О чарователната певица Михаела Филева е в главната роля в рок операта "Есмералда - Парижката света Богородица". Постановката на старозагорската опера гостува за първи път на софийска сцена на 31 март в зала 1 на НДК.
„Изпращам една изключително спокойна в личен и много успешна в професионален план година. Многократно се предизвиквах и излизах от зоната си на комфорт - снимах се в сериал, изиграх Есмералда в големия музикален спектакъл “Парижката Света Богородица” на режисьора Виолета Горчева и хореографа Марио Пиаца. Научих много нови неща като музикант и танцьор, които неизменно ще ми бъдат от полза и в поп музиката“, разказа Михаела по празниците пред „Телеграф“.
Състав
Автор на музиката е Рикардо Кочанте, вдъхновен от едноименната творба на Виктор Юго. Оркестрацията за голям симфоничен оркестър и рок група е на Людмил Горчев. Либретото е написано от Люк Пламондон. Борис Тасков ще е в ролята на Квазимодо, Николай Моцов ще изиграе Грeнгоар, Марин Русинов - Фроло. Участват още Богомил Спиров (Феб), Гергана Николаева (Фльор де Лиз), Александър Панайотов (Клопен), оркестър, рок група, хор, балет, деца от детско-юношеската студия за опера и балет на операта в Стара Загора, представители на прабългарската школа за оцеляване "Бага-Тур". Режисьор на спектакъла е Виолета Горчева, диригент - Владимир Бошнаков. Хореограф е световноизвестният Марио Пиаца. Автор на сценографията и костюмите е Денис Иванов, хормайстор - Младен Станев, художественият превод е на поета Йордан Пеев.
Комплименти
"Водещ е монтажният кинопринцип с резките и контрастни преходи, екстремалните и нагнетени сцени, драматургично заложени и подпомогнати от минимализма и лаконичността на музикалната форма, съвременния ритъм и метрум, произтичащи от самия концепт/модел на жанра рок опера. Хорът, който е главно действащо лице, присъства като метафора на Катедралата, на Съдбата, на Провидението и Висшия разум", казва режисьорът Виолета Горчева, цитирана от БТА. "Говорейки за Нотър Дам, говорим за любовта и за смъртта. Тези две теми, свързани с танца, са винаги заедно. В тази опера аз съм ловец на перли. Всеки певец, всяка нота, всяко движение на танцьора са хореографска и музикална концепция. Всеки работи и знае партията и на другия. Всеки започва или прекратява живота на другия. Това е моята философия, която дадох на заглавието. Всяко хореографско движение съм поставил, така че да експресирам живота и смъртта. Когато обърнете внимание на символичните жестове на танцьорите или това, което се нарича „мудра“, това подчертава всяка музикална нота и всеки литературен текст. Заявявам, че трупата, с която работя "Парижката света Богородица", е на много високо ниво. Отправям своите комплименти към Държавна опера Стара Загора за това, което виждам. Всички работим в прекрасна хармония", казва Марио Пиаца.
Начин
"В НДК ще представим произведението с голям симфоничен оркестър, рок група, голям и малък хор. Много съм щастлив, че имам възможността да работя с Марио Пиаца, чиято концепция всички заедно ще реализираме по най-добрия начин. Това, което той иска да пресъздаде с танц, ние ще направим с музика от оркестър и глас. От мюзикъл, както и маестро Пиаца каза, правим опера. Тук няма текстове. Действието върви от музикално произведение в музикално произведение, които на брой са 51 плюс увертюрата - всичко в рамките на два часа. Има сола, дуети, терцети. Музиката е шлагерна, естрадна, на места драматична, но много мелодична", казва диригентът Владимир Бошнаков.
Когато през 1998 година мюзикълът "Парижката света Богородица" е представен за първи път във френската столица, той прави такъв фурор, че след година е вписан в Книгата на Гинес - заради интереса, който предизвиква. Продажбите му на DVD носители изпреварват тези на блокбъстъри като "Батман" и "Игра на тронове".
Екатерина Томова