0

Появилата се през 2009 година Skoda Yeti стана първият високопроходим модел на чешката марка. Автомобилът се възприе много добре и за времето от близо 8 години бяха произведени над половин милион коли. Още през миналата година Skoda обяви, че наследникът на Yeti ще има ново име и неотдавна чехите показаха новия Karoq. Очевидно е, че новото име е избрано в съзвучие с името на най-голямата Skoda Kodiaq. И двете думи са заимствани от езика на ескимосите, но ако Kodiaq е вид голяма кафява мечка, то Karoq в превод означава автомобил. В това решение няма нищо изненадващо, защото Karoq е позициониран като по-малък брат на Kodiaq в семейството на кросоувърите на Skoda.

Роднинската връзка е видима веднага в дизайна на автомобила за всички терени, който е по-солиден от Yeti. Предницата се отличава най-вече с геометричните форми на светлините и прецизните линии. Широката радиаторна решетка е с хромирана рамка, а в средата е логото на Skoda. Продълговатите фарове се допълват от LED дневни светлини. Под тях са разположени трапецовидните фарове за мъгла. Въздухозаборникът в бронята наподобява усмивка.

Плоските задни светлини са разделени на две, като една част е в страничната стена, а другата в задната врата.

Капакът, страничните стени и багажната врата са релефни, като по-изразени са и арките на колелата. На покрива има спойлер, а задните колони са с увеличен ъгъл на наклон. Задните светлини с кристален мотив и заострена форма изглеждат много оригинално.

Новата Skoda Karoq е много по-голяма от предшественика си Yeti с дължина 4382 мм, широчина 1841 мм и височина 1605 мм, а междуосието е 2638 мм. В основата на модела е модулната платформа MQB, която се използва и от Skoda Kodiaq. За своите размери високопроходимият модел е доста лек, като базовата версия с предно предаване тежи само 1340 кг.

За първи път в Skoda се предлага цифров панел с 12,3-инчов дигитален дисплей с избор от 4 различни дизайна.

В салона на новата Skoda Karoq преобладават стилни прави линии. Интериорът е богато декориран с черни лакирани детайли, а фоновото осветление се извършва с помощта на светодиоди. Воланът с три спици е познат от Skoda Octavia. В основната версия са инсталирани традиционни циферблати с инструменти с хромирани обръчи, а като опция - за първи път в историята на Skoda, се предлага 12,3-инчов дигитален приборен панел. Конфигурацията на дисплея може да се променя и на него да се показва например сателитна навигационна карта.

На широката централна конзола има сензорен дисплей на мултимедийната система, като в зависимост от нивото на оборудването, диагоналът му е 6,5, 8,0 или 9,2 инча. Бутоните за аудиосистемата и климатроника са рационално подредени и удобни за ползване. Воланът се регулира по височина и в дълбочина, седалката на водача има широк диапазон от настройки.

Предните седалки са удобни с изразителни странични опори, а между тях се намира подлакътник с кутия вътре.

Предните седалки са доста удобни и имат добри странични опори. Ръчната спирачка е електромеханична във всички версии на Karoq и на нейно място се е освободило повече пространство за поставки за чаши и подлакътник с кутия вътре. Тънките стойки на покрива осигуряват добра видимост във всички посоки. Под седалката на водача е разположена ниша със светлоотразителната жилетка.

На втория ред седалки могат да седят хора с ръст до 1,90 м, а при необходимост се събират и трима пътници.

На втория ред има повече място за краката, а над главата пространството е прилично. Салонът е станал по-широк в областта на раменете, така че отзад ще бъде по-удобно за трима пътници. Багажното отделение е с капацитет 521 литра, при задни седалки в нормално положение. При сгънати задни седалки, това пространство се увеличава на 1630 литра. Като опция седалките могат да се регулират в хоризонтална посока. В зависимост от тяхното положение, обемът на багажника варира от 479 до 588 литра, а при изваждане на задните седалки се отваря огромно товарно пространство от 1810 литра. В по-високото ниво на оборудване Style, багажната врата е снабдена с електрическо задвижване и се отваря сензорно с размахване на крак под бронята.

В нормално положение багажното отделение е с обем 521 л, а при свалени седалки се увеличава на 1630 литра.

