С ветът на социалните мрежи ври и кипи от спекулации на една-единствена тема - какво точно ще се случи в Туитър, след като предприемачът Илън Мъск поеме контрола над управлението й и как ще я превърне в машината за пари, която си представя.
Докато се чака окончателното одобрение за сделката от регулаторните органи, потребителите се чудят ще има ли или не реклами, ще се позволява ли всякаква расистка, хомофобска и обидна реч и какво ли още не. В публичното пространство се завъртат все повече предположения как Мъск планира да промени приложението, пише електронното издание SocialMediaToday. Според него Twitter не е благотворителна организация и след като похарчи цели 44 милиарда долара за приложението, Мъск със сигурност ще търси начини да избие тази инвестиция. Мъск е убеден, че вижда нещо, което другите не виждат, при положение че повечето пазарни анализатори не намират жизнеспособен път за реализиране на някаква значителна печалба от приложението. И така, ето как смята да успее Мъск.
Ботове
Съобщава се, че Мъск иска да вгради регистрационен слой, при който потребителите плащат минимална месечна такса, за да получат отметка, че не са ботове, а реални хора. Това ще даде възможност на Twitter да се справи с ботовете, тъй като би направило управлението на цели „ферми“ с ботове непосилно заради необходимостта от кредитни карти за всеки един. Говори се, че таксата ще е 1 долар на месец, което би донесло приход от 2,7 милиарда долара годишно. Това, разбира се, важи, ако текущият брой активни потребители остане като сега. Колко точно потребители ще се откажат заради таксата, никой не знае. За справка, Twitter има 5,08 милиарда долара приходи през 2021 г.
Натиск
Превръщането на Twitter от публична в частна компания същевременно ще намали натиска за непрекъснато нарастващи приходи, който традиционно идва от акционерите във всяка една компания. Възгледът на Мъск е, че Twitter трябва да стане частна компания, за да гарантира, че може да взема решения без натиска на външни сили, което му позволява да се превърне в една истинска платформа за свобода на словото. Проблемът с това е, че рекламодателите може да проявят неохота да пускат рекламите си до примерно обидно или расистко съдържание, но тук стигаме до следващата точка в плана.
Реклами
Мъск казва, че Twitter изобщо не трябва да пуска реклами, за да остане наистина независим. Това обаче значи, че Twitter ще трябва да намери алтернативни източници, които да запълнят тези 98%, които днес рекламите формират от приходите на компанията. Една част от плана е Twitter да съкрати огромна част от рекламния си отдел, като така ще спести пари от заплати на хора, които вече няма да са нужни. Това обаче ще затвори само малка част от дупката. Трудно е да се разбере как това би било възможно, но може би Мъск знае нещо, което никой друг не знае.
Такси
Таксуването за вграждане на туитове в сайтове. Според редица медии Мъск е предложил сайтовете да плащат за всеки туит, който вградят, като част от парите ще остават в компанията, а част ще отиват при автора. Това ще стимулира редица топпотребители да туитват по-често, знаейки, че това ще им гарантира приходи. Разбира се, тук има един малък проблем - редица сайтове просто ще започнат да публикуват скрийншотове от туитове, вместо да ги вграждат официално. Това обаче пък създава риск да бъдат съдени за авторски права, което Мъск със сигурност ще стори.
Абонамент
Това вече е радикално - Twitter да стане платен. Комбинирано с по-горе илюстрираната идея за плащане на месечна такса за верификация, Мъск може да накара всички потребители да плащат или просто няма да могат да използват приложението. Критиците на тази идея казват, че хората просто ще зарежат Twitter и ще мигрират във Facebook, Instagram или Snapchat. Според други обаче Twitter е ключова платформа за много журналисти от политически и всякакви други видове медии, които използват мрежата, за да бъдат в крак с последните новини. Ето защо Twitter е толкова влиятелен, въпреки че има само една десета от активните потребители на Facebook. Аудиторията е по-малка, но е съставена от най-активните членове на всеки един бранш, а следването на най-новите туитове позволява те да следят и създават тенденции, да бъдат в течение с духа на времето. Ако Twitter стане платена мрежа, много потребители вероятно ще се откажат, но пък медиите ще продължат да вграждат туитове и приходите от това ще компенсират загубата на потребители.
Предизвикателство
Според специалистите сега е настъпил моментът, в който Twitter наистина да поеме път на революционни промени, каквито се правят много по-лесно в компания с едноличен собственик. Мнозина са уверени в гения на Мъск и считат, че той със сигурност има успешен план в главата си. Това, което знаем със сигурност, е, че това ще бъде най-публичната демонстрация на този гений и че ако Мъск наистина е визионер, то това бързо и лесно ще се докаже именно чрез това какво ще успее да постигне с Twitter.
Деян Дянков