Д ълги години способността за нанасянето на мощни удари на големи разстояния, например в Индо-Тихоокеанския регион, се свързваше с мощни самолетоносачни групи, предвождани от атомни самолетоносачи с екипаж от 4000-5000 души.
Е, явно на тази концепция скоро ще бъде сложен кръст, защото Китай предефинира способността за такива удари.
„Орки“
На 12 ноември на авиоизложението China Airshow 24 в Джухай бе представен най-големият в света безекипажен надводен дрон (БНД) JARI-USV-A, носещ недвусмисленото име Orca (на български - косатка или кит убиец).
Вечерна снимка с осветения мостик, мачтата с AESA радара и дрона Z-5B/G
„Има далечина на плаване 4000 морски мили (7408 km) и е предназначен за удари на големи разстояния; противовъздушна, противоракетна и противоподводна отбрана (ПВО, ПРО и ПЛО)“, съобщи Министерството на националната отбрана (МНО) на Китай, без да дава допълнителни подробности. Според Jane’s БНД, представен на China Airshow 24, „много прилича на 340-тонната концепция, представена като модел от China State Shipbuilding Corporation (CSSC) на Световното изложение за отбрана през март 2022 г. в Рияд (Саудитска Арабия)“.
Приблизително сравнение на размера на Orka с Sea Hunter на ВМС на САЩ
58-метровият съд може съвсем скоро да подсили ВМС на Народоосвободителна армия на Китай (НОАК). Има футуристичен СТЕЛТ корпус на тримаран. JARI-USV-A е с повърхности с намалено радарно напречно сечение и Jane’s сравнява дизайна му с този на морския патрулен тримаран Ocean Eagle 43 на френския корабостроител Constructions Mécaniques de Normandie (CMN). Отличителна черта е интегрираната мачта с множество радарни антени, което го отличава от по-простите надводни дронове.
Размер
JARI-USV-A се откроява с размерите си, това е най-големият БНД в света. Той е много по-голям от Sea Hunter и Sea Hawk, големите БНД на ВМС на САЩ. Водоизместимостта му е почти 3 пъти по-голяма - 420 спрямо 145 t, дължината е 58-60 срещу 40 m, а широчината е 23 спрямо 14 m на „американците“. Газенето е 2 m. Задвижването е дизел-електрическо. Максималната скорост е 40 възела. Все още изпитваните БНД на ВМС на САЩ тип Ghost Fleet Overlord са с приблизително същата дължина, но като еднокорпусни имат по-голяма водоизместимост - 673 t. Освен това нямат бойните способности на JARI-USV-A.
Умножител
Военноморският дрон може да се използва като умножител на силите и на без това експоненциално растящия надводен флот на ВМС на НОАК. JARI-USV-A може да се използва като преден дозор, който със своя радар да подпомогне за проследяването и идентифицирането на вражески въздушни, надводни и подводни заплахи. Наличието на вертолетен дрон увеличава още повече възможностите в тази насока.
Стелт формата, интегрираната мачта и вертолетната палуба с дрона
Сайтът Army Recognition го сравнява с крайбрежните бойни кораби (LCS) тип Independence на ВМС на САЩ и предполага, че притежава същите офанзивни способности, но в много по-ефективна опаковка.
Въоръжен
Orca е добре въоръжен - има 57 mm оръдие, като е възможно в предната палуба да има и прибираща се дистанционна оръжейна станция; 2 торпедни тръби в развъртащи се установки; установка за вертикален старт (УВС) на ракети с 4х12 клетки, ПРО HQ-10 (копие на американската SeaRAM); вертолетна палуба на кърмата за вертолетни дронове Z-5B/G (копие на американския дрон MQ-8 Fire Scout) и адаптивни модули за мисии, даващи способност за различни роли. Освен това JARI-USV-A има AESA радар със значително повишени способности за далечно надводно и въздушно наблюдение/засичане на цели.
Хора
JARI-USV-A има малък мостик за операции с екипаж. Това е обичайно за големите USV и го прави много по-лесен за работа, особено в пристанища или при транзитно преминаване по натоварени водни пътища и реки. Много по-лесно е да има хора на борда, вместо да се изгражда и тества сложна автоматизация за тези операции. Има и правни, и регулаторни съображения, които правят за предпочитане наличието на екипаж понякога.
Докато НОАК продължава да се увеличава по численост, то при населението на Китай е точно обратното. Страната е изправена пред намаляващо население и може да се наложи НОАК все повече да зависи от безекипажни платформи, за да осигури екипажи за своите традиционни бойни кораби и подводници. Пекин има цел да оперира с поне 6 самолетоносача до средата на 2030 г. и те ще се нуждаят от корабни групи. Китай е многолюдна нация днес, но военната техника се строи с хоризонт 40-50 години. Ето защо перспективата за съкращаване на броя на населението налага да се мисли за дронове отсега.
Крушката
Връщайки се назад във времето, през декември 2022 г. бе съобщено, че Китай е започнал изграждането на „високотехнологичен голям безпилотен кораб“. Разработен е от Изследователски институт №716 на китайската държавна корабостроителна корпорация (CSSC). Сега е ясно, че дизайнът и описанието съответстват изцяло на JARI-USV-A.
Той бе забелязан в акваторията на корабостроителницата Guangzhou Shipyard International на остров Longxue в края на октомври 2022 г. от Том Шугарт. Оттогава се появиха многобройни снимки и видеоклипове на плавателния съд. Модели с дизайна на JARI бяха показвани от CSSC в продължение на няколко години. За първи път бяха показани публично на отбранителното изложение NAVDEX 2023 в Абу Даби. CSSC преди това построи и тества много по-малкия JARI. Въпреки че е подобен в някои отношения, JARI-USV-A е много повече от увеличен JARI.
Лимит
Създаването на все по-големи и по-многофункционални БНД с различни оръжия и сензори явно има и друга страна. Размерите увеличават разходите и в един момент предимството да имаш дрон като консуматив се губи и той самият се превръща в цел с висока стойност за противника. Но темата за БНД си струва да се проработи и Китай явно е най-напред в това.
*По информация и снимки на hisutton.com
Димитър Ставрев, военен експерт