0

П олицията работи по поне 3 версии за мистериозната смърт на двамата руски моряци. Те бяха открити мъртви в началото на седмицата, засмукани от тръба в трюма на кораба „Милфорд“. 

За тях се знае, че са готвач и рулеви, но какво са търсили на лобното място в 21 ч. вечерта, тепърва ще се изяснява. Драгажният кораб плува под флага на Белиз, но целият 14-членен екипаж са руски граждани, както и двамата загинали. Дълбачката участвала в проекта по удълбочаване каналите на пристанище Варна, а по-късно и в Бургас, откъдето се е прибирала в посока Констанца, Румъния, за бункероване на гориво и смяна на екипажа. Корабът плава под флага на Белиз, като инцидентът е настъпил по време на пътуването край морската столица. 

Хипотезите 

Готвачът и рулевият били засмукани по време на ремонт от преливна тръба в хамбара на кораба. Според разследващите единият от моряците попаднал при неизяснени засега обстоятелства в тръбата на хопъра с вместимост 2065 куб. метра. Много е вероятно вторият загинал да се е опитал да помогне на колегата си и така също да е попаднал в тръбата. Това е една от основните хипотези. 

Не се изключва обаче двамата мъже да са се скарали преди това и да са се сдърпали. Така единият бил бутнал или залитнал и така се озовал в тръбата. Като осъзнал какво е сторил, колегата му опитал да го спасява, но също намерил смъртта си. Разследващите работят и по версия за инцидент, който да е станал заради човешка грешка. 

Разследване 

При пристигането на „Милфорд“ във варненското пристанище незабавно била извикана пожарната. Огнеборците извадили телата от трюма. На наша земя са назначени съдебномедицински експертизи за установяване на точните причини, довели до тяхната смърт, съобщиха от Апелативна прокуратура. Разпитват се всички членове на екипажа, като се провеждат и други разследвания за изясняване на фактическата обстановка около случая. Към момента се работи по член от Наказателния кодекс за причиняване на смърт по непредпазливост. Полицаи обаче казаха, че това може да се промени, когато постъпят данни за друг вид посегателство. 

Шефът на дирекция „Морска администрация“ кап. Валентин Енчев благодари на пожарникарите, извадили телата на готвача и рулевия. „Събрана е първоначална информация, има назначена  съдебномедицинска експертиза. Окръжна прокуратура работи по случая. Как са попаднали там, всмукване ли е, самостоятелно ли са влезли в тази тръба и какво са правили там, е работа на следствените органи“, каза още кап. Енчев. По думите му вече тече проверка дали организацията на работата на кораба е била съгласно изискванията на международните конвенции. 

Той допълни, че „Милфорд“ ще остане във Варна, докато завършат работата си експертите от Националния борд за разследване на произшествия в корабоплаването. Според справка в международния корабен регистър мениджър на дълбачката е дружеството Glanford Ltd-BZE, a собственик - Miafan Business Ltd. Двете дружества са с подаден адрес за кореспонденция във Варна. В момента дълбачката и още 3 други плавателни съда са обявени като част от състава на флота на Българска драгажна компания, сочи справка на специализираното морско издание Meritime.bg.

Един загина на „Българка“, друг счупи крак на „Скаут“  

Във Варна още помнят, че преди време моряк от екипажа на кораба “Българка” от флотилията на Параходство “Български морски флот” загина при ремонт на плавателния съд. При инцидента пострада още един моряк, който бе настанен в болница. Инцидентът станал рано сутринта в началото на работния ден. Двамата моряци работели заедно в предната част на кораба, когато възникнал пожар. По случая бе образувано досъдебно производство. Най-вероятно заваръчните работи в трюма са станали причина за инцидента. Предполагаше се, че е изтекъл газ и двамата са се задушили. Корабът плава под малтийски флаг, но екипажът е изцяло български. От прокуратурата тогава казаха, че е образувано досъдебно производство по чл.123 от НК, който предвижда наказание лишаване от свобода до 5 години за причиняване на смърт поради незнание или немарливост при изпълнение на занятие или друга правно регламентирана дейност, представляващо източник на повишена опасност. 

При друг случай моряк се нарани при инцидент на кораб в морето край Варна. Той бе част от екипажа на товарния плавателен съд “Скаут”, плаващ под камерунски флаг. Морякът се подхлъзнал на палубата и счупил крак. Заради инцидента на борда обаче корабът бе насочен към Варна. Пострадалият бе евакуиран на брега с катер на Морска администрация и в местната болница му беше оказана необходимата медицинска помощ.