П рез 1980 г. баварците за първи път предлагат в гамата си спортен, луксозен седан и това е BMW M535i с 218 к.с., построен на базата на BMW Серия 5 E12. Това е много мощна кола за времето си. Премиерата на първото BMW M5 се състоя през 1985 г. Този модел се задвижва от 3,5-литров редови 6-цилиндров бензинов двигател с мощност 286 к.с., който е почти идентичен с мотора на легендарното BMW M1.
Първото BMW M5 постави началото на цяло семейство от истински спортисти под марката M GmbH. В средата на 80-те години BMW M5 (E28) вдигаше 100 км/ч за 6,5 секунди, а максималната му скорост беше 245 км/ч. Следващите поколения вдигнаха летвата още по-нагоре. Те развиха все повече и повече мощност и въртящ момент. Теглото на BMW M5 също нарастваше с всяко следващо поколение, наред с други неща, поради подобрената безопасност и комфорт при пътуване. През миналата година BMW представи новия спортен седан M5, носещ индекса G90.
Новото BMW M5 е първият модел от гамата на M GmbH, получил електрифициране и в резултат на това е прибавил значителна тежест заради батерията, достигайки собствено тегло от 2435 кг. Освен това новият спортен седан надхвърля обичайните размери и е визуално впечатляващо голям. Неговите размери са: дължина 5,10 метра, широчина 1,97 метра, височина 1,51 метра и междуосие 3,01 метра. В сравнение с конвенционалното BMW Серия 5 новото поколение на M5 е със 78 мм по-широко отпред и с 45 мм по-широко отзад.
Колела
Вероятно външният вид на новото BMW M5 няма да се хареса на всеки любител на марката, но дизайнерите от BMW явно няма да се вслушат в недоволството на почитателите на моделите от 80-те години на миналия век. Предната решетка е покрита с лъскава черна повърхност и е почти напълно затворена. Отпред се отваря много голям черен централен въздухозаборник, а отзад на колата изпъкват черният триизмерен дифузьор, който стърчи далеч от задната престилка. Четирите черни накрайника на изпускателните тръби са с диаметър 100 мм. Новото BMW M5 има стандартни колела с размери 20 инча отпред и 21 инча отзад. Размерът на гумите е 285/40 ZR20 отпред и 295/35 ZR21 отзад. Моделът има стандартно панорамен стъклен покрив, а срещу доплащане се предлага карбонов пакет с 30 кг по-лек карбонов покрив. Ако поставите отметка във всички полета за олекотяване, ще намалите теглото на BMW M5 с около 60 кг, но то все още ще тежи около 2370 кг.
Червено
Още първият поглед в интериора на новото BMW M5 показва, че тук нещата могат да бъдат доста оживени и екстровертни. Серийният интериор е с черна тапицерия, а опционално се предлагат три двуцветни версии. Най-спортно изглежда двуцветната версия, комбинираща яркочервена и черна кожа. Новият спортен волан е скосен в долната си част, има червен маркер на 12 часа и два червени бутона М1 и М2, с които могат да се зададат предварително конфигурирани настройки за режими на шофиране.
Лостчетата за ръчна смяна на скоростите са черни с червени акценти. Стандартното оборудване включва 4-зонов автоматичен климатик и озвучителна система Bowers & Wilkins с 18 високоговорителя. Новото BMW M5 се управлява чрез така наречената операционна система OS 8.5. Пред погледа на водача има проекционен (head-up) дисплей и вече познатия извит дисплей, състоящ се от 12,3-инчов инструментален панел и 14,9-инчов сензорен екран за информация и развлечения, който тук е оборудван със специфични за BMW М5 графики и функции. Предните седалки са с регулиращи се странични опори, така че да бъдат удобни за хора с всякакво телосложение. На просторната задна седалка има обособени две комфортни места, но при необходимост могат да седнат и трима. Хибридното задвижване е ограничило малко обема на багажника в сравнение със стандартната Серия 5, така че BMW M5 побира 466 литра вместо 520 литра.
Дрифтове
Новото BMW M5 се предлага за първи път с хибридно задвижване, представляващо комбинация от 4,4-литровия V-образен 8-цилиндров бензинов двигател с двойно турбо и постоянно възбуден синхронен електромотор. Бензиновият двигател е с мощност 585 к.с., а електромоторът добавя още 197 к.с., които заедно осигуряват системна мощност от 727 к.с. и 1000 Нм въртящ момент. Мощността се предава към четирите колела чрез 8-степенна автоматична скоростна кутия. Максималната скорост е електронно ограничена до 250 км/ч, като по желание може да се увеличи до 305 км/ч с пакета M Driver's. Има спортен режим 4WD, при който задвижването е на четирите колела.
