Б лизо половин София (47%) са ползвали повече топлинна енергия, отколкото са платили през миналия отоплителен сезон, и ще доплащат на „Топлофикация София“. Това показват данни на фирмата за дялово разпределение с най-голям пазарен дял „Техем“ след отчитането на уредите и изготвяне на изравнителните сметки на клиентите.
На другата половина от домакинствата столичното дружество ще върне различни суми, защото са надплатили с прогнозните месечни сметки. Малка част от потребителите нито ще доплащат, нито ще им връщат пари, защото действителното им потребление съответства на платеното. Всички топлинни счетоводители раздадоха хартиените справки за годишното изравняване на домоуправителите или ги пуснаха в пощенските кутии на своите клиенти.
Корекция
Домакинствата от сградите, в които още не са получени сметките, могат да ги видят в потребителските портали в сайта на фирмите или да ги потърсят в техните офиси, защото срокът за подаване на възражения е най-късно до 31 август, предупредиха от „Топлофикация София“.
В справките на топлинния счетоводител „Термокомплект“ грешно е записано, че срокът за искане на проверка и корекция на изравнителната сметка е „15 дни от датата на получаване на сметките в сградата, отразена в приемо-предавателния протокол“, алармира клиент в редакцията на „Телеграф“.
Неосигуряването на достъп за годишен отчет до уредите дори на един клиент в сградата означава начисляване на максимална мощност на този потребител и последващи възможни корекции в изравнителните сметки на всички клиенти, предупредиха топлинните счетоводители.
Потребителите внимателно да сверят показанията на своите уреди със записаните в изравнителната сметка. Да проверят също енергията за сградна инсталация каква част от енергията за отопление съставлява. Проверка се налага и ако енергията за подгряване на топлата вода е повече от 60-70 кВт/ч на кубик.
Водомери
Потреблението на топла вода е важна част от разхода за енергия. Изправността на водомерите е от съществено значение за определяне на индивидуалния разход.
Близо половината водомери за топла вода, монтирани в имотите на клиентите в София, са стари, с изтекъл срок за метрологична проверка, който е 10 години.
При неотчетени, стари или липсващи апартаментни водомери за топла вода наредбата за топлоснабдяване предвижда санкционно да се начислява служебен разход до 280 л/ден на човек (това е до 8 м3 на месец или годишно до 100 м3 на човек).
За топлинния счетоводител с най-голям пазарен дял 24% са клиентите със суми за получаване в изравнителната сметка от 10 лв. до 99 лв. 21% са клиентите със суми за доплащане в същия диапазон. На 14% „Топлофикация“ ще върне суми в размер от 100 лв. до 249 лв., а същите суми имат да доплащат 11% от потребителите.
Малко над 49% от клиентите на „Нелбо“ пък са надплатили спрямо измерената консумация на топлоенергия. Почти 40 на сто ще имат да доплащат, а 11% са заплатили през отоплителния сезон толкова, колкото са потребили.
Близо половината от абонатите, които ще трябва да довнасят, имат изравнителна сметка между 11 и 100 лв.
Потребителите могат да получат надплатеното от „Топлофикация“ след годишното изравняване във фактурата за потребената топлоенергия през юли, която се очаква да излезе до средата на август.
Хората могат да оставят в „Топлофикация“ сумата за покриване на следващи сметки или да внесат заявление за превеждането й по банков път, обясниха от столичното дружество. Клиентите, които имат да доплащат някаква сума, трябва да я внесат най-късно до средата на септември.
Таня Киркова