Новата Skoda Karoq е оборудване значително по-богато от Yeti. Още в базовата версия има електрически прозорци и огледала за обратно виждане, двузонов климатик, аудиосистема, Bluetooth, сензори за паркиране, 17-инчови лети джанти. Има минимум 7 въздушни възглавници, стабилизационна система и технология за автоматично спиране. В най-скъпата версия Style с пакет от опции са осигурени система за достъп без ключ, сензори за дъжд и светлина, отопление на волана и задните седалки, сателитна навигация. Списъкът от опции включва Wi-Fi, автопилот за паркиране, безжично зареждане за смартфони, система за полуавтономно движение в трафик, наблюдение на слепите зони и спазване на избраната лента за движение.

Новият бензинов турбомотор 1.5 TSI със система за изключване на два от цилиндрите ускорява бодро Karoq.

Новата Skoda Karoq се предлага с избор от пет двигателя – два бензинови и три дизелови, като всички те са подсилени с турбокомпресор и система за гасене при спиране. Базовият двигател е 1,0-литров 3-цилиндров бензинов турбомотор с мощност 115 к.с., като се предлага с 6-степенна механична скоростна кутия и 7-степенна автоматична DSG с двоен съединител. Този мотор е подходящ за Karoq, ако шофирате основно в града, но не се комбинира със задвижване 4х4.

Доста по-добър е новият 1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбомотор със система за изключване на два от цилиндрите, което намалява консумацията на гориво до 6,8 л/100 км в града и 5,0 л/100 км в извънградски цикъл. Този двигател от ново поколение развива максимална мощност от 150 к.с. и ще ви зарадва с бодрия характер и приличната тяга в средния диапазон от обороти, тъй като максималният въртящ момент от 250 Нм е наличен още при 1500 об/мин и се запазва до 3500 об/мин. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 8,6 секунди.

Режимът Off-road за моделите със задвижване 4х4 помага за още по-сигурно шофиране извън пътя.

Турбодизеловите мотори са 1,6-литров със 115 к.с. и 2,0-литров с два варианта на мощност от 150 и 190 к.с. Много приятно върви версията със 150 к.с., която разполага с максимален въртящ момент 340 Нм, наличен при 1750 об/мин. Това е напълно достатъчно, за да се тегли ремарке с тегло 2 тона. В същото време двигателят работи изненадващо тихо и гладко, като става дрезгав само при рязко ускорение. Спринтът от място до 100 км/ч отнема 9,3 секунди, а максималната скорост е 195 км/ч. В същото време разходът на гориво е само 5,7 л/100 км в града и 4,9 л/100 км - на извънградско. Механичната 6-степенна трансмисия демонстрира прецизно превключване, а 7-степенната автоматична трансмисия с два съединителя DSG чевръсто превключва предавките и при необходимост от пъргаво ускорение сваля до четири предавки.

Късите надвеси отпред и отзад, и големият просвет от 172 мм разширяват офроуд възможностите на Karoq.

Ако често ще се катерите в планината, то задвижването на четирите колела 4х4 е задължително. Двойното предаване се предлага за моторите с мощност 150 и 190 к.с. То има специален офроуд режим за извън пътя и система за помощ при стръмно спускане. На пътя задвижването на четирите колела осигурява по-добро сцепление. Има и система за векторно разпределение на тягата XDS+, която помага да се преодолее недозавиването.

Окачването с дълъг ход на амортисьорите е допринесло за много по-комфортното возене от Yeti, като в същото време наклоняванията на каросерията в острите завои са леко намалени в сравнение с Kodiaq. Адаптивните амортисьори се предлагат срещу допълнително заплащане. Управлението е точно и сравнително информативно. Шумоизолацията на салона е по-добра от тази в Yeti и при скорост от 140 км/ч в колата е много тихо.

Цената на базовия модел започва от 38 860 лева, а най-високо оборудваната версия струва 61 640 лева с ДДС.

Новата Skoda Karoq беше представена у нас на Автомобилния салон в София, от 14 до 22 октомври. Цената на базовия модел с бензинов турбомотор 1.0 TSI в съчетание с 6-степенна механична скоростна кутия и предно предаване е 38 860 лева, а моделът с новия бензинов турбодвигател 1.5 TSI със 7-степенна автоматична трансмисия и задвижване 4х4 в най-високото ниво на оборудване Style струва 55 580 лева.

Skoda Karoq 1.5 TSI 7DSG 4x4 Style

1,5-литров 4-цилиндров бензинов турбодвигател

7-степенна автоматична скоростна кутия DSG

150 к.с. макс. мощност при 5000-6000 об/мин

250 Нм въртящ момент при 1500-3500 об/мин

8,6 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

203 км/ч максимална скорост

5,4 л/100 км среден разход на бензин

123 г/км емисии на СО2

55 580 лева цена на модела