0

П рез 1996 година Audi представи първия компактен хечбек в луксозния сегмент, който логично получи името А3. През всичките тези години „А-тройката” винаги се е отличавала със стилен дизайн и качествен интериор, които съответстват на марката с четирите ринга. Популярността на модела се дължи на съвременната му външност, функционалния салон, добре обмислените технически решения и възможността на потребителите да избират между богата гама двигатели, трансмисии и оборудване. Всички тези качества направиха трите досегашни поколения на Audi A3 много успешни.

Новата четвърта генерация на хечбека A3 Sportback с 5 врати взе гените от големите братя, стана още по-спортен и технологичен премиум модел, който има всички шансове да повтори и дори да надмине успеха на предшествениците си.

През 1996 година Audi представи първия компактен хечбек в луксозния сегмент, който логично получи името А3. През всичките тези години „А-тройката” винаги се е отличавала със стилен дизайн и качествен интериор, които съответстват на марката с четирите ринга. Популярността на модела се дължи на съвременната му външност, функционалния салон, добре обмислените технически решения и възможността на потребителите да избират между богата гама двигатели, трансмисии и оборудване. Всички тези качества направиха трите досегашни поколения на Audi A3 много успешни.

Новата четвърта генерация на хечбека A3 Sportback с 5 врати взе гените от големите братя, стана още по-спортен и технологичен премиум модел, който има всички шансове да повтори и дори да надмине успеха на предшествениците си.

В оформлението на външния вид на новото Audi A3 Sportback изпъкват компактните пропорции и спортния дизайн. В предната част широката радиаторна решетка и големите вентилационни отвори изграждат динамичния характер на компактния модел. Линията на рамената на каросерията се простира от предните фарове до задните светлини. Повърхността под линията е вдлъбната навътре и подчертава широчината на калниците. Дигиталните дневни светлини, интегрирани в матричните светодиодни фарове се състоят от три компонента с по пет LED сегмента.

Новото Audi A3 Sportback предлага повече вътрешен простор и функционалност при запазени компактни външни размери на каросерията. Моделът от компактен клас е пораснал с около 3 см в сравнение с прекия си предшественик, като сега дължината му е 4343 мм, а широчината 1816 мм. Височината от 1449 мм и междуосието от 2636 мм са останали непроменени. Вместимостта на багажника е 380 литра, а при сгънати задни седалки достига до 1200 литра. Дъното на товарния отсек може да бъде настройвано в различни височини. Като опция се предлага електрическо задвижване на задния капак, което може да се командва и посредством жест с крак.

В интериора на новото Audi A3 Sportback водачът е посрещнат от спортния дизайн на уредите за управление и висококачествената сглобка на детайлите. Веднага прави впечатление новият селектор за управление на автоматичната трансмисия, както и множеството апликации от алуминий или карбон, характерни дръжки за отваряне на вратите и черния панел на таблото. За първи път тапицериите са направени от рециклирани пластмасови бутилки, украсени със стилни контрастни шевове.

Кокпитът на Audi A3 Sportback е изцяло фокусиран около водача. Той използва познати елементи от по-големите луксозни модели на марката и е серийно оборудван с 10,1-инчов сензорен екран, който е позициониран в средата на инструменталното табло. Чувствителният на допир екран разпознава ръчно въвеждане на символи, дава акустична обратна връзка и позволява управление на функциите посредством фрази от всекидневната реч.

Като опция се предлага и виртуален кокпит с 12,3-инчов екран, който може да се управлява от мултифункционалния волан. Той предоставя на водача избор между три различни изгледа, сред които графика със спортна визия, както и голямо изображение на навигационната карта. По желание на борда на автомобила има и Head-up-дисплей, който прожектира най-важните данни за шофирането директно на предното стъкло, в непосредственото зрително поле на водача. Серийно е налично дигитално радио. За свързването на Audi A3 Sportback със смартфона на водача отговарят приложенията myAudi App, Apple Car Play или Android Auto.

