М оже да се изненадате (или не), но Stellantis оглавява класацията на европейските автомобилни производители с най-голяма оперативна и нетна печалба, възлизащи съответно на 24, 18 млрд. евро. Но босът Карлос Тавареш предупреди, че успешната стратегия „стойност преди обем” не може да продължи вечно.
За момента Stellantis е най-печелившият автомобилен концерн, но това може да се промени, когато Toyota публикува своите финансови резултати, финансовата година в Япония свършва на 31 март.
Шестте основни европейски производителя са записали заедно 66,7 млрд. евро нетна печалба през 2023 г., увеличение със 100 млн. спрямо 2022 г.
ЛУКС: Цените на старите коли скочиха до небето!
ЛУКС НА 4 КОЛЕЛА: Коя скъпарска бегачка предпочитат тузарите в България?!
АВТОПАРКЪТ НИ СТАР КАТО БИБЛИЯТА: Българинът се вози на стари, даже много стари коли!
САМО ЗА БАРОВЦИ: 10-те най-скъпи коли, купувани на търг (СНИМКИ)
Съществена част от печалбата им идва от пазарите извън Европа. Stellantis единствен прави разбивка по региони, като Северна Америка прави над половината от оперативната печалба. Германските марки не дават такава разбивка, но огромна част от печалбите им идват от Китай. За това се съди по доклад на анализаторската компания Bernstein (и не само), според който през 2019 г. немската автомобилна индустрия е отчела над 50% от своите печалби след данъци в Китай.
За последните 10 години, шестте основни автомобилни концерна в Европа са отчели колумативна нетна печалба от 428 млрд. евро, като 44% от тази сума е дошла през последните 3 години! Само да напомним: имахме Ковид, криза с чипове, криза с доставки, разходи за електрификация и др. Но печалбите им растат главоломно. Изводи? Всеки ще си ги прави сам.
Средната оперативна печалба на въпросните производители е 5,5% през 2019 г., спада до 4,8% през 2020 г., най-тежкият момент от Ковид-пандемията. Скача до 10% през 2021 г. и остава двуцифрена през следващите 2 години, включително 10,3% през 2023 г.
Втори след Stellantis по оперативна печалба е Volkswagen с 22,6 млрд. евро (22,5 млрд. през 2022 г.), следван от Mercedes-Benz с 19,66 млрд. (20,46 млрд. година преди това).
Най-голям е ръстът при BMW – 18,48 срещу 14 млрд. евро, Hyundai също може да се похвали с 3 млрд. в плюс, с толкова е ръстът и при Kia. На противоположния полюс е Tesla, оперативната печалба на марката за тази година е 8,22 млрд. евро, докато през 2002 г. е била 12,97 млрд.
Нетната печалба е още по-интересна, първите три са като в горното подреждане: Stellantis (18,63 млрд. спрямо 1,678 млрд. евро през 2002 г.), Volkswagen (17,90 млрд. vs. 15,84 млрд.) и Mercedes (14,5 млрд. vs. 14,81 млрд.).
Тук обаче Tesla бележи ръст – 13,87 млрд. vs. 11,92 млрд. На противоположния полюс е BMW, чиято нетна печалба е спаднала до 12,17 млрд. евро през 2023 г. от 18,58 млрд. през 2022 г.
Hyundai, Kia, Ford и Renault отбелязват съществен скок с между 1,5 и 3 млрд. евро.
*Източник: europe.autonews.com