0

Малките автомобили са много популярни в големите градове, където трафикът е доста гъст и няма достатъчно място за паркиране. Но колкото и да е малка градската кола, шофирането й е досадно, ако в задръстванията постоянно трябва да натискате съединителя и да превключвате скоростите. Преди години повечето от автомобилните производители не предвиждаха автоматична скоростна кутия за компактните градски мъници с малък работен обем на двигателя. Освен това традиционните хидравлични автоматични трансмисии са значително по-скъпи от механичните скоростни кутии, което е особено важно в класа на малките коли.

Малкият Opel ADAM е много подходящ за града със своите компактни размери - дължина 3,70 м, широчина 1,72 м, височина 1,48 м и междуосие 2,31 м. С тези габарити той лесно си намира място за паркиране по централните софийски улици, а маневрирането става с приятна лекота.

Дръзкият дизайн се допълва от визуално отделения от каросерията „плаващ” покрив в контрастен цвят.

Моделът е оборудван стандартно с функцията за кормилно управление City, която се активира с натискане на бутон и воланът става толкова лек, че може да се върти буквално от едно пръстче. Още по-практичен и удобен за града стана Opel ADAM, откакто е оборудван с роботизираната 5-степенна скоростна кутия  Easytronic 3.0, благодарение на която мъникът превзема с лекота големия град, прекосявайки го както през натоварената централна част, така и заобикаляйки го по Околовръстния път.

Роботизираната скоростна кутия Easytronic 3.0 съчетава комфорта на автоматичната трансмисия, на една напълно коректна и достъпната цена от 1035 лева. Новата 5-степенна скоростна кутия е изградена на основата на механична трансмисия с понижена степен на вътрешно триене и оптимизация за употреба в съчетание с по-малки двигатели.

Скоростният лост се движи в позиции D, R и N, както в „+” и „-”, а педалите са само два – газ и спирачка.

В автоматичен режим работата със съединителя и смяната на предавките се поемат от електрохидравличен механизъм. Управляващата електроника на трансмисията автоматично подбира най-икономичната предавка за съответните условия на движение, с което дава възможност за ефективно намаляване на разхода на гориво. Задвижването и електрохидравличните модули осигуряват плавна смяна на предавките. Водачът може и ръчно да сменя предавките в полуавтоматичен режим, при който преминава към по-висока или по-ниска степен с леко избутване напред или издърпване назад на скоростния лост.

Логиката на трансмисията е в състояние да проследи начина на шофиране на водача и да се приспособи към неговия стил. Всички, които някога са изпробвали роботизираната механична кутия Easytronic на Opel от старите модели на Corsa, трябва да имат предвид, че третото поколение на Easytronic е значително подобрено в сравнение с предишните разработки.

Над стъклата преминава дъгообразна рамка, която визуално отделя покрива от каросерията.

Превключването на предавките е по-пъргаво, но не за сметка на комфорта. Производителят сериозно е оптимизирал режимите на движение при старт и изпреварване, така че водачът на Opel ADAM да се чувства сигурен зад волана. Трансмисията се отличава и с повишен комфорт на шофиране. Последното поколение на Easytronic впечатлява с намалено време за реакция, което спомага за по-бърза и плавна смяна на предавките. Подобрението е осъществено благодарение на използването на нов изпълнителен модул, на по-добри сензорни технологии и електроника за управление, както и на цялостната модернизация на механичната трансмисия, използвана за основа. Освен това Easytronic 3.0 предлага и „пълзящ” режим, подобен на този при традиционните автоматични трансмисии, който е удобен при маневриране с ниска скорост.

ADAM е много подходящ за града със своите компактни габарити - дължина 3,70 м и широчина 1,72 м.

Въпреки, че роботизираната скоростна кутия не е в състояние да достигне нивото на комфорт, осигурено от съвременните хидравлични автоматици, тя значително улеснява шофирането на автомобила, в сравнение с традиционната ръчна кутия, а също така и намалява консумацията на гориво. Малкият Opel ADAM с 1,4-литров бензинов атмосферен двигател с мощност 87 к.с. харчи в градски цикъл 7,1 литра на 100 км с 5-степенната механична скоростна кутия, а с роботизираната автоматична трансмисия разходът е 6,6 л/100 км. Тягата на двигателя от 130 Нм е напълно достатъчна за градския трафик и за спокойно пътуване извън населените места.

Извън града Opel ADAM впечатлява със стабилното си пътно поведение, тъй като е базиран на шасито на последната Corsa. Мъникът следва стриктно движенията на волана, обратната връзка е пряка, а страничните наклонявания са неосезаеми. Колата везма с лекота острите завои и се държи стабилно на пътя, особено със 17-цоловите колела с алуминиеви джанти.

 

Opel ADAM 1.4 Ecotec Easytronic Jam

1,4-литров 4-цилиндров бензинов двигател

5-степенна роботизирана скоростна кутия

87 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

130 Нм въртящ момент при 4000 об/мин

13,9 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

178 км/ч максимална скорост

5,1 л/100 км среден разход на бензин

118 г/км емисии на СО2

26 930 лева базова цена на модела