Новото Audi A3 Sportback е оборудвано с множество технологии и асистиращи системи в помощ на водача, които правят всичко възможно да намали риска от инциденти с други участници в движението и серийно предлага високо равнище на безопасност. На борда има асистент за рязко заобикаляне на препятствия и предупреждение за неволно напускане на пътната лента, а като опция се предлагат асистент за смяна на лентата, асистент за приближаващи обекти при слизане от автомобила, както и асистенти за кръстовища и за паркиране.

Адаптивният асистент за шофиране подпомага водача при надлъжното и напречно водене на автомобила, като технологията до момента е позната основно от високия клас модели на Audi. Асистентът поддържа скоростта и дистанцията спрямо движещите се отпред коли и посредством плавни намеси в електромеханичното кормилно управление спомага за задържането на автомобила в лентата на движение. По този начин значително се повишава нивото на комфорт при шофиране, особено при дълги разстояния.

Новото Audi A3 Sportback стартира у нас с три двигателя - 1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбомотор с мощност 150 к.с., съчетан с 6-степенна механична скоростна кутия или със 7-степенна автоматична трансмисия S tronic, както и с 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов агрегат в два варианта на мощност – със 116 к.с. и 6-степенна механична скоростна кутия, и със 150 к.с. със 7-степенна автоматична трансмисия S tronic.

Бензиновият двигател впечатлява с мощна тяга и култивирана работа. Максималният въртящ момент от 250 Нм се предава към предните колела посредством 7-степенната предавателна кутия с два съединителя S tronic, която превключва със светкавична бързина. Вместо досегашния селектор, на централния тунел е поставен компактен селектор. С него водачът управлява предавателната кутия посредством натискане и издърпване.

Моторът тегли уверено още от ниските обороти, което го прави много пъргав на спринта при потегляне и енергичен при изпреварване. Автоматична скоростна кутия превключва незабавно предавките, а за още по-активна смяна на скоростите има спортен режим, който се активира с едно кликване на джойстика. Има и ръчен режим на управление на предавките, който се задейства от перата зад волана.

Смайващ е и ниският разход на гориво, който извън града е под 5 л/100 км. От Audi обещават да разширят палитрата на модела A3 Sportback, включително с модификации с електрифициран двигател и версии със задвижване на четирите колела от системата Quattro.

Ходовата част на новото Audi A3 Sportback е с многораменно окачване с четири носача на задния мост за версиите с мощност над 150 к.с. Благодарение на него на пътя компактният хечбек има спортно-балансиран характер и съчетава високо ниво на динамика с добър комфорт на возене. Като опция се предлага и окачване с адаптивно регулиране на амортисьорите, което същевременно снишава каросерията с 10 мм по-близо до пътя и автоматично се настройва спрямо състоянието на настилката, ситуацията на пътя и избрания режим от системата Audi drive select, за комфортно преминаване през неравности до максимално динамична управляемост.

При спортното окачване амортисьорите и пружините са с по-твърда настройка, а пътният просвет е намален с 15 мм и компактният модел лежи по-близо до пътя и предлага по-интензивен контакт с настилката. Еталонната стабилност при динамично шофиране по планински път със завои се допълва от прецизното управление и малки ходове на волана. Каросерията на A3 Sportback почти не се наклонява в завоите, сякаш колата се движи по релси и предразполага водача към спортно управление.

Новото Audi A3 Sportback вече се продава на европейските пазари и в България. У нас базовата версия 35 TFSI с 1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател с 6-степенна механична скоростна кутия и мощност 150 к.с. стартира от 55 532 лева. Същата модификация, но със 7-степенна автоматична трансмисия S tronic струва 59 279 лева. Моделът се предлага и с 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател, като при версията 30 TDI е в комбинация с 6-степенна механична скоростна кутия с мощност 116 к.с. и струва 56 097 лева, а при модификацията 35 TDI S tronic със 7-степенна автоматична трансмисия с мощност 150 к.с. цената започва от 63 019 лева.

Технически характеристики

Audi A3 Sportback 35 TFSI S tronic

1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

7-степенна автоматична скоростна кутия S tronic

150 к.с. максимална мощност при 5000-6000 об/мин

250 Нм въртящ момент при 1500-3500 об/мин

8,4 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

224 км/ч максимална скорост

5,6 л/100 км среден разход на бензин

128 г/км емисии на СО2

59 279 лева базова цена на модела