0

Повече автомобили по пътищата, по-бързият трафик и разсейващият поток от информация, поставя значителни изисквания пред водачите както на товарните, така и на леките автомобили. От друга страна, пред човека зад волана никога не е имало повече възможности за безопасно шофиране, отколкото днес. Системите за активна безопасност, с които са снабдени много леки и товарни автомобили, правят много по-лесно избягването на инциденти и произшествия.

От ноември 2015 г. е в сила законово изискване за страните от Европейския съюз, според което новите тежкотоварни автомобили с два или три моста трябва да бъдат оборудвани с функцията автоматична аварийна спирачка. Целта е да се намалят произшествията, при които камион удря отзад движещия се пред него автомобил. Това е най-често срещаният сценарий на инцидент, който отговаря на една пета от всички пътни инциденти, в които участват товарни автомобили.

Скоростта на камиона може да бъде намалена от 80 км/ч до пълен покой на разстояние от около 40 метра.

Понастоящем законодателството изисква системата за аварийно спиране да намалява скоростта на автомобила с 10 км/ч. През следващата година изискването ще бъде по-строго и стойността ще бъде 20 км/ч. Във връзка с бъдещите изисквания, шведската компания от Гьотеборг Volvo Trucks разработи система, която далеч надвишава текущите и бъдещите законови норми. Системата, която беше въведена през 2012 г., е фокусирана основно върху предупреждаването на водача за риска от удар.

Аварийната спирачка се използва само ако това е абсолютно необходимо и се задейства бързо. Намаляването на скоростта при спиране или забавянето, за да използваме правилния технически термин, е около 7 метра за секунда, което съответства на стойността при много от леките автомобили. На практика това означава, че скоростта на товарния автомобил може да бъде намалена от 80 до 0 км/ч на разстояние от около 40 метра.

Аварийната спирачка се използва само ако това е абсолютно необходимо и се задейства светкавично бързо.

Системата наблюдава автомобилите отпред с помощта на камера и радарна технология и функционира независимо от това дали грее слънце, дали има изпарения или мъгла, или е тъмно. Ако има риск от удар, тя предупреждава водача чрез светлинни и звукови сигнали с постепенно увеличаваща се сила.

Ако системата не засече реакция от страна на водача, товарният автомобил започва внимателно да спира. Ако водачът продължава да не реагира, аварийната спирачка се задейства, докато автомобилът спре окончателно. Ако изминат още 5 секунди без никакво движение на волана или друга реакция, автоматично се задейства ръчната спирачка. Това е мярка за безопасност, която предотвратява движението на автомобила, ако водачът е в шок или в безсъзнание.

При задействане на аварийната спирачка спирачните светлини започват да мигат, за да предупредят автомобилите, движещи се отзад, и когато скоростта на автомобила спадне до 5 км/ч, ще се включат и аварийните предупредителни светлини.

Volvo Trucks стартира програмата „Да виждаш и да те виждат”, насочена към велосипедисти.

Системата на Volvo функционира и при пътища със завои, като може също така да разграничава мантинелите от действителните препятствия, като автомобили, включително мотоциклети. За да се използват напълно предимствата на системата, е важно всички функции, като спирачките ABS , да са задействани както на товарния автомобил, така и на ремаркето.

Като се вземе предвид, че законодателството за аварийната спирачка беше въведено наскоро, ще е необходимо известно време, за да може статистическите данни за произшествията да отразят положителните ефекти от него. Въпреки това специалистите от Volvo Trucks са убедени в предимствата на системата за аварийно спиране и на устройствата за активна безопасност.

Сред интелигентните системи за безопасност от Volvo Trucks са адаптивен круйз-контрол, активен круйз-контрол, който помага на водача да поддържа зададен интервал от време спрямо автомобила отпред. Системата за предупреждение за сблъсък с аварийна спирачка предупреждава водача, ако има риск от удар в автомобила пред него, като задейства спирачката, ако е необходимо. Системата за бдителността на водача го уведомява, че трябва да направи почивка, ако открие у него признак за невнимание или сънливост.

В конвой първият камион е водещ, а вторият и третият го следват автоматично, свързани по безжичен път.

Движението в конвой е една от технологиите, която в техническо отношение е на доста напреднал етап. При нея първият камион е водещ, а вторият и третият го следват автоматично, като са свързани по безжичен път. Във всяка композиция има водач, но във втория и третия камион водачът може само да наблюдава ситуацията. Движението в конвой позволява камионите да се движат много близо един до друг и по този начин разходът на втория и третия е значително по-нисък, което означава и значително по-малко емисии от СО2 в атмосферата.

Инженерите от Volvo Trucks тестват усилено системите за движение в конвой. За да стане движението в конвой реалност обаче, е необходимо да се решат още доста въпроси, подчертават от Volvo Trucks. Това се редица законодателни въпроси, свързани с безопасността, а също така и да се уеднаквят стандартите, които използват различните производители, за да може в конвоя да се включват камиони от различни марки.