0

А хинора – 24-годишно момиче от Варна, което вярва, че с усмивка и позитивна нагласа може да се постигне всичко.

Това е начинът, по който тя се представя пред своите последователи в социалните мрежи. На пръв поглед Ахинора изглежда като поредната млада инфлуенсърка, която споделя красиви снимки и вдъхновяващи послания в социалните мрежи. Но тя е нещо много повече – Ахинора е първият създаден от изкуствен интелект инфлуенсър в България. Дигиталният образ е разработен от варненска рекламна агенция по идея на специалиста Светослав Георгиев. Ахинора е създадена, за да бъде не просто виртуален персонаж, а вдъхновяваща фигура, която промотира здравословния начин на живот, българската култура, пътешествията и четенето.

Образ

Името на Ахинора не е избрано случайно. То е вдъхновено от името на съпругата на хан Аспарух – символично решение, което свързва образа ѝ с българската история и традиции. Същевременно, през мартеницата и други културни символи, Ахинора изпраща послания за гордост от българското наследство. Създаването на Ахинора е резултат от мащабно проучване и внимателно планиране, споделя Георгиев пред БНР.

Ахинора казва, че обича да чете и като цяло я влекат интелектуалните занимания, държи да се знае, че тя не е създадена от социалните мрежи, а от българска рекламна агенция.

 Ахинора казва, че обича да чете и като цяло я влекат интелектуалните занимания, държи да се знае, че тя не е създадена от социалните мрежи, а от българска рекламна агенция.
META

Екипът му използва данни и технологии, за да изгради „комплексния идеал за жена“ – персонаж, който е приветлив, достъпен и вдъхновяващ за широката аудитория. „Искахме да създадем образ, който да бъде харесван и приеман от всички. Ахинора е комбинация от модерна технология и културна автентичност“, споделя Георгиев.

Активност

От началото на 2024 г., когато Ахинора започва своята онлайн активност, тя бързо привлича вниманието на потребителите. С над 1400 последователи тя се утвърждава като интересен и новаторски инфлуенсърски проект, смятат създателите ѝ. Въпреки че в профила ѝ ясно е посочено, че тя е създадена от изкуствен интелект, много от последователите ѝ изпращат лични съобщения и коментари, изразявайки възхищение към нея. Георгиев споделя, че често получават съобщения от мъже, които очевидно пропускат факта, че Ахинора не е реална личност. „Предполагам, че за някои хора тя изглежда прекалено идеална – красива, умна и позитивна – и това ги кара да ѝ пишат. Но всъщност това показва успеха на нашия проект. Ахинора наистина вдъхновява“, казва Георгиев.

Тенденция

Ахинора не е единственият виртуален инфлуенсър, който добива популярност. По света AI инфлуенсърите стават все по-разпространени, като големи компании като Meta, компанията зад Facebook, Instagram и Threads инвестират сериозно в развитието на подобни технологии. Meta наскоро представи инструмента AI Studio, който позволява на потребителите да създават свои собствени AI персонажи в Instagram и Facebook. Тези персонажи могат да изглеждат и да се държат като истински хора, като същевременно ясно е обозначено, че са изкуствени. Примери като испанския модел Aitana Lopez, който има над 350 000 последователи, и японската виртуална инфлуенсърка Kimochii, показват как тези дигитални образи могат да генерират приходи и да изграждат реални общности онлайн.

Перспективи

Докато проектът Aхинора е фокусиран върху вдъхновението и културното обогатяване, глобалните тенденции показват, че AI инфлуенсърите могат да се използват за широк спектър от цели – от маркетинг до образование. В бъдеще екипът на Георгиев планира да развие образа на Ахинора още повече.

Възможно е да следвате с месеци даден инфлуенсър и да не разберете, че не е реален човек.

 Възможно е да следвате с месеци даден инфлуенсър и да не разберете, че не е реален човек.
META

Очаква се тя да започне да комуникира с аудиторията си не само чрез текст и снимки, но и с помощта на видео и интерактивни формати. „Искаме да покажем, че AI не е само технология – той може да бъде инструмент за вдъхновение, за създаване на връзки и за популяризиране на важни послания“, споделя Георгиев.

Етика

Развитието на AI инфлуенсърите обаче повдига и въпроси. Дали хората са готови да взаимодействат с дигитални персонажи, които изглеждат като истински? Какво означава това за автентичността и доверието в социалните мрежи? Meta и други компании се стремят да предотвратят обърквания, като изискват ясни обозначения за изкуствения произход на тези профили. Въпреки това рискът от дезинформация и Изкуственият интелект променят из основи начина, по който мислим за ангажираността в социалните медии, инфлуенсърите, връзките, комуникацията, брандирането и много други аспекти, пише „Форбс“ в свой материал. Според изданието Meta вижда възможностите, които AI предоставя, и вратите вече са широко отворени. Нищо след печатната преса не е имало потенциала да промени начина, по който комуникираме и взаимодействаме – AI стои сам по себе си в това отношение. Генерираните от AI аватари ще имат дори по-дълбоко въздействие върху Instagram, Facebook и други социални платформи. Инициативите на Meta отново променят онлайн комуникацията, а ние всички сме част от този експеримент, заключват от „Форбс“.