Д нес една социална медия. Утре друга социална медия. Всеки ден изникват нови. Но защо фирми започват да бягат от тях? Със скоростта, с която в онова видео тийнейджърът Огнян опита да се отскубне от ченгетата след гаврата с тях с култовата реплика "И почвам да бегам, бате!".
Подобно на много от нас големите компании също се борят да се справят с броя на социалните медии, пред които да се свързват със своите клиенти и почитатели. Те са изправени пред важния избор кои приложения да изберат в епоха, в която присъствието в социалните мрежи е ключово. „През последното десетилетие за сериозните марки беше почти жизнено да поддържат присъствие в социалните медии“, казва Нейтън Алебах, креативен директор в Allebach Communications пред BBC.
И все пак, все по-често фирми решават да намалят присъствието си или по-внимателно да избират в коя платформа да се изявяват и кои да зарежат.
Довиждане
В това отношение вече има примери като голямата компания Lush Cosmetics, която през ноември 2021 г. реши да спре да публикува във Facebook и Instagram. Компанията за продукти за красота първоначално се отказа от платформите през 2019 г. поради трудности в борбата с непрекъснато променящите се алгоритми на социалните медии, както и притесненията на компанията за потенциално отрицателното им въздействие върху младите хора. „Ние сме социална марка и общността е ключова за нас“, казва Анабел Бейкър, глобален бранд директор на Lush. „Когато се присъединихме към социалните медии, Facebook и тези платформи бяха всичко, което търсихме първоначално: директна връзка с общността, в която работим“. След време обаче се оттеглили, след като преценили, че социалните медии са все по-малко социални, а хейт, негативно отношение и тролене се превръщат в масова мода. Вече две години марката е извън социалните мрежи и не смята да се завръща.
Мотиви
Сега все по-ясно е, че много компании са недоволни от начина, по който работят платформите и тяхното управление. Особено силни са опасенията, че в социалните мрежи потребителите действат импулсивно и вземат решения твърде бързо. Това е огромен риск, защото дори и при малък гаф в социалните мрежи това може да доведе до загуба на много клиенти и то бързо. Когато луксозната модна марка Bottega Veneta напусна голяма част от социалните медии през 2021 г., нейният творчески директор Даниел Лий казва: „единственото, което един бизнес постига с това да е в социалните медии, е да активира 1% от крайните си почитатели и крайните си хейтъри. Което опропастява дискусията и прави средата отровна и разделителна. Ние не искаме това“.
Присъствието в социалните мрежи според много компании може да е вредно за марката.
Деян Дянков