0

737 сигнала за насилие над деца са подадени на Националната телефонна линия 116 111. Най-много тях – 319, са за физическо и психическо насилие. От общо 35 000 обаждания, тези от деца за оказване на психологическа подкрепа са били 5375 броя, а тези от възрастни – 2995, съобщиха от Държавната агенция за закрила на децата.

737 сигнала за насилие над деца са подадени на Националната телефонна линия 116 111. Най-много тях – 319, са за физическо и психическо насилие. От общо 35 000 обаждания, тези от деца за оказване на психологическа подкрепа са били 5375 броя, а тези от възрастни – 2995, съобщиха от Държавната агенция за закрила на децата.

От ДАЗД сигнализират за тревожната статистика, че 25 са потърсили консултация заради суицидни мисли. Част от тях съобщават и за самонаранявания. От агенцията открояват едно обаждане, което прави силно впечатление на психолозите, които се отзовават на телефонната линия – дете търсило съвет как да спре желанието за самонараняване и мисли за край на живота, заради кибретормоза, на който е подложено.

Запазва се и тенденцията броят на момчетата, които търсят съдействие на телефонна, да е по-голям от този на момичетата, казаха от ДАЗД. Децата проявяват интерес към темите за взаимоотношенията с други деца, създаването на приятелства и нуждата от общуване.


Проблеми с определен учебен предмет и ниски оценки често притесняват децата,

които търсят съвет и подкрепа на телефон 116 111, посочиха от агенцията. В част от обажданията децата обясняват, че вкъщи успяват да се справят с домашните си, но когато ги изпитват в училище, не могат да покажат знанията си. От своя страна родителите и учителите не им се доверяват, че са се подготвили, което допълнително ги стресира. В друг случай дете разказва, че се страхува да сподели с близките си, че не е успяло да завърши учебната година и ще се наложи да повтори същия клас. Ученик пък е


потърсил консултация как да постъпи, защото 2 деца

от класа му тормозят постоянно всички останали.

Запазва се и тенденцията голям брой родители да подават сигнал, че собственото им дете е в риск. Това се случва най-вече, когато има заведени дела за определяне на родителски права или при развод. В случаите, когато родителите са в конфликт често съобщават за неадекватна грижа към детето, полагана от единия родител, без да посочат убедителни причина за твърдяното, коментират от ДАЗД.

Данните от системата на НТЛД 116 111 показват, че обажданията от майки през м.г. са 489 на брой, като при 115 от тях е подаден сигнал за дете в риск. А позвъняванията от бащи за същия период са – 654, като 125 са за дете в риск.

Основната причина да потърсят подкрепа на телефона е системно възпрепятстване на контактите им с детето или децата им.

През ноември миналата година се наблюдава и ръст на обаждания от жени, които търсят помощ и подкрепа заради домашно насилие, отчитат от ДАЗД. Това се случва непосредствено след убийството на жена – жертва на домашно насилие,

чийто случай беше медийно разказан, припомнят от агенцията.

Председателят на ДАЗД д-р Елеонора Лилова коментира, че номерът става по-разпознаваем и се ползва с все по-голямо доверие от децата и гражданите. „Много е важно да научим децата, че не е страшно, нито срамно, ако чувстват потребност да говорят за всичко, което ги притеснява“, казва тя.