Преди 20 години шведската марка Volvo представи своето първо високопроходимо комби, наречено Cross Country. Оттогава компанията не изневерява на традициите си и в нейната гама винаги присъства комби с повишена проходимост. В началото на миналата година Volvo показа новото си комби V90, а на автосалона в Париж през есента се състоя премиерата на високопроходимия вариант V90 Cross Country. Новият модел е предназначен за клиентите на луксозни автомобили, които водят динамичен начин на живот, който понякога ги отвежда далеч извън пътищата. Високопроходимото комби е много по-голямо от своя предшественик Volvo V70 Cross Country. На дължина новият модел достига до 4,94 метра, широчината е 1,88 метра, височината – 1,54 метра, а междуосието е цели 2,94 метра. За да бъде олекотена колата, в конструкцията са използвани алуминиеви сплави.

Новото V90 Cross Country се отличава от стандартното V90 с нови брони и защитни панели по каросерията.

На външен вид новото Volvo V90 Cross Country изглежда много елегантно, а острите ръбове и ъгли са останали в миналото. Късите надвеси и високата линия на прозорците правят профилът да изглежда стремително. Комбито с повишена проходимост е получило специална черна радиаторна решетка, пресечена от лъч с логото на марката. Продълговатите фарове са изцяло светодиодни и са украсени с Т-образни дневни светлини, наречени така заради характерната си форма на чука на Тор - бог на гръмотевиците, бурите и плодородието в скандинавската митология. Автомобилът е получил защитни пластмасови панели в долната част на каросерията, а пътният просвет е увеличен с 65 мм до 210 мм. Стандартното оборудване включва 18-инчови колела с високо профилни гуми, а като опция се предлагат колела с диаметър до 19 инча. На покрива е монтиран спойлер, а силно наклонените задни колони са подчертани от тесните и извити L-образни светлини.

Централната конзола е заета от 9,5-инчовият сензорен екран на мултимедийна система във вид на таблет.

Влизайки в новото Volvo V90 Cross Country ще се озовете в луксозния и уютен салон, в който хармонично са съчетани висококачествена кожа, полиран алуминий и естествен орех. В интериора цари практичният и сдържан шведски стил. Воланът е облицован с кожа и е много удобен за управление. Селекторът на автоматичната трансмисия е украсен с естествен кристал. Във високото ниво на оборудване Inscription показанията на приборите са изведени на 12,3-инчов цветен дисплей пред водача. Най-важните данни се проектират на предното стъкло. По-голямата част от централната конзола на Volvo V90 Cross Country е заета от 9,5-инчовият сензорен екран на мултимедийна система. Той работи на принципа на таблет и от него се управляват повечето от важните функции в автомобила - от навигационната система до климатроника. Благодарение на този екран на панела са останали само 8 бутона.

В луксозния интериор предните седалки са удобни и във всички версии имат функцията за отопление.

Позицията на седене във Volvo V90 Cross Country е висока, затова обзорът във всички посоки е добър. Кормилната колона се регулира по височина и в дълбочина, а седалката на водача също предлага широк интервал от корекции. Предните седалки са удобни и предлагат добра странична опора. Във всички версии те имат функцията за отопление. На високия централен тунел е поставен подлакътник, в който има кутия за предмети.

Широчината на салона позволява на задните седалки да седнат удобно трима възрастни пътници.

На втория ред седалки в комбито има напълно достатъчно пространство за краката и главите на пътниците с ръст до 190 см. Широчината на салона позволява отзад да седнат удобно трима възрастни пътници. Обемът на багажника е 560 литра в нормално състояние, а със сгънати задни седалки нараства до 1526 литра. Багажната врата се отваря автоматично, като е оборудвана със сензори, които реагират на движението на крака под бронята. Новото Volvo V90 Cross Country се предлага в две нива на оборудване – Momentum и Inscription. Дори в първото ниво има система за безключов достъп, двузонов климатроник, аудиосистема, Bluetooth връзка и 6 въздушни възглавници, система за стабилизация, автоматично намаляване на скоростта до пълно спиране и наблюдение на лентата на движение.

Обемът на багажника е 560 литра, а със сгънати облегалки на задните седалки нараства до 1526 литра.

В най-скъпата версия Inscription са добавени четиризонов климатроник, електрически предни седалки с вентилация и масаж, камера за задно виждане, панорамен покрив с възможност за промяна на степента на оцветяване и др. Списъкът от опции включва камери за 360-градусов кръгов обзор, автопилот за паркиране, висококачествената аудиосистема Bowers & Wilkins, отопление на волана и на задните седалки. Можете също така да изберете конкретна технология за следене на умората на водача, система за разпознаване на пътните знаци и наблюдение на слепите зони. Нова е и системата за полуавтономно шофиране Pilot Assist, способна да държи автомобила в лентата на движение без намесата на водача и да спре, ако засече препятствия.

Като опция се предлага автопилот за перпендикулярно и успоредно паркиране, който сам намества колата.

Новото Volvo V90 Cross Country предлага избор от два бензинови и два дизелови 4-цилиндрови турбодвигателя, всички с работен обем 2,0 литра. Бензиновите мотори са Т5 с мощност 254 к.с. и Т6 с 320 к.с., като вторият освен с турбина е снабден и с механичен компресор. Той осигурява огромна тяга още при ниски обороти, преди да се включи турбината. Благодарение на двата компресора максималният въртящ момент от 400 Нм е на разположение в широкия интервал от 2200-5400 об/мин. С този мощен двигател високопроходимото комби се ускорява от 0 до 100 км/ч за 6,3 секунди, а максималната скорост е ограничена до 230 км/ч. По-късно ще се появи и хибридна версия T8 с 410 к.с. По-разпространени у нас се очаква да бъдат дизеловите двигатели с една турбина D4 с мощност 190 к.с. и с две турбини D5 със запас от 235 к.с.

Задвижването на четирите колела осигурява по-добро сцепление на кал, сняг и осебено на хлъзгав път.

По-мощният мотор е оборудван с помпа, която нагнетява още въздух в горивната камера. Резултатът е отсъствие на турбодупка и отлична тяга при ниски обороти. Максималният въртящ момент от 480 Нм е на разположение от 1750 об/мин, което осигурява на колата уверен старт от място и пъргав спринт до 100 км/ч за 7,5 секунди, както и експедитивно изпреварване на кратък участък от пътя. Двигателят работи много тихо и в първия момент е трудно да се определи, че това е дизел. В града според трафика комбито изразходва около 7-8 л дизел на 100 км, толкова също харчи и на магистралата с разрешената скорост, а в икономичен режим на междуселищен път консумацията може да падне до 5 л/100 км. Дизеловият турбомотор D5 стандартно е съчетан с 8-степенна автоматична скоростна кутия и задвижване на всички колела AWD.

Комбито вози комфортно, а като опция се предлагат адаптивни амортисьори и пневматично окачване.

Управлението се адаптира според нуждите на водача, който има възможност да избере един от петте режима – Eco, Comfort, Dynamic, Individual или специален режим за висока проходимост Off-Road, чрез въртящия се контролер на централния тунел. Автомобилът е оборудван и с технология за помощ при стръмно спускане Hill Descent Control. Задвижването на четирите колела осигурява по-добро сцепление на кал, сняг и хлъзгав път. Окачването е настроено за комфортно возене и плавно абсорбира неравностите. Като опция се предлагат адаптивни амортисьори и пневматично окачване. Воланът е доста информативен, а в спортен режим става по-остър. При високи скорости понякога се усеща свистене на вятъра в областта на огледалото за обратно виждане, но в останалата част от салона на Volvo V90 Cross Country е тихо.

Новото високопроходимо комби вече се продава у нас и може да се изпробва в дилърските центрове на официалния представител „Мото-Пфое”. Цената на дизеловата версия Volvo V90 Cross Country D4 със 190 к.с. започва от 105 770 лева, а топ моделът с най-мощният бензинов двигател T6 със запас от 320 к.с. струва 130 610 лева.

Под предния капак на D5 е скрит 2,0-литровият 4-цилиндров турбодизел с две турбини и мощност 235 к.с.

Volvo V90 Cross Country D5 AWD Inscription

2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов двигател

8-степенна автоматична скоростна кутия

235 к.с. максимална мощност при 4000 об/мин

480 Нм въртящ момент при 1750-2250 об/мин

7,5 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

230 км/ч максимална скорост

5,3 л/100 км среден разход на дизел

139 г/км емисии на СО2

123 760 лева цена на модела