Има и добре познатият режим 2WD, който прави възможно чисто задно предаване и димящи дрифтове, когато ESP е деактивирана. Основната причина за допълнителното тегло е батерията с нетен капацитет от 18,6 кВтч, която лежи плоско в дъното. Чисто електрическият пробег е максимум 69 км. Батерията може да се зарежда с мощност до 11 кВт. Баварците от Мюнхен са инсталирали до пет режима на работа в новия си хибриден спортен седан. Режимите са Hybrid, Electric и eControl, който поддържа нивото на зареждане. Има също и режими Dynamic за по-динамично шофиране, както и Dynamic Plus за шофиране на писта.
Драгстер
Шофирането на BMW M5 е бързо и ангажиращо. Има завладяваща бруталност, глух рев на ауспуха, остър ритъм на бензиновия двигател V8 и огромна мощност във всяка ситуация. Най-късно при 7200 об/мин, когато неизбежно трябва да превключите на следващата предавка с помощта на ръчното управление на автоматичната скоростна кутия, двигателят получава по-ниски обороти, но следващото по-дълго предавателно число не променя степента на напрежение зад волана. Няма значение дали сте на трета или шеста предавка.
Настъпването на газта събужда демонична сила. Тази лимузина е невероятно бърза. Новото BMW M5 спринтира от място до 100 км/ч за 3,5 секунди. Времето за ускорение от 80 до 120 км/ч е много по-добро – само 2,2 секунди. Впечатляващ е контролът за ускорение, който е наличен в скоростния диапазон от 30 до 150 км/ч и се активира с продължително задържане на лявото лостче за смяна на предавките с надпис Boost. Всички системи, необходими за атаката, са незабавно превключени на най-спортно ниво. В този момент колата е истинска ракета на колела. Но новото BMW M5 е нещо повече от драгстер, който може да ускорява само на прав участък от пътя.
Гигант
Инженерите на BMW казват, че са успели да прикрият теглото от над 2,4 тона чрез поставяне на батерията между осите, усъвършенстване на шасито с двойни напречни носачи отпред и заден мост с пет звена, и укрепване на структурата на каросерията. И това отчасти се потвърждава по планински пътища с остри завои.
Наистина BMW M5 не е толкова пъргаво като BMW M4 Competition например, но е много по-гъвкаво и прецизно за шофиране, отколкото може да си представите за този гигант. Както обикновено при М-моделите на BMW всички променливи на динамиката на шофиране - твърдост на кормилното управление, амортисьори и скорост на смяна на предавките, могат да се контролират независимо от режимите на шофиране. Можете също да се откажете от задвижването на четирите колела и да включите режима 2WD, което означава, че трябва да сте много внимателни зад волана. Дори по време на стартиране 1000 Нм оставят облаци бял дим от гумите. Освен това има още една особеност – BMW M5 може да бъде тиха и изненадващо комфортна просторна лимузина. Окачването е феноменално, амортисьорите са умерено твърди и можете да разчитате на оптимален комфорт на возене.
Маневрен
Новото BMW M5 също има огромен арсенал от допълнителни инструменти за увеличаване на устойчивостта на усукване. За това допринася и по-твърдата връзка на шасито с каросерията и кормилната уредба, която е здраво стегната към опората на предния мост. Стандартното адаптивно шаси за първи път в BMW M5 разполага със завиване на задните колела с ъгъл до 1,5 градуса, което помага да се подобри маневреността на този огромен седан. Спирачната система е с 6-бутални апарати отпред и 1-бутални апарати отзад. Срещу доплащане се предлагат карбоново-керамични спирачни апарати с 420-милиметрови дискове отпред, които спестяват общо 25 кг от теглото.
Новото BMW M5 се предлага в два варианта на каросерията – седан и комби Touring. Това е много солидна и просторна кола с отлично управление, която има не само огромна мощност, но и отличен комфорт при шофиране и возене. Поради хибридното си задвижване новото BMW M5 няма да се хареса на всички почитатели, особено на заклетите фенове на моделите от серията M, но си струва да му дадете шанс и да го опознаете по-добре. Новото BMW M5 се произвежда в завода в Динголфинг, Германия. Цената на седана M5 започва от 265 500 лева, а за комбито M5 Touring искат поне 269 450 лева.
Технически характеристики: BMW M5
Двигател: 4,4-литров V8-цилиндров битурбо бензинов + електромотор
Скоростна кутия: 8-степенна автоматична
Задвижване на колелата: двойно/4х4
Максимална мощност: 727 к.с. при 5600-6500 об/мин
Максимален въртящ момент: 1000 Нм при 1000-5500 об/мин
Ускорение от 0 до 100 км/ч: 3,5 секунди
Максимална скорост: 250 км/ч (305 км/ч с M Driver's)
Среден разход на бензин: 1,6-1,9 л/100 км
Емисии на СО2: 36-43 г/км
Цена на модела: от 265 500 лева
Денислав Стоянов