0

В една далечна галактика, преди много години, едни генерал подвежда своя президент… Не, това не сценарий за нов епизод от „Междузвездни войни“, а исторически факт от САЩ.

През 1964 г. в хода на президентската кампания в САЩ републиканският кандидат Бари Голдуотър многократно критикува президента Линдън Б. Джонсън (довършващ мандата на убития Дж. Ф. Кенеди), че САЩ изостават от СССР в разработването на нови оръжия. Джонсън решава да го „затапи“, като разкрие прехващача YF-12A на ВВС, който е прикритие за все още секретните разузнавателни A-12 (на ЦРУ) и RS-71 (на ВВС). Началник щаб на ВВС ген. Къртис ЛеМей предпочита обозначението SR (стратегическо разузнаване) и иска RS-71 да носи индекса SR-71. Амбициозният генерал успява дори да промени речта на Джонсън, така че той да прочете SR-71 вместо RS-71. Речта, раздадена предварително на пресата, остава с индекса RS-71, създавайки мита, че президентът е сбъркал името.

SR-71 Blackbird, родителят на SR-72

 SR-71 Blackbird, родителят на SR-72

Секретно 

Lockheed Martin SR-72 Darkstar („Тъмна звезда“) е един от най-секретни разузнавателни самолети на САЩ. Известен и като Son of the Blackbird („Син на черната птица“), той е наследник на SR-71 Blackbird. SR-72 е хиперзвукова концепция за разузнаване, наблюдение и събиране на информация (ISR), предложена от Lockheed Martin като собствена инициатива през 2013 г., за да замести SR-71.

Двойният въздушен тракт на ТРД и ПРД на SR-72

 Двойният въздушен тракт на ТРД и ПРД на SR-72

Летящ на височина между 24 350 и 25 800 m, SR-71 Blackbird бе недосегаем за вражеската ПВО. До момента, в който бе пенсиониран през 1999 г., по него бяха изстреляни безрезултатно над 4000 ракети „въздух-въздух“ и „земя-въздух“. Шпионският самолет бе просто твърде бърз за тях. SR-71 Blackbird бе изтеглен от експлоатация в средата на 1990 г. и бе върнат на въоръжение през 1995 г. Повторно бе изведен от експлоатация на 9 октомври 1999 г. Така бе загубена уникалната способност за ISR. 

Двигател

Първите непотвърдени доклади за SR-72 се появиха през 2007 г., когато бе съобщено, че Lockheed Martin разработва самолет, способен да лети с хиперзвукова скорост 6 Mach (7351 km/h), 2 пъти по-бързо от SR-71. SR-72 ще използва установка с комбиниран цикъл - турбореактивен двигател (ТРД) при ниски скорости и правоточен реактивен двигател (ПРД) при високи скорости. Двата двигателя са с общи въздухозаборник и сопло, но различен тракт на въздуха.

Съзряване

При скорости над Mach 5 аеродинамичното нагряване създава температури, достатъчно високи, за да стопят конвенционалните метални корпуси. Критичните компоненти на SR-72 ще са от композити (въглеродни, керамични и метални), които се използват в междуконтинентални балистични ракети и в пенсионираната космическа совалка.

SR-72 излиза от хангара на Skunk Works

 SR-72 излиза от хангара на Skunk Works

На 1 ноември 2013 г. статия за SR-72, конструиран в секретния завод Skunk Works на Lockheed Martin в Palmdale (Калифорния), се появи в сп.  Aviation Week&Space Technology. В нея бяха обявени планове за създаването на опционално пилотирум демонстратор, с дължина 18 m, приблизително с размера на изтребителя F-22 Raptor и двигатели, който да осигурят скорости от 6 Mach. Серийният SR-72 ще бъде подобен по размери на SR-71 с дължина над 30 m. Огромният интерес към нея претовари сървърите на медията.

На 13 ноември 2013 г. НЩ на ВВС ген. Марк Уелш заяви, че те се интересуват от способност за проникване през интегрирана ПВО чрез хиперзвуков полет, за да намалят времето, в което противникът може да реагира. ВВС обаче отказаха да финансират програмата SR-72. Притиснати от бюджетни съкращения, те избраха СТЕЛТ дрона Northrop Grumman RQ-180у защото ще е по-евтин, по-малко сложен за проектиране/производство и ще е способен за ISR мисии в A2/AD зони.
Реактивните изтребители от 5-о поколение и дроновете, предназначени да работят във вражеско въздушно пространство, използват СТЕЛТ технологии. Експертите считат обаче, че новите тактики за отказ на достъп в зона (Anti Access Area Denial - A2/AD) и контра СТЕЛТ технологиите правят скоростта, а не СТЕЛТ най-добрия подход за проникване през интегрирана ПВО.

