0

С лед като Доналд Тръмп придаде ново значение на социалните мрежи в политическия живот, използвайки ги като основно средство за предаване на своите послания, сега бившият амеркански президент създава своя социална медия.

След като Доналд Тръмп придаде ново значение на социалните мрежи в политическия живот, използвайки ги като основно средство за предаване на своите послания, сега бившият амеркански президент създава своя социална медия.

В края на февруари платформата, наречена „Трут соушъл“ (Truth Social) – име, съчетаващо думите „истина“ и „социален“ на английски, беше пусната в магазина за мобилни приложения на компанията „Епъл“ в САЩ. Новата социална медия е под формата на приложение и според коментатори прилича на „Туитър“ – мрежата, в която Тръмп основно се изявяваше, преди миналата година да му бъде спрян достъпа до нея, както и до други платформи като „Фейсбук и „Ютюб“, след нападението срещу Капитолия на 6 януари 2021 г.

„Трут соушъл“ веднага се изкачи начело в списъка на най-сваляните безплатни приложения в онлайн магазина за приложения на „Епъл“ в САЩ. Но пускането му беше съпроводено с технически проблеми. Много потребители казаха, че не са могли да получат достъп до приложението, за да го свалят, отбелязва Ройтерс. На екраните им се появявало съобщение: "Заради огромния интерес и търсене вие сте поставени в списък на чакащи.“ Други потребители, поръчали си предварително приложението, не са успели да завършат регистацията си и са получили съобщения за грешка в последния етап. Но приближени на Тръмп, които са имали достъп до тестовата версия на приложението преди официалното му пускане, не са имали подобни проблеми.

Ръководителят на проекта Девин Нунес каза, че се очаква „Трут соушъл“ да започне напълно да функционира в края на март. В средата на февруари Доналд Тръмп младши сподели в „Туитър“ скрийншот на първата „истина“, публикувана от баща му в новата социална мрежа, а съобщението гласеше: „Подгответе се. Вашият любим президент ще ви види скоро.“. В „Трут соушъл“ съобщенията се наричат „истини“, така както в „Туитър“ се наричат „туитове“.

С пускането на новата социална мрежа Тръмп се опитва да оспори доминацията на платформи като „Туитър“ и „Фейсбук“, отправяйки предизвикателство към „тиранията“, както казва той, на големите технологични компании, отбелязва „Уолстрийт джърнъл“. Бившият президент представя „Трут соушъл“ като алтернатива на водещите социални мрежи.

„Трут соушъл“ е създадена от компанията „Тръмп мидия енд текнолъджи груп“, учредена малко след като Тръмп напусна Белия дом през 2021 г. Той силно разчиташе на „Туитър“ и „Фейсбук“ като средства за комуникация по време на своето президентство, предпочитайки ги пред по-традиционните медии. Но със спирането на достъпа му до тях след нападението срещу Капитолия Тръмп на практика загуби възможността си за пряка връзка със своите 35 милиона последователи във „Фейсбук“ и 88 милиона в „Туитър“.

На своята интернет страница „Трут соушъл“ се описва като социална медия, която „насърчава открит, свободен и честен глобален диалог без дискриминация против политическа идеология“. Тръмп иска новата платформа да защитава „свободното слово“ и да избягва „цензурата“ на мрежи като „Туитър“ и „Фейсбук“. Сред консервативните среди е широко разпространено виждането, че социалните медии на компаниите от Силициевата долина ограничават свободното слово, като премахват публикации и блокират потребители, посочва Би Би Си.

„Ние не можем да използваме никоя от големите технологични компании“, каза Нунес в интервю за консервативната медия „Нюзмакс“. „Затова трябва да изградим нещата от нулата“, заяви той.

Нунес обещава, че „Трут соушъл“ ще бъде „свободна от цензура“. Но всяка социална медия в онлайн магазините за мобилни приложения – било на „Епъл“ или на „Гугъл“, трябва да премахва съдържание, което нарушава правилата. А една платформа, в която няма никаква цензура, би била бързо изключена.

Никоя от другите алтернативни платформи, представящи се като свободни от цензура – например „Гетър“, „Парлър“, „Габ“, „Ръмбъл“, не са успели да привлекат аудитория, сравнима с тази на големите социални мрежи. Изследователи отбелязват, че на компании като „Туитър“ са им били необходими години, докато изградят своите платформи и наберат публика.

Миналата година „Епъл“ и „Гугъл“ изключиха „Парлър“ от своите магазини с аргумента, че тази социална мрежа не е премахнала публикации, които според тях са заплашвали с насилие и са съдържали незаконна дейност. Впоследствие й беше позволено да се върне, но едва след като прие условията на двете компании.

„Гетър“, която също защитава „свободното слово“ и прилича на „Туитър“, беше основана през 2021 г. от бившия съветник и говорител на Тръмп Джейсън Милър.

„Трут соушъл“ също така ще трябва да бъде достатъчно устойчива, за да противостои на хакерски атаки. Според Нунес „има толкова много хора, които не искат да бъдем успешни . . . дори чужди правителства и други лоши играчи“.