0

О т десетина години самобитният Тома Жегов от Разлог, който обикаля с мотора си из цяла Европа и голяма част от Азия оттатък Урал, се утвърждава и с друга своя дейност. Той оказва пътна помощ на закъсали с автомобилите или с мотоциклетите си.

„В началото през 2013 г. започнах като на майтап, но впоследствие реших че или започвам да се занимавам, както е по дебелите книги и филмите, или се отказвам“, разказа пред „Телеграф“ 36-годишният Тома Жегов. Предизвикан бил от некоректното отношение на занимаващите се с подобна дейност, които се вторачват повече в портфейла на закъсалия, а не преди всичко да му помогнат. Той се дразни от нелоялната конкуренция - някои го правели, за да изкарат бързи пари и не мислели дали няма да причинят допълнителни щети на МПС-то.

Личен архив

Така лека-полека Тома Жегов се сдобива с 5 камиона, пикап с платформи и офроуд - високопроходим автомобил, с който достига извън пътя високо в планините. Т.е. разполага с два 6-тонни камиона, един 12-тонен, както и с два 25-тонни. Има и няколко ремаркета.

Критика

„Пътната помощ, както у нас приемат голяма част от колегите, не е това, за което се представя. Според мен пътна помощ означава авторемонтна дейност на пътя, ако не е възможно това, едва тогава следва транспорт на авариралото МПС до сервиз“, споделя Тома Жегов.

ЗЛАТНО ВРЕМЕ: Как да опазим зъбите от сладко и алкохол

„Изградил съм мрежа от колеги, с които работя в цялата страна и не само в България. Ако клиентът е далеч, обаждам се на някого, който е по-близко, за да може да се реагира по най-бързия начин“, допълва той.

За да достига до труднодостъпни за автомобил места, Тома Жегов ползва за репатриране личния си „Ланд Ровър Дефендер 110“, който е преправен на кемпер. „С него също и пътешествам, когато имам време. Наскоро пътувахме от Разлог до Дубровник само по третокласни и черни пътища“, разказва пътешественикът.
Неведнъж Тома е прибирал аварирали автомобили от чужбина, предимно от съседни държави. С пикап и ремарке хем по-бързо се придвижват и на границите не се редят в коридора с камионите на опашките, хем и на закъсалите е по-удобно!

Личен архив

През лятото на 2023-а, когато дъждовете заливат Гърция, Тома доброволно се включва в спасителна акция. В наводнения Волос издърпва на безопасно място десетки автомобили. Сайтът на Тома Жегов е изпълнен с благодарности от българи, англичани, гърци, украинци, руснаци и други народности.

Случки

Интересните случки постоянно съпътстват Тома Жегов. „Миналото лято ме потърси моторист германец, закъсал високо в Пирин планина. Човекът не знаеше как да ми обясни къде е моторът му, затова си уговорихме среща в Банско. После отидохме заедно, издърпах мотора от труднодостъпно място, натоварихме го и закарахме в сервиза. Там му смених съединителя и човекът продължи пътешествието си. При мен много често идват странстващи хора, явно краставите магарета се надушват“, уточнява Тома Жегов.
Той продължава да пътешества, макар и по-слабо след ковида. Преди пандемията с мотора си достига до Нордкап, Грузия и Азербайджан.

„Аз не съм авантюрист, нито рокер, аз съм моторист, пътешествията са ми хоби и страст“, споделя Тома Жегов.

ЗЛАТНО ВРЕМЕ: Безсмъртно ли е златото

Във вените му тече не кръв, а бензин - така го определят негови приятели. Първия си мотор купува, едва навършил 18 години. През 2011 г. с младата си булка Елена, неизменния пасажер зад гърба му, обикалят на две гуми разстоянията до Москва и обратно, а на следващата 2012 г. прекосяват отново Румъния, Молдова, Украйна и цялата европейска част на Русия, та чак до Урал.

Личен архив

Тома пътешества сам с БМВ-то си на две колела и от другата страна на Черно море - Кабардино Балкария, Дагестан, Северна и Южна Осетия, Татарстан, Калмикия, Азербaджан, Грузия, Турция. Това са близо 6000 км до Москва в двете посоки, 12 000 км до Урал и обратно, 10 000 из страните на бившия соцлагер, а обикаля Черно море, оставяйки 8400 км зад гърба си. В Кабардино-Балкария Тома почти изкачва със своя мотор БМВ връх Елбрус. Стига до 2500 метра височина, а когато пътят свършва до подножието на най-високия в цяла Европа връх, се качва до върха с лифт.

Интериор

Преди 15-ина години Тома Жегов открива в родния Разлог оригиналното заведение Motorhead. През 2011 г. го премества в Банско при долната станция на лифта. Сепаретата в култовото заведение представляваха седалки на стари трабантчета, москвичи и фолксваген костенурка. Стените - декорирани с 50 джанти от автомобили, пепелниците и свещниците - от бутала на камиони и джипки ГАЗ, биели от “Форд”, колекторни тръби от “Алфа Ромео” и т.н. Седалките от “Пежо” също бяха част от мебелировката на бара. Всяка събота в Motorhead гостуваха на живо най-популярните български рокбанди. Там неведнъж е пял и Васко Кръпката. През 2015 г. обаче заведението затваря. „Направих го на инат, а не защото не вървеше - признава Тома. - Ставаше все по-трудно с персонала, нямаше кой да работи, а аз вече развивах това, което наистина ми доставя удоволствие да работя“.