NASA

През декември 2014 г. космическата агенция на САЩ NASA стана алтернативен източник на финансиране. Тя възложи на Lockheed Martin договор на стойност 892 292 долара за определяне на жизнеспособността на задвижването чрез комбиниране на ТРД с нискоскоростен ПРД. Проблемът с хиперзвуковото задвижване е разликата между най-високата скорост на ТРД (около Mach 2,2) и най-ниската скорост от Mach 4 на ПРД. ТРД работят от нулева скорост и се представят най-добре до Mach 2,2. ПРД са слабо ефективни под Mach 0,5, най-ефективни са около Mach 3 и могат да осигурят скорост до около Mach 7. Типичните ТРД не могат да постигнат достатъчно високи скорости, за да може ПРД да поеме и да продължи ускоряване.  Проучването разгледа възможността за по-високоскоростен ТРД или за ПРД, който да работи при по-ниски скорости. Ако проучването бе успешно, NASA пое ангажимент да финансира демонстратор, който да тества в полет нискоскоростен ПРД (Dual Mode Ramjet). 

Aerojet Rocketdyne получи договор за 1,099 млн. долара от NASA Glenn Research Center на 15 декември 2014 г. за двигателна установка с комбиниран режим за задвижване на демонстратора SR-72.

През май 2015 г. бе съобщено, че SR-72 е предвиден като ISR и ударна платформа, но не бяха посочени полезни товари. Настоящите не биха били подходящи за скорости от 6 Mach на височина 24 400 m. Новите сензори и оръжия трябваше да бъдат създадени специално за SR-72.
През март 2016 г. главният изп. директор на Lockheed Martin Мерелин Хивсън заяви: „Компанията е на ръба на технологичен пробив, който ще позволи на SR-72 да достигне 6 Mach. Така за по-малко от 1 млрд. долара ще може да изградим хиперзвуков демонстратор с размерите на изтребител F-22“. 

Мисии

Потенциалните  мисии на SR-72 са разузнаване; наблюдение; прецизни ударни операции с хиперзвукови ракети. Той ще играе централна роля в събирането на разузнавателна информация, действайки като критичен инструмент за наблюдение на геополитически кризи. Възможността бързо да прелита над огромни области и да предава данни в реално време към командните центрове осигурява на вземащите решения несравнима ситуационна осведоменост, която дава на САЩ способността да реагират на етапа на поява на заплахите. 

Комбинацията от скорост, СТЕЛТ, прецизни оръжия и автономни операции, правят SR-72 крайъгълен камък в бъдещата военна стратегия на САЩ. Той ще революционизира въздушните операции и гарантира, че САЩ ще останат лидери в аерокосмическите иновации.
На фона на ускоряването на хиперзвукови програми на глобални конкуренти, SR-72 дава критично предимство. Безпрецедентната му скорост и способността да работи в A2/AD зони ще променят стратегическия баланс срещу противници като Китай, Русия и Иран. При скорост от 6 Mach самолетът може да заобиколи дори най-сложните системи за ПВО като руските ЗРК С-400/500 и китайските зони A2/AD. Работейки на височини, далеч над тавана на сегашните изтребители, той ще доставя хиперзвукови ракети с несравнима скорост и прецизност, позволявайки безнаказани бързи удари с голямо въздействие върху вражеските командни центрове, ракетни обекти и инфраструктура. За Иран способността на SR-72 бързо да неутрализира позиции с балистични ракети или критична инфраструктура като АЕЦ ще е ключово възпиращо средство.

Въоръжен

В ерата на SR-71 Blackbird САЩ и съюзниците им нямаха сателитни средства за снимки с висока резолюция. Сега САЩ и съюзниците им притежават високотехнологични шпионски спътници, които дават подробна картина на бойния ред на врага. А има и стотици търговски сателити, които също дават висококачествени изображения. Затова Lockheed Martin и ВВС ще въоръжат SR-72 с хиперзвуковите оръжия, за да го направят по-гъвкав и да оправдаят високите разходи за създаването му.

Ползи

Отвъд военните приложения, технологиите, разработени за SR-72, ще повлияят на гражданската авиоиндустрия, която търси свръхзвукови търговски пътувания. SR-72 ще даде напредък и на материалознанието с приложение в десетки области.

*По информация на lockheedmartin.com и defencenews.com