С лед като обеща нови търговски споразумения с десетки държави, Тръмп сключи най-голямата от тях. На частна визита в имението му в Шотландия шефката на ЕК Фон дер Лайен се насади на пачи яйца – поне така изглеждаше на живото предаване - и склони на 15 процента взаимни мита с множество изключения и условности.
Според повечето коментатори ЕС е дал повече. Ще има и десетки милиарди долари, които ще се влеят в хазната на САЩ. Но крайният резултат все още е неясен. Митата са част от радикалното преструктуриране на американската и на световната икономика, което търси американският лидер. Впрочем той не се интересува от света, а от страната си, но повлича крак и връща планетата към ерата на протекционизма. Според едни икономисти това е ужасно, според други може да се окаже благотворно. Друг е въпросът колко дълго ще трае всичко това и дали следващият стопанин на Белия дом няма да върне нещата към пазарния либерализъм, изграждан, особено в Европа, десетилетия наред.
Засега се чакат икономически данни, които могат да покажат, че философията на милиардера президент има обратен ефект. Данните за инфлацията, работните места, растежа и потребителското доверие ще дадат по-ясна картина дали тарифите на Тръмп носят вреда или полза. Но за Европа със сигурност носят вреда.
Победители
1. Тръмп се опитва да увеличи производството на автомобили в САЩ. Американските производители на автомобили получиха тласък, когато научиха, че ЕС намалява собствените си мита върху произведените в САЩ автомобили от 10% на 2,5%. Теоретично това би могло да доведе до закупуване на повече американски автомобили в Европа.
Но, от друга страна, много от тях всъщност се сглобяват в чужбина - в Канада и Мексико - и Тръмп ги налага с мито от 25%, когато се внасят в САЩ. Това е в сравнение с по-ниска митническа ставка от 15% за превозни средства от ЕС. Така че американските производители на автомобили сега може да се страхуват, че европейските производители ще ги подбият в собствената им държава.
2. Тръмп заяви, че ЕС ще закупи американска енергия на стойност 750 милиарда долара в допълнение към увеличаването на общите инвестиции в САЩ с 600 милиарда долара. Това е един от най-големите плюсове на сделката, която сключи.
3. Фон дер Лайен съобщи, че някои „стратегически продукти“ няма да бъдат облагани с никакви мита, включително самолети и части за самолети, определени химикали и някои селскостопански продукти. Това означава, че фирмите, произвеждащи компоненти за самолети, ще имат безпрепятствена търговия. ЕС все още се надява да постигне още споразумения „нула за нула“, особено за вина и спиртни напитки, през следващите дни.
Губещи
1. Споразумението ще трябва да бъде подписано от всички 27 членки на ЕС, всяка от които има различни интереси и нива на зависимост от износа на стоки за САЩ.
Докато някои приветстваха споразумението предпазливо, други бяха абсолютно критични, за което „Телеграф“ писа подробно. Така то става клин в европейската солидарност, а дали ще се стигне до единодушно гласуване предстои да разберем.
2. Автомобилите са една от основните износни стоки на ЕС за САЩ. И като най-големият производител на автомобили в ЕС - благодарение на VW, Mercedes и BMW - Германия вероятно е следила отблизо ситуацията.
Нейният лидер, Фридрих Мерц, приветства новия пакт, като същевременно призна, че би приветствал „по-нататъшно облекчаване на трансатлантическата търговия“. Дори ставка от 15% ще „струва на германската автомобилна индустрия милиарди годишно“.
3. Съществува объркване относно тарифната ставка, която ще се налага върху лекарства, произведени в Европа, закупувани в САЩ. ЕС иска лекарствата да бъдат облагани с възможно най-ниската ставка, за да се облагодетелстват продажбите. Договорката е за 15 на сто. Фармацевтичната индустрия първоначално се надяваше на пълно освобождаване от мита. В момента индустрията се радва на голямо присъствие на американския пазар благодарение на продукти като Ozempic, водещо лекарство за диабет тип 2, произведено в Дания.
4. Обикновените американци вече са огорчени от повишените разходи за живот и тази сделка може да увеличи тежестта чрез повишаване на цените на стоките от ЕС.
Митата са данъци, начислявани върху стоки, закупени от други страни. Обикновено те са процент от стойността на продукта. Така че мито от 15% означава, че към продукт на стойност 100 долара, внесен в САЩ от ЕС, ще бъде добавен данък от 15 долара, с което общата цена за вносителя ще достигне 115 долара.
Компаниите, които внасят чуждестранни стоки в САЩ, трябва да плащат данък на правителството и често прехвърлят част или всички допълнителни разходи върху клиентите.
