О бразователното министерство публикува резултатите по математика и БЕЛ от Националното външно оценяване за 10 клас. Както и през предходната година, няма десетокласници с максимален брой точки и на двата изпита.
21 от тях обаче имат 0 точки и по двата предмета. По български език и литература с 0 точки са 75 ученици (през 2021 г. те са били 96).
По традиция сред регионите с най-висок среден резултат са София-град, Смолян и Варна. Леки размествания се наблюдават при регионите с най-малък среден брой точки, като Разград е излязъл от последната тройка и по двата предмета. По-назад се е придвижила област Монтана.
НВО 10 клас
На НВО по математика за 10 клас учениците са получили средно 32,28 точки от максимум 100. В сравнение с миналата година резултатът е по-добър, посочват от МОН, като за сравнение припомнят, че през миналата година точките им средно са били 27,68/100. В това изчисление не се включват допълнителните 4 т., които някои ученици получават заради липсващите скоби в част от помощните формули за изпита, допълват от ведомството.
Повече от половината ученици нямат проблеми да извършват действия и да сравняват реални числа, както и да прилагат аритметична прогресия. Над 2/3 от тях обаче се затрудняват да определят линейна функция по графика, да съставят модел на израз чрез извличане на информация от текст и да намират обем на тяло. Само около 37% от учениците умеят да решават задачи за произволен триъгълник, прилагайки косинусова теорема, а едва 35% знаят метричните зависимости в правоъгълен триъгълник.
Над 14 пъти повече са пълните отличници по математика през 2022 г. в сравнение с миналата. Сега 100 точки имат 412 ученици срещу 29 през 2021 г. В това сравнение не е отчетена компенсацията от 4-те допълнителни точки. С 0 т. по математика са 328 ученици. Без присъдени точки на някоя от двете задачи с разширен свободен отговор са над 70%. Първенец по математика е ученик от област Кърджали.
Средните резултати на НВО по БЕЛ са близки до миналогодишните. Сега те са 43 от 100, а през 2021 г. са били 45 точки от 100.
От резултатите става ясно, че десетокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор, но имат проблеми с тези със свободен отговор. Почти 2/3 от младежите срещат затруднения да определят и запишат със свои думи два примера за отчуждението между хората в града, а 30% - да формулират собствена теза по темата „Човекът и общуването“. На над 20 000 ученици не е присъдена нито една точка на задачата за създаване на резюме на откъс от художествена творба.