLTP 440 км
Емисии на СО2 0 г/км
Цена на модела от 111 156 лева
Денислав Стоянов