0

С троителите на разширението на третия метродиаметър на столичното метро ще получат 174 млн. лв. индексация, след като през 2022 година вече получиха 15% увеличение.

Това гласува Комисията по финанси и бюджет, но докладът трябва да бъде одобрен и на заседание на Столичния общински съвет. Докладът е внесен от кмета Васил Терзиев и председателя на СОС Цветомир Петров.

Впоследствие като съвносители се присъединиха представители на други политически сили – Бойко Димитров (ПП-ДБ-СС), Прошко Прошков (ГЕРБ), Иван Таков („БСП за България“), Вили Лилков (МК КОД) и Севделина Петрова (независим).

Параметри

В доклада се залага 30% индексация на договорите за строителство на две разширения на метрото – трите линии към „Левски Г“ и шестте към „Слатина“. Увеличението се равнява на 174 млн. лв., които ще бъдат осигурени със заем от Европейската инвестиционна банка или със средства на Столичната община.

По време на обсъжданията стана ясно, че фирмите са искали 50-процентово увеличение, но впоследствие се е постигнал консенсус за по-малкото увеличение. Според зам.-председателя на транспортната комисия в СОС Карлос Контрера така се „Отваря кутията на Пандора“.

По думите му докладът ще стане „матрица“ за всички останали изпълнители в София, които ще се наредят на опашка за индексации и не е ясно дали бюджетът на общината ще може да удовлетвори всички искания. Тезата му бе подкрепена от Андрей Зографски и Прошко Прошков.

Скок

Първото разширение до „Левски Г“ се изгражда от различни компании, а цените по договорите им вече бяха увеличени веднъж с 15%, или малко над 32,4 млн. лв. През тази година предстои разплащане от почти 4,5 млн. лв. на ДЗЗД „Сименс Мобилити“. След индексацията най-скъп се оказа договорът на „Трейс Груп“, който от първоначална стойност 75 млн. лв. скочи на 86,3 млн. лв. Контрактът на „Джи Пи Груп“ се увеличи от 49,5 млн. лв. До 55,4 млн. лв. Договорът с „ХСС – Монолит“ поскъпна от 63,6 млн. лв. до 80 млн. лв.

Другото разширение, по което се строят 6 станции до „Слатина“, също се изпълнява от няколко фирми. Гласуваната индексация от 15% през 2022 г. беше в размер на около 32,7 млн. лв.„Метрополитен“ е разплатил над 7,1 млн. лв. до момента, а през 2025 г. трябва да плати още 25,4 млн. лв. Изпълнителите на първите 4 станции трябваше да получат над 93,3 млн. лв. без ДДС. След индексацията сумата скочи с 14 млн. лв. до над 107,3 млн. лв.

Следващите две станции се строят от Обединение „Метро Слатина“ - стойността на договора беше в размер на над 75 млн. лв., като след увеличението достигна над 86,3 млн. лв.

Стойността на последните две станции беше над 111,9 млн. лв., вече е над 128,7 млн